Nejen rozumové schopnosti rozhodují: Když do vzdělávání promlouvá i sociální prostředí

Vydáno: 17 minut čtení

Komplexnější diagnostika rozumových schopností dětí a diagnostické nástroje k posouzení adaptivního chování či sociálního znevýhodnění zajistí cílenější doporučení k edukaci a narovnání podmínek pro získání potřebného vzdělání.

Nejen rozumové schopnosti rozhodují: Když do vzdělávání promlouvá i sociální prostředí
Komplexní posouzení rozumových schopností a adaptivního chování v poradenství
Mgr.
Petra
Kolářová
pedagožka,
Aleš
Hrubý
MSc.
psycholog,
Proč je zpřesnění diagnostiky rozumových schopností dětí potřebné
MŠMT ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR aktualizovalo
Metodickou informaci pro diagnostiku rozumových schopností dětí, žáků a studentů ve školských poradenských zařízeních.
Tato aktualizace, připravená expertní skupinou (pracovní skupina byla ustavena MŠMT, pracovala od března do prosince 2024, zastoupeni v ní byli experti a odborníci z poradenského terénu, zástupci profesních asociací, akademické sféry, ČŠI, NPI ČR aj.), reaguje na změny v 11. revizi Mezinárodní klasifikace nemocí a klade důraz na komplexní diagnostiku žáků i v kontextu posouzení adaptivních kompetencí. Očekávaným přínosem je přesnější a komplexnější diagnostika, která umožní lépe porozumět individuálním potřebám žáka a nastavit adekvátní podporu pro jeho úspěšné vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována žákům, kteří jsou ohroženi školním neúspěchem v důsledku socioekonomických faktorů.
Cílem je zpřesnění diagnostického procesu rozumových schopností žáků ve školských poradenských zařízeních v kontextu snah o zajištění rovných vzdělávacích příležitostí pro všechny děti, žáky a studenty. Pozornost je věnována diagnostice mírné poruchy vývoje intelektu (dříve lehké mentální postižení), kde je zejména u žáků z odlišného kulturního prostředí a/nebo s jinými životními podmínkami (výrazně nepodnětné prostředí, kumulativní sociální vyloučení, výrazné rizikov