Motivace pracovníků

Vydáno:

Účelná motivace pedagogických i nepedagogických pracovníků je výchozím předpokladem účinného využití jejich schopností, znalostí a dovedností k vykonávání sjednané práce, dosahování požadovaného pracovního výkonu a realizaci strategických cílů školy.

Motivace pracovníků
Ing.
Martin
Šikýř
Ph. D.
Vysoká škola regionálního rozvoje, s.r.o.
Hlavním cílem personalistiky v řízení školy je dosahovat očekávaných výsledků fungování a hospodaření školy, zejména očekávané úrovně vzdělávání a výchovy ve škole, cestou vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného pracovního výkonu všech pedagogických i nepedagogických pracovníků. Úspěšné naplnění tohoto cíle je podmíněno individuální způsobilostí a ochotou všech pedagogických i nepedagogických pracovníků vykonávat sjednanou práci a dosahovat požadovaného pracovního výkonu.
Jinými slovy, jednotliví
pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci
musí disponovat jak požadovanými schopnostmi, znalostmi a dovednostmi, tak především žádoucí motivací využívat disponibilní schopnosti, znalosti a dovednosti k vykonávání sjednané práce,
dosahování požadovaného pracovního výkonu a realizaci strategických cílů školy
(viz Řízení školy č. 2/2014).
POJETÍ MOTIVACE PRACOVNÍKŮ
Motivace vyjadřuje ochotu pracovníků vykonávat sjednanou práci a dosahovat požadovaného pracovního výkonu (výsledku práce a chování) s využitím disponibilních schopností, znalostí a dovedností. Motivace vysvětluje, proč jsou pracovníci aktivní a proč se chovají určitým způsobem. Jednání a chování pracovníků ovlivňují
vnitřní motivy
(vnitřní podněty působící v psychice pracovníků) a
vnější stimuly
(vnější podněty působící na psychiku pracovníků). Stimuly určují jednání a chování pracovníků jen tehdy, pokud se setkají s příslušnými motivy. Základním motivem jednání a chování pracovníků jsou jejich potřeby, které vyvolávají v pracovnících pocit nedostatku, popřípadě nadbytku něčeho subjektivně důležitého.
Při cíleném usměrňování a ovlivňování jednání a chování pracovníků je nutné
najít a uplatnit
takové vnější podněty (stimuly), které se u pracovníků setkají s příslušnými vnitřními podněty (motivy) a pozitivně zapůsobí na jejich motivaci, to znamená, že pracovníci budou sami vnitřně motivováni k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného pracovního výkonu. Efektivní stimulace jednotlivých pracovníků v organizaci tak vychází z odpovídající znalosti struktury individuálních motivů jednání a chování pracovníků, přičemž mezi obvyklé motivy jednání a chování pracovníků a současně podstatné determinanty motivace pracovníků patří:
 
pracovní náplň
(pracovní úkoly, povinnosti, pravomoci a odpovědnosti),
 
pracovní podmínky
(pracovní doba, pracovní prostřední, organizace práce, bezpečnost práce, odměna za práci, odborný rozvoj, funkční postup),
 
