Postoj ředitelů škol k podpoře wellbeingu ve školství

Vydáno: 4 minuty čtení

K dosažení wellbeingu v českém školství nestačí pouze úsilí jednotlivých škol. Nutně potřebujeme spolupráci hlavních aktérů školského systému, včetně Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Je zásadní, abychom cítili sounáležitost se společnými kroky ke zlepšování českého školství, což zahrnuje debatu a spolupráci, která nyní často ředitelům i učitelům chybí.

Postoj ředitelů škol k podpoře wellbeingu ve školství
Potřeba společné vize a spolupráce napříč školským systémem
Mgr.
Lenka
Špittová
ředitelka ZŠ a MŠ Křešice u Litoměřic, členka Asociace ředitelů ZŠ ČR a týmu Wellbeing v Partnerství 2030+
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus.
Význam kariérního řádu a národního programu rozvoje vzdělávání
Považujeme za nezbytné vrátit „do hry“ kariérní řád a národní program rozvoje vzdělávání a nově/znovu je ukotvit v české legislativě. Bez stabilního legislativního rámce hrozí, že se budeme řídit různými strategiemi a plány pouze nahodile a nekoncepčně. Právě společná a dlouhodobá vize, která přesahuje délku vládního mandátu, je zásadní pro trvalé zlepšování vzdělávacího systému.
Naše závazky a vize
Zavazujeme se pokračovat ve snaze budovat a posilovat wellbeing ve školách, a to prostřednictvím efektivního vedení, podpory a spolupráce. Vyzýváme k vytvoření stabilního a legislativně ukotveného rámce, který umožní školám a jejich vedení naplňovat dlouhodobé cíle pro zajištění kvalitního a zdravého školního prostředí pro všechny.
… a přesto – nebo právě proto –
si my, ředitelé škol, plně uvědomujeme důležitost wellbeingu ve školním prostředí a zodpovědnost, kterou neseme za vytváření prostředí podporujícího zdraví a pohodu žáků, učitelů a všech členů školní komunity. Zdravé a pozitivní školní prostředí je klíčovým předpokladem pro kvalitní vzdělávání a osobní rozvoj.
Naším cílem je:
1.
Podporovat psychickou pohodu a bezpečí žáků i zaměstnanců: Usilujeme o vytvoření prostoru, kde každý člen školní komunity pocítí, že je respektován a podporován. Psychická pohoda a bezpečnost jsou zásadní pro zdravý vývoj, pozitivní atmosféru a motivaci ke vzdělávání.
2.
Podporovat fyzické zdraví a zdravý životní styl: Školy by měly poskytovat dostatek možností pro pohyb, zdravou stravu a odpočinek. Podporujeme zdravé návyky u studentů i zaměstnanců a usilujeme o jejich začlenění do každodenního chodu školy.
3.
Poskytovat přístup k podpoře a odborné pomoci: Uvědomujeme si, že ne každý zvládá nároky školního života s lehkostí, a proto se snažíme poskytovat přístup k odborné podpoře, jako jsou školní psychologové, speciální pedagogové nebo jiní odborníci, kteří mohou pomoci se zvládáním stresu a dalších výzev.
4.
Vytvářet otevřené komunikační prostředí: Zdravá komunikace, naslouchání potřebám a podnětům studentů i zaměstnanců a jejich zapojení do rozhodovacích procesů jsou klíčovými prvky pro budování důvěry a sounáležitosti. Školy by měly být místem, kde každý může bezpečně sdílet své názory a hledat řešení problémů.
5.
Podporovat profesní rozvoj a wellbeing učitelů: Učitelé mají zásadní vliv na vzdělávání a rozvoj studentů, a proto je nezbytné, aby i oni měli příležitost k profesnímu růstu, sebereflexi a především k odpočinku. Kvalitní učitelé jsou základním kamenem kvalitního vzdělávacího procesu, a jejich wellbeing je tedy prioritou.
6.
Mít dostatek času pro ředitele na pedagogický leadership a strategické řízení školy: Vytváření wellbeingu ve školství nelze dosáhnout bez prostoru pro efektivní vedení. Ředitelé škol potřebují mít možnost věnovat se dlouhodobému plánování a strategii, která poskytuje směr a stabilitu pro celý školní tým.

Související dokumenty

Pracovní situace

2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Příplatek za vedení – nároková složka platu
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Začínající učitelé
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Role zřizovatele v pedagogické oblasti
Školní psycholog na střední škole
Kariérové poradenství
Adaptační kurzy
Školní metodik prevence
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě

Poradna

Nadúvazkové hodiny ředitele školy
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Míra vzdělávací povinnosti
Platový tarif vedení školy
Vzdání se pracovního místa ředitele školy
Bývalá ředitelka
Jmenování a odstoupení ředitele školy
Přímá pedagogická činnost
Osobní příplatek
Přímá vyučovací povinnost
Zástupce ředitele
Dietní stravování
Přijímání ke vzdělávání
IVP
FKSP
Školní klub
Zřizovatel
Vzdání se funkce