Povinnost školy vytvořit podmínky pro začínajícího učitele

Jaký je správný postup, pokud je ve škole začínající učitel, a jak má probíhat jeho uvedení do praxe v průběhu prvních dvou let?

Povinnost školy vytvořit podmínky pro začínajícího učitele
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
právnička, specialistka na školskou legislativu, www.monikapuskinova.
ODPOVĚĎ:
V současné době právní předpisy nevyčleňují pozici „začínajícího učitele“ ani pozici „uvádějícího učitele“. Právní úprava spojená s „učitelem v prvním kariérním stupni“, „adaptačním obdobím“ a činností „uvádějícího učitele“ byla navržena novelou zákona o pedagogických pracovnících. Tato novela nebyla přijata.
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, však zavádí institut „absolventa“ a povinnost zaměstnavatele zabezpečit absolventům středních škol, konzervatoří, vyšších odborných škol a vysokých škol přiměřenou odbornou praxi k získání praktických zkušeností a dovedností potřebných pro výkon práce (viz § 229).
I když není pozice „začínajícího učitele“ vyčleněna právním předpisem, je zřejmé, že se jedná o učitele s malým počtem let praxe nebo bez jakékoli praxe ve škole nebo školském zařízení, a proto i učitele s určitou odbornou a pedagogickou úrovní, kterou je nutné podpořit. Z tohoto úhlu pohledu lze vyčlenit následující souvislosti.
a)
Pozice „začínajícího učitele“ se prostřednictvím počtu let praxe (přímé pedagogické činnosti) promítá do zařazení pedagogického pracovníka do kariérního systému dle § 29 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, v platném znění, a vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, v platném znění. Uvedená právní úprava však neupravuje podporu, která se poskytuje pedagogickému pracovníkovi v nižších kariérních stupních (bez praxe nebo s nižším počtem let praxe). Dále platí, že ustanovení vyhlášky č. 317/2005 Sb., v platném znění, jsou v části kariérních stupňů neaplikovatelná, protože nejsou v souladu se zákoníkem práce, a to s pravidlem zařazování zaměstnance do platové třídy.
b)
Povinnost zajistit podporu „začínajícímu učiteli“ lze vyvodit z § 164 odst. 1 písm. c) školského zákona, podle kterého ředitel školy a školského zařízení odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání a školských služeb.
c)
Podpora začínajících pedagogů je vymezena jako jedna ze skutečností, které zjišťuje a hodnotí ČŠI (viz např. Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2019/2020), a jedno z kritérií, podle kterých ČŠI hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání (viz např. Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání, Praha, červen 2019). Z uvedených dokumentů lze vyvodit konkrétní kroky, které by měla škola ve vztahu k „začínajícímu učiteli“ podniknout.

Související dokumenty

Pracovní situace

Založení pracovního poměru jmenováním – zástupce ředitele
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Změna pracovního poměru
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Získávání zaměstnanců
Odměňování pedagogických pracovníků ve veřejném školství
Složky platu ve veřejném školství
Organizace pracovní doby
Školská rada - základní údaje
Postavení těhotných žen v pracovním právu
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
BOZP - přehled základní legislativy
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Vnitřní platový předpis v pracovněprávních souvislostech, 1. část
Vnitřní platový předpis v pracovněprávních souvislostech, 2. část
Založení a vznik pracovního poměru
Školský rejstřík
Předávací protokol v souvislosti s ukončením výkonu činnosti ředitele školy

Poradna

Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Přespočetné hodiny
Prodloužení zkušební doby
Jmenování ředitele
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Asistent pedagoga, pedagog
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů