PISA 2018: Rodinné zázemí, well-being a třídní klima jako faktory ovlivňující výsledky žáků

Česká školní inspekce je vedle svých národních aktivit také realizátorem mezinárodních šetření výsledků žáků, kterých se Česká republika průběžně účastní již mnoho let. Jedním z nejdůležitějších je šetření PISA, jež každé tři roky zjišťuje úroveň dosaženou patnáctiletými žáky ve vybraných dovednostech. Poslední cyklus – PISA 2018 – byl dominantně zaměřen na čtenářskou gramotnost, neboť čtenářské dovednosti jsou naprosto zásadní jak pro budoucí úspěch žáků při dalším vzdělávání, tak pro jejich uplatnění v životě.

Nepříznivé rodinné zázemí žáka
Česká školní inspekce již delší dobu připomíná, že na řadu aspektů souvisejících se vzděláváním je potřeba nahlížet přes situaci v jednotlivých regionech. V PISA 2018 některé kraje dosáhly lepšího hodnocení, než tomu bylo v minulých cyklech PISA nebo i v jiných šetřeních, jako je třeba PIRLS 2016 sledující čtenářské dovednosti žáků na úrovni 4. ročníků základních škol, a jiné regiony dopadly naopak hůře. Protože mezinárodní šetření nejsou plošná, ale jsou prováděna jen na určitém vzorku, podívejme se na bodový graf, kde jsou výsledky PISA 2018 vztaženy k výsledkům plošného národního testování žáků z českého jazyka realizovaného Českou školní inspekcí na jaře 2017. Přestože jde o jiný typ testování, je možné pozorovat silný vztah, který navíc ukazuje na existenci krajů, jež mají výsledky dlouhodobě nadprůměrné (hlavní město Praha), a jiných krajů, kde jsou výsledky žáků dlouhodobě podprůměrné (Karlovarský a Úste

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Co školám hrozí v souvislosti s pandemickými opatřeními?
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2015/2016
Tematické zprávy 2015/2016
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Mediální vzdělávání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Výroční zpráva ČŠI 2016/2017 - Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017

Poradna

Výuka Aj
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Problémy ve třídě
Podnapilý rodič
Kurzy
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026