Představte si, že stojíte před zrcadlem – ale místo svého odrazu vidíte obraz své pedagogické praxe. Jaký jste učitel, jaká jste učitelka? Jak si vedete? Co byste změnil/a, aby vaše práce byla ještě lepší? Autoevaluace v mateřské škole není jenom povinností, kterou je třeba splnit. Je to vzácná příležitost podívat se na sebe i svou praxi z nového úhlu pohledu. Nově vytvořený Nástroj profesního sebepoznání, dostupný na www.podporapedagoga.cz, může sloužit jako prostředek nejen ke zlepšení kvality vzdělávání, ale i k vašemu osobnímu růstu a zvýšení míry spokojenosti.
Autoevaluace neboli sebepoznání v mateřské škole: Profesní zrcadlo pro náš růst
Mgr.
Jana
Vožechová
Ph.D.
Pedagogicko-psychologická poradna STEP a Filozo cká fakulta
Cesta k vytvoření moderního autoevaluačního nástroje v podobě online aplikace začala před čtyřmi lety, kdy jsme společně se zahraničními kolegy začali spolupracovat na efektivním řešení autoevaluace pedagogů v mateřských školách. Jak to tedy udělat, aby nás autoevaluace bavila, abychom se díky ní mohli rozvíjet, uvědomovat si nové skutečnosti o sobě samých? Věci, které nám předtím unikaly? Lze mít pro sebepoznání dokonce vášeň?
Naším cílem bylo vyvinout a do života uvést uživatelsky příjemný nástroj, který pedagogům v MŠ usnadní proces autoevaluace a jehož okamžité výsledky pro ně budou užitečné.
Autoevaluace je povinná. To, co je povinné, není často oblíbené. Změníme to?
Pro zjištění „nálady“ k tématu autoevaluace pedagogů jsme vytvořili krátký dotazník, který nám na jaře 2022 vyplnilo 53 účastníků (pedagogů MŠ) konference „Autoevaluace jako prostředek zlepšení předškolního vzdělávání“.
Analýza odpovědí b