Jaký je správný postup, pokud je ve škole začínající učitel, a jak má probíhat jeho uvedení do praxe v průběhu prvních dvou let?
Povinnost školy vytvořit podmínky pro začínajícího učitele
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
právnička, specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.
ODPOVĚĎ:
V současné době právní předpisy nevyčleňují pozici „začínajícího učitele“ ani pozici „uvádějícího učitele“. Právní úprava spojená s „učitelem v prvním kariérním stupni“, „adaptačním obdobím“ a činností „uvádějícího učitele“ byla navržena novelou zákona o pedagogických pracovnících. Tato novela nebyla přijata.
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, však zavádí institut „absolventa“ a povinnost zaměstnavatele zabezpečit absolventům středních škol, konzervatoří, vyšších odborných škol a vysokých škol přiměřenou odbornou praxi k získání praktických zkušeností a dovedností potřebných pro výkon práce (viz § 229).
I když není pozice „začínajícího učitele“ vyčleněna právním předpisem, je zřejmé, že se jedná o učitele s malým počtem let praxe nebo bez jakékoli praxe ve škole nebo školském zařízení, a proto i učitele s určitou odbornou a pedagogickou úrovní, kterou je nutné podpořit. Z tohoto úhlu pohledu lze vyčlenit následující souvislosti.
a)
Pozice „začínajícího učitele“ se prostřednictvím počtu let praxe (přímé pedagogické činnosti) promítá do zařazení pedagogického pracovníka do kariérního systému dle § 29 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění, a vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, v platném znění. Uvedená právní úprava však neupravuje podporu, která se poskytuje pedagogickému pracovníkovi v nižších kariérních stupních (bez praxe nebo s nižším počtem let praxe). Dále platí, že ustanovení vyhlášky č. 317/2005 Sb., v platném znění, jsou v části kariérních stupňů neaplikovatelná, protože nejsou v souladu se zákoníkem práce, a to s pravidlem zařazování zaměstnance do platové třídy.
b)
Povinnost zajistit podporu „začínajícímu učiteli“ lze vyvodit z § 164 odst. 1 písm. c) školského zákona, podle kterého ředitel školy a školského zařízení odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb.
c)
Podpora začínajících pedagogů je vymezena jako jedna ze skutečností, které zjišťuje a hodnotí ČŠI (viz např. Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2019/2020), a jedno z kritérií, podle kterých ČŠI hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání (viz např. Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, Praha, červen 2019). Z uvedených dokumentů lze vyvodit konkrétní kroky, které by měla škola ve vztahu k „začínajícímu učiteli“ podniknout.