Žáci plnící povinnou školní docházku v zahraničí

Vydáno:

V tomto roce došlo ke změnám právní úpravy týkající se plnění povinné školní docházky v zahraničí. Článek se touto problematikou zabývá z právního hlediska, klade si za cíl poukázat na určité problematické situace a upřesnit některé nejasnosti, které se objevily v souvislosti s těmito změnami.

 

Žáci plnící povinnou školní docházku v zahraničí
Mgr.
Jan
Fiala
odborník na školské právo
Novela zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, vyhlášená pod č. 101/2017 Sb. s účinností od 1.9.2017 změnila mj. i jeho § 38 odst. 3 a 5. Žáci plnící povinnou školní docházku vzděláváním ve škole mimo území ČR, ve škole při diplomatické misi nebo konzulárním úřadu ČR nebo v evropské škole nebo formou individuální výuky (pro zjednodušení dále jen „v zahraničí“) již
nemají povinnost být zároveň žáky školy zapsané v ČR do rejstříku škol a školských zařízení
(dále jen „kmenová škola“).1) Pokud tito žáci nebudou mít kmenovou školu, budou jejich zákonní zástupci dokládat plnění povinné školní docházky žáka Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“).2) V návaznosti byla novelizována i vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů, novelou vyhlášenou pod č. 243/2017 Sb. Pro podrobnější obecné informace odkazuji na web ministerstva.3)
Z výše uvedeného nelze dovozovat, že by žák nebyl nikde evidován. Pokud se zákonný zástupce žáka rozhodne, že žák nebude žákem kmenové školy, pak je povinen plnit oznamovací povinnost a dokládat průběh plnění povinné školní docházky tohoto žáka ministerstvu. Takový žák tedy bude evidován právě na ministerstvu. Nedošlo ani ke zrušení možnosti být žákem kmenové školy. Ředitel školy tedy nemůže o své vůli vyřadit žáka plnícího povinnou školní docházku v zahraničí ze školní matriky. Výběr, zda žák bude, nebo nebude žákem kmenové školy, je totiž v dispozici výhradně zákonného zástupce. Pokud zákonný zástupce neprojeví vůli, aby žák přestal být žákem kmenové školy, nelze jej vyřadit; zákon to řediteli školy ani neumožňuje – žák totiž přestává být žákem školy jen v případech, kdy tak zákon stanoví.
Ředitel školy dále nemůže v době zápisu odmítnout přijmout žáka plnícího povinnou školní docházku v zahraničí kvůli této skutečnosti; nemůže situaci vyřešit tím, že žáka odkáže, aby se zaevidoval na ministerstvo. Právo žáka na zápis do kmenové školy zůstává shodné jako doposud – ve spádové škole má žák na přijetí nárok, v nespádové škole pak záleží na jeho umístění v přijímacím řízení. Nesprávné je i tvrzení, že žák bude žákem kmenové školy a zároveň bude evidován na ministerstvu. Zákon jednoznačně stanoví, že platí buď první možnost, nebo druhá možnost. Obě možnosti současně však nepřipouští.
Právní předpisy neřeší situaci, kdy se zákonný zástupce rozhodne pro
změnu evidence
– tedy pokud žáka odhlásí z kmenové školy a začne jej evidovat na ministerstvu nebo naopak. V takovém případě je žádoucí, aby došlo k předání dokumentace žáka, nicméně domnívám se, že je nezbytné, aby zákonný zástupce udělil souhlas se zpracováním osobních údajů podle § 5 odst. 2 zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon nestanoví sankce pro případ, že by zákonný zástupce neplnil oznamovací povinnost a nedokládal plnění povinné školní docházky žáka. Tyto povinnosti podle mého názoru nelze zahrnout pod péči o povinnou školní docházku, neboť ta směřuje na samotné vzdělávání se žáka (přítomnost ve výuce atd.).
Závěrem zdůrazňuji, že výše uvedené možnosti se vztahují pouze na žáky pobývající v zahraničí a nemohou sloužit k obcházení plnění povinné školní docházky žáky, kteří pobývají v ČR. Pokud se ředitel školy o takových skutečnostech dozví, podá podnět k zahájení řízení o přestupku příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností, případně věc též oznámí orgánu sociálně-právní ochrany dětí.
1) Výňatek z § 38 odst. 3 školského zákona: Žák, který plní povinnou školní docházku způsobem uvedeným v odstavci 1 písm. a), b) nebo d) nebo v odstavci 2, může být na základě rozhodnutí zákonného zástupce zároveň žákem spádové školy nebo jiné školy zapsané v České republice do rejstříku škol a školských zařízení, kterou zvolil zákonný zástupce žáka.
2) Výňatek z § 38 odst. 5 školského zákona: (...) nekoná-li žák tyto zkoušky, doloží zákonný zástupce plnění povinné školní docházky žáka škole uvedené v odstavci 3, nebo, nemá-li tuto školu, ministerstvu způsobem stanoveným v prováděcím právním předpisu.
3) Plnění povinné školní docházky v zahraničí od 1.9.2017 - základní informace, dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/plneni-povinne-skolni-dochazky-v-zahranici-od-1-9-2017

Související dokumenty

Pracovní situace

Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
BOZP - přehled základní legislativy
Školní psycholog na základní škole
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Novela maturitní vyhlášky
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Vlastní hodnocení školy - právní úprava
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Listopad 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Nákup potravin do školských stravovacích zařízení ve světle připravované
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace

Poradna

Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD

Zákony

101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky