Organizace plavání dětí mateřských škol

Vydáno:
Organizace plavání dětí mateřských škol
Mnohé mateřské školy každoročně pořádají ve spolupráci s plaveckými školami kurz plavání v plavecké hale jako nadstandardní činnost. Přestože jsme se této problematice věnovali již v č. 8/2006 v článku Zajištění BOZP ve školách, přicházejí nám neustále dotazy, ve kterých se k tomuto tématu čtenáři vracejí. Proto v dnešním článečku problematiku shrneme a připomeneme si, jak správně organizovat výuku plavání dětí mateřských škol.
Jak je všeobecně známo, zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) stanoví povinnosti škol na úseku bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů jen velice rámcově v ustanovení § 29. Prováděcí vyhlášky, které byly pak vydány k jeho provedení, se blíže nezabývají bezpečností a ochranou zdraví dětí, žáků a studentů, neboť podle zákona MŠMT školské právnické osoby jen řídí metodicky, nemůže jim nic ukládat. Jedinou vyhláškou je vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, ta však už řeší pouze následky porušení bezpečnosti a ochrany dětí, žáků a studentů.
Proto vykládáme, že vzhledem k tomu, že každá škola má podle zákona č. 561/2004 Sb. povinnost vydat školní řád a každé školské zařízení vnitřní řád (viz ustanovení § 30 zákona) je povinností ředitele školy (lhostejno kterého stupně) nebo školského zařízení, stanovit podle podmínek školy nebo školského zařízení přesná pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školním nebo vnitřním řádu a tento řád je třeba považovat za „domácí zákon“ školy nebo školského zařízení a zde je třeba stanovit i všechna potřebná opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany dětí, žáků a studentů při výuce a ostatních činnostech.
Ve zmiňovaném článku byl rozebírán Metodický pokyn MŠMT k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných MŠMT číslo 37 014/2005-25. Jak vyplývá z ustanovení § 2 tento metodický pokyn je určen pro právnické osoby vykonávající činnost škol zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Ostatní školy zapsané do školského rejstříku a poskytovatelé služeb souvisejících se vzděláváním a výchovou jej mohou užívat podpůrně, znamená to tedy, že by jej měli zapracovat do svých vnitřních předpisů – školního řádu nebo vnitřního řádu. Proto se také úvodem tohoto metodického pokynu MŠMT ještě zdůrazňuje, že „Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zpracovalo na základě požadavku ředitelů škol a školských zařízení, kteří po zrušení předešlého metodického pokynu požadovali vytvoření nové úpravy, metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje ředitelům a zřizovatelům ostatních škol a školských zařízení, aby metodického pokynu využili při tvorbě vlastních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. Tento pokyn byl sestavován právě s ohledem na možnou aplikaci mimo rámec přímo řízených organizací, a proto jej podpůrně mohou užívat i ostatní školy zapsané do školského rejstříku a poskytovatelé služeb souvisejících se vzděláváním a výchovou.“
Podle tohoto metodického pokynu „Výuka plavání se uskutečňuje v zařízeních k tomu určených. Ředitel školy musí ověřit dodržování hygienických podmínek ze strany zařízení určeného pro výuku plavání, odbornou úroveň poskytované výuky, podmínky pro zajištění bezpečnosti a ochrany žáků. Při plavecké výuce se třída na základní škole dělí na skupiny, každou skupinu vede jeden vyučující. Nejvyšší počet žáků - plavců ve skupině je 15, žáků - neplavců 10. Pro žáky škol a tříd samostatně určených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se počet řídí zvláštním předpisem. Pedagogický pracovník má přehled o celém prostoru výuky a všech žácích, kteří se výuky účastní. Pedagogický pracovník pravidelně provádí v průběhu výuky překontrolování počtu žáků. Totéž se provádí při jejím zakončení.“ Z toho vyplývá, že i když tento metodický pokyn v praxi použijeme, nemůžeme připustit, aby počet dětí mateřské školy účastnících se výuky plavání přesáhl v jedné skupině počet 10 dětí. O dětech v mateřské škole nemůžeme tvrdit, že jsou plavci.
Nakonec počet 10 dětí z mateřské školy na skupinu při činnostech náročných na bezpečnost a ochranu zdraví dětí je stanoven i vyhláškou č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání. Podle ustanovení § 5 odst. 2 a 4 této vyhlášky platí, že „K zajištění bezpečnosti dětí při pobytu mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, stanoví ředitel mateřské školy počet pedagogických pracovníků tak, aby na jednoho pedagogického pracovníka připadlo nejvýše
a) 20 dětí z běžných tříd, nebo
b) 12 dětí ve třídě, kde jsou zařazeny děti se zdravotním postižením.
Při zvýšení počtu dětí podle odstavce 3 nebo při specifických činnostech, například sportovních činnostech, nebo při pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost určí ředitel mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy.“
Plavání musíme považovat za specifickou činnost vyžadující zvýšené nároky na bezpečnost a ochranu zdraví dětí, a proto je třeba trvat na tom, že ředitel musí určit do třídy, která má 20 žáků ještě jednoho pedagogického pracovníka, který bude vykonávat dozor nad dětmi.
Jinak bližší organizaci a podmínky výuky plavání musí stanovit ředitel, resp. ředitelka mateřské školy podle místních podmínek. Ona je ze zákona ředitelkou školské právnické osoby a nese proto plnou odpovědnost za zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí. Obecně závazný předpisem to stanovit nelze, musí to být stanoveno podle místních podmínek konkrétní školy nebo školského zařízení - jak uvádím výše - ve školním nebo vnitřním řádu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Reforma financování - základní školy, mateřské školy
Reforma financování - vliv na rozpočet základní a mateřské školy
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Porady v mateřské škole
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plány činnosti - srpen 2021
Novela vyhlášky o školním stravování
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Povinné předškolní vzdělávání
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Návrat dítěte do MŠ po nemoci
Neočkované dítě v mateřské škole
Dohled v předškolním vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Děti-cizinci v MŠ
Podmínky přístupu cizinců ze třetích států k předškolnímu vzdělávání
Přijímací řízení k předškolnímu vzdělávání

Poradna

Akce v mateřské škole přes noc
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

14/2005 Sb. o předškolním vzdělávání