pracovní vztahy
(pracovněprávní i společenské vztahy na pracovišti).
PRINCIPY MOTIVACE PRACOVNÍKŮ
Potřeby organizace jako celku mohou být uspokojovány jen v návaznosti na uspokojování potřeb jednotlivých pracovníků, a proto je ve vztahu k efektivní stimulaci pracovníků nutné určit, jaké
individuální motivy jednání a chování pracovníků
vedou k uspokojování potřeb pracovníků i organizace.
Takové hledání a uspokojování individuálních motivů jednání a chování pracovníků je systematický proces, kterým se vedoucí pracovníci musí zabývat po celý životní cyklus pracovníků v organizaci, od získávání přes využívání až po rozvoj pracovníků. Přitom je nutné soustavně uplatňovat pozitivní přístup, to znamená neustále vnímat a zhodnocovat přednosti pracovníků, využívat správné pracovníky na správných místech, nabídnout pracovníkům smysluplnou a perspektivní práci, jejíž povaha, podmínky a požadavky budou odpovídat jejich schopnostem a potřebám, to znamená práci, která bude využívat a rozvíjet schopnosti pracovníků a která bude pracovníky uspokojovat.
Určitým limitem efektivní stimulace pracovníků v organizaci je skutečnost, že
nastartování a udržování pozitivní a žádoucí motivace pracovníků
k vykonávání sjednané práce, dosahování požadovaného pracovního výkonu a realizaci strategických cílů organizace je individuální a dlouhodobá záležitost, která naráží na omezení jak na straně pracovníků, tak na straně organizace.
Obvykle platí, že co uspokojuje a motivuje jednoho pracovníka, nemusí uspokojovat a motivovat jiného pracovníka. Každý pracovník většinou potřebuje a reaguje na něco jiného, a proto je důležité, aby organizace uplatňovala správnou
koncepci
efektivní stimulace pracovníků, orientovanou na systematické rozpoznávání a uspokojování
individuálních i skupinových motivů jednání a chování pracovníků
s využitím rozmanitých principů a nástrojů
hmotné i nehmotné stimulace pracovníků
a podpořenou přátelskou
kulturou
a přirozenou
komunikací
mezi jednotlivými subjekty, zejména mezi nadřízenými a podřízenými pracovníky.
Ve vztahu nadřízených a podřízených pracovníků platí, že jednání a chování podřízených odpovídá tomu, jaké jednání a chování nadřízení podněcují a oceňují. Nadřízení musí jít podřízeným příkladem. Současně musí podřízeným vytvořit odpovídající pracovní podmínky a musí je soustavně podněcovat k potlačování nedostatků a překonávání potenciálních hrozeb na straně jedné a zhodnocování předností a využívání uskutečnitelných příležitostí na straně druhé.
Základem účelné spolupráce nadřízeného s podřízeným je účinná komunikace. Každý podřízený musí mít v každém okamžiku prostřednictvím svého nadřízeného
jistotu v tom, co se od něj očekává
(obsah práce),
čeho má dosáhnout
(výsledky práce) a
co k tomu potřebuje
(pracovní způsobilost i pracovní podmínky). Jedině tak je možné dosáhnout efektivního využití individuální motivace a schopností pracovníků k vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného pracovního výkonu.
Efektivní využívání individuální motivace a schopností pracovníků vyžaduje
individuální přístup a situační řízení
v závislosti na aktuální úrovni motivace, schopností a pracovního výkonu. V případě vysoké úrovně motivace, schopností a pracovního výkonu je možné využít převážně
participativní styl řízení
na úrovni partnerské spolupráce, v případě nízké úrovně motivace, schopností a pracovního výkonu je nutné využít především
direktivní styl řízení
na úrovni autoritativního usměrňování. Z pohledu motivace pracovníků se jedná o včasné rozpoznání a eliminaci případných faktorů nespokojenosti, které snižují úroveň motivace, schopností a pracovního výkonu.
Mezi běžné příčiny problémů patří „nevhodná“ pracovní náplň, která nenaplňuje představy a neodpovídá možnostem pracovníků, ovšem jde také o „nepřijatelné“ pracovní podmínky, zejména z pohledu rozvržení pracovní doby, pracovního prostředí, organizace práce, bezpečnosti práce, odměny za práci, odborného rozvoje i funkčního postupu, stejně jako o „nepřátelské“ pracovní vztahy, především ve vztahu mezi nadřízenými a podřízenými. Plná odpovědnost za podobné problémy přitom spočívá na straně nadřízených, odpovědných za získávání, využívání a rozvoj podřízených.
Základní chybou nadřízených, pomineme-li chyby v získávání a výběru podřízených, je
neschopnost i neochota s podřízenými účelně komunikovat a účinně spolupracovat.
Nadřízení běžně selhávají ve své základní funkci, a to systematicky hodnotit, usměrňovat a podněcovat podřízené v průběhu vykonávání sjednané práce a dosahování požadovaného pracovního výkonu. Když už se hodnotit, usměrňovat nebo podněcovat rozhodnou, tak často velmi subjektivně, bez schopnosti rozlišit různé úrovně pracovního výkonu, se sklonem k přílišné shovívavosti nebo přísnosti, nebo jen na základě výrazných pozitiv nebo negativ.
Podobné chyby zásadně poškozují pracovní vztahy, snižují autoritu nadřízených a zvyšují nedůvěru podřízených, což se dříve nebo později projeví značnými problémy, a to jak z hlediska spokojenosti pracovníků, tak z hlediska výkonnosti pracoviště. Nadřízení mají tu výhodu, že se mohou „nespokojených“ pracovníků zbavit, ovšem problém se tím vyřeší jen dočasně.
POUŽITÉ A DOPORUČENÉ ZDROJE
 
PAUKNEROVÁ, D. a kol. Psychologie pro ekonomy a manažery. 2., přepracované a aktualizované vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 256 s. ISBN 80-247-1706-9.
 
PLAMÍNEK, J. Tajemství motivace: jak zařídit, aby pro vás lidé rádi pracovali. 2., doplněné vyd. Praha: Grada Publishing, 2010. 128 s. ISBN 978-80-247-3447-7.
 
ŠIKÝŘ, M., BOROVEC, D., LHOTKOVÁ, I. Personalistika v řízení školy. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 200 s. ISBN 978-80-7357-901-2.

Související dokumenty

Pracovní situace

Co je to whistleblowing?
Získávání zaměstnanců
Personální evidence
Zajištění personalistiky ve škole
Pracovní místa
Vstupní lékařská prohlídka
Periodická lékařská prohlídka
Zařazování učitelů do platových tříd
Odborová organizace
Mimořádná lékařská prohlídka
Výstupní lékařská prohlídka
Kdo může být oznamovatelem ve školách podle zákona o ochraně oznamovatelů?
Jaké typy podnětů na základě zákona o ochraně oznamovatelů se mohou týkat škol?
Návštěva u lékaře
Výběrový pohovor
Hodnocení pracovního výkonu
Pojetí vzdělávání zaměstnanců
Platový výměr
Hodnocení životopisů uchazečů o zaměstnání
Pracovní prostředí

Poradna

Absence učitelů - studium
FKSP a očkování
Prezenční porady
Úvazek školní jídelna
Přijetí dítěte zaměstnance do MŠ
Pracovnělékařské prohlídky
Zástupce ředitele
Asistenční pes
AG testy
Zaměstnání malého rozsahu - učitel - týdenní úvazek 0,045 hodiny
Provádění exekučních srážek ze mzdy od 1. 10. 2024
Zrušení limitu 6 let pro zápočet mateřské a rodičovské dovolené
Výuka odborného předmětu školní ekonomkou
Zápočet praxe po zrušení limitu 6 let mateřské a rodičovské dovolené
Započtení rodičovské a mateřské dovolené do praxe
Nárok na dovolenou zaměstnance ve vazbě
Ztráta zdravotní způsobilosti u školníka
Limit zaměstnanců ve školách v případě asistenta pedagoga
Dodatek ke smlouvě nebo nová pracovní smlouva
Vstupní lékařská prohlídka u DPP či DPČ