Spolupráce s rodiči je ožehavé téma, existuje k němu řada publikací, návodů, ale i vtipů a karikatur. Některé formy spolupráce jsou založeny zákonem, jiné jsou dobrovolné. Rodiče a školu spojují děti a jejich výchova a vzdělávání, mají tedy v podstatě společný cíl, i když ho každá strana může mít konkretizován úplně jinak. Vyplatí se dát vzájemným vztahům a komunikaci jasný rámec, na kterém se pak dá stavět a rozvíjet smysluplná spolupráce.
Smysluplný rámec pro spolupráci s rodiči
Mgr.
Zuzana
Svobodová,
Ph.D.,
ředitelka ZŠ německo-českého porozumění a Gymnázia Thomase Manna; odborná asistentka na katedře andragogiky a managementu vzdělávání PedF UK
Pol a Rabušicová (1997) rozdělili vztah školy a rodičů do tří kategorií, kdy je možné rodiče chápat buď jako problém, nebo jako zákazníka či jako partnera. Každé z těchto nastavení má samozřejmě svá specifika. Rodiče chápaného jako „problém“ je možné vymezit ze dvou úhlů pohledu. Jednak je to rodič, který se nezajímá dostatečně (z hlediska školy) o své dítě, a neplní tak požadavky kladené na rodiče. Dále je to ale i rodič, který se vměšuje do činnosti školy a n