K dosažení wellbeingu v českém školství nestačí pouze úsilí jednotlivých škol. Nutně potřebujeme spolupráci hlavních aktérů školského systému, včetně Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Je zásadní, abychom cítili sounáležitost se společnými kroky ke zlepšování českého školství, což zahrnuje debatu a spolupráci, která nyní často ředitelům i učitelům chybí.
Postoj ředitelů škol k podpoře wellbeingu ve školství
Potřeba společné vize a spolupráce napříč školským systémem
Mgr.
Lenka
Špittová
ředitelka ZŠ a MŠ Křešice u Litoměřic, členka Asociace ředitelů ZŠ ČR a týmu Wellbeing v Partnerství 2030+
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus. |
Význam kariérního řádu a národního programu rozvoje vzdělávání
Považujeme za nezbytné vrátit „do hry“ kariérní řád a národní program rozvoje vzdělávání a nově/znovu je ukotvit v české legislativě. Bez stabilního legislativního rámce hrozí, že se budeme řídit různými strategiemi a plány pouze nahodile a nekoncepčně. Právě společná a dlouhodobá vize, která přesahuje délku vládního mandátu, je zásadní pro trvalé zlepšování vzdělávacího systému.
Naše závazky a vize
Zavazujeme se pokračovat ve snaze budovat a posilovat wellbeing ve školách, a to prostřednictvím efektivního vedení, podpory a spolupráce. Vyzýváme k vytvoření stabilního a legislativně ukotveného rámce, který umožní školám a jejich vedení naplňovat dlouhodobé cíle pro zajištění kvalitního a zdravého školního prostředí pro všechny.
… a přesto – nebo právě proto –
si my, ředitelé škol, plně uvědomujeme důležitost wellbeingu ve školním prostředí a zodpovědnost, kterou neseme za vytváření prostředí podporujícího zdraví a pohodu žáků, učitelů a všech členů školní komunity. Zdravé a pozitivní školní prostředí je klíčovým předpokladem pro kvalitní vzdělávání a osobní rozvoj.
Naším cílem je:
1.
Podporovat psychickou pohodu a bezpečí žáků i zaměstnanců: Usilujeme o vytvoření prostoru, kde každý člen školní komunity pocítí, že je respektován a podporován. Psychická pohoda a bezpečnost jsou zásadní pro zdravý vývoj, pozitivní atmosféru a motivaci ke vzdělávání.
2.
Podporovat fyzické zdraví a zdravý životní styl: Školy by měly poskytovat dostatek možností pro pohyb, zdravou stravu a odpočinek. Podporujeme zdravé návyky u studentů i zaměstnanců a usilujeme o jejich začlenění do každodenního chodu školy.
3.
Poskytovat přístup k podpoře a odborné pomoci: Uvědomujeme si, že ne každý zvládá nároky školního života s lehkostí, a proto se snažíme poskytovat přístup k odborné podpoře, jako jsou školní psychologové, speciální pedagogové nebo jiní odborníci, kteří mohou pomoci se zvládáním stresu a dalších výzev.
4.
Vytvářet otevřené komunikační prostředí: Zdravá komunikace, naslouchání potřebám a podnětům studentů i zaměstnanců a jejich zapojení do rozhodovacích procesů jsou klíčovými prvky pro budování důvěry a sounáležitosti. Školy by měly být místem, kde každý může bezpečně sdílet své názory a hledat řešení problémů.
5.
Podporovat profesní rozvoj a wellbeing učitelů: Učitelé mají zásadní vliv na vzdělávání a rozvoj studentů, a proto je nezbytné, aby i oni měli příležitost k profesnímu růstu, sebereflexi a především k odpočinku. Kvalitní učitelé jsou základním kamenem kvalitního vzdělávacího procesu, a jejich wellbeing je tedy prioritou.
6.
Mít dostatek času pro ředitele na pedagogický leadership a strategické řízení školy: Vytváření wellbeingu ve školství nelze dosáhnout bez prostoru pro efektivní vedení. Ředitelé škol potřebují mít možnost věnovat se dlouhodobému plánování a strategii, která poskytuje směr a stabilitu pro celý školní tým.