Příspěvek vznikl jako reakce na dotazy ředitelů školských zařízení v případech nebezpečného vyhrožování studentů ostatním spolužákům či učitelům. Pokud se ředitelé rozhodnou vzniklou situaci řešit podáním trestního oznámení, ocitnou se v informační asymetrii, neboť z pohledu orgánů činných v trestním řízení mají ředitelé či školská zařízení postavení toliko oznamovatele trestného činu, kterému je podávání bližších informací z trestního řízení zákonem zapovězeno.
Případy nebezpečného vyhrožování ve školách: Informační asymetrie ředitelů vůči policii
JUDr. Bc.
Jakub
Matocha
Ph.D.
okresní státní zástupce
Na druhou stranu musejí ředitelé na vzniklou situaci reagovat nástroji, které mají k dispozici, přičemž tak musejí činit bez aktuálních zjištění policejního orgánu, tedy pouze na základě jim dostupných informací z vlastního šetření v rámci školy. Nedostatek informací může vést ke snížení adekvátnosti přijatých opatření. Uvedený legislativní nedostatek by nicméně neměl ředitele školských zařízení odradit od proaktivního a důsledného řešení nastalé situace, která může při bagatelizaci v některých případech podstatným způsobem gradovat.
V poslední době se s případy, kdy studenti vyhrožují násilím svým spolužákům nebo učitelům, setkáváme stále častěji. Ředitel