Přírodní vědy v moderním hávu. Příběh o jednom česko-islandském projektu

Vydáno:
Svět kolem nás se neustále mění. Jak připravit dospívající žáky, aby porozuměli přírodním i společenským zákonům a brány své střední školy opustili hotovi čelit jejich výzvám? A je vůbec možné nastavit výuku tak, aby žáky bavila? Takové otázky si kladli učitelé z Gymnázia Teplice, když připravovali projektovou spolupráci se střední školou z islandského Kópavoguru. A rozhodli se společně vykročit poněkud netradičním
směrem – k propojování přírodních věd s moderními technologiemi a především
s tematikou aktivního občanství.

 

Jak na tak neotřelou kombinaci vlastně přišli? Nápad jim vnukl samotný program Vzdělávání Fondů EHP, do kterého chtěli v roce 2019 svůj česko-islandský projekt přihlásita v němž je velký důraz kladen právě na výuku k demokracii a aktivnímu občanství. Teplickému přípravnému týmu ale toto téma samotné nestačilo: „Hledali jsme s kolegy cestu, jak projekt uchopit, aby studenty oslovil a abychom měli vhodné učitele, kteří projekt zrealizují. Cítili jsme, že je potřeba společenskovědní obory něčím oživit, přidat nějakou hodnotu navíc,“ říká Marcela Řeháková, zástupkyně ředitele a angličtinářka, která se na projektu přímo podílela. Nakonec našli velký potenciál v přírodovědných předmětech: „Říkali jsme si, že i v matematice, fyzice nebo biologii je prostor ukázat, jak lze být aktivním občanem. Každý člověk jakožto občan chce vědět, jak dopadnou volby nebo kolik zaplatí na úrocích.“ Cílem tedy bylo přiblížit studentům propojení teorie s praxí, ukázat jim, jak mohou přispět k řešení různých problémů, jež je obklopují, a zvýšit tak jejich zájem o přírodovědné obory.
Tento svěží nápad zaujal i jejich islandské kolegy, kteří se proto rozhodli do projektu se také zapojit. Volba islandské školy přitom nebyla náhodná: „Islanďané se snaží být aktivními občany. Solidarita je velmi podstatná souč

Související dokumenty

Pracovní situace

Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Nastavení strategie výuky na dálku
Bezplatné poskytování učebnic
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Individuální konzultace na půdě školy
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Strategické řízení a plánování v digitální škole

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Výuka Aj
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon