Málo naplněné školy se prodraží, lepší výsledky přitom nemají. Řešení už existují

Vydáno: 6 minut čtení

V Česku máme 756 podlimitních škol, které nesplňují podmínky počtu žáků na třídu stanovené legislativou. Fungují proto na výjimku. Státu a obcím se nicméně prodraží. Neplatí přitom argument, že podlimitní (málo naplněné) školy přinášejí lepší výsledky. Neexistuje významný rozdíl v opakování ročníků nebo nedokončování ZŠ mezi podlimitními a ostatními školami. Podlimitní školy mají naopak horší zajištění pedagogickým a podpůrným personálem. Devítiročníkové podlimitní ZŠ mají podle zprávy České školní inspekce (ČŠI) dokonce horší průměrné výsledky.

Málo naplněné školy se prodraží, lepší výsledky přitom nemají. Řešení už existují
Jan
Zeman
Analytik, EDUin
Řešení existují. Podlimitní nebo málo naplněné školy se mohou sdružovat pod jedno společné ředitelství. V Česku existuje model takzvaných svazkových škol přinášející spoustu výhod.
Méně žáků ve třídě, méně peněz od státu
Málo naplněné školy jsou náročné pro rozpočty obcí. Každý žák ve škole s 10–15 žáky na třídu stojí obec o 13 tisíc Kč více než ve školách s naplněnými třídami o 21–24 žácích (viz graf níže). Data o financování obcí na žáka nazna