Odměňování
- Článek
V minulých částech našeho seriálu jsme probírali legislativní ukotvení třídního učitele, jeho výběr i vzdělávání, a to včetně adaptace. Dnes se zase posuneme dále a podíváme se na ocenění práce třídního učitele. A zaměříme se nejen na povinnou složku odměňování, ale i na nepovinné položky, finanční i nefinanční.
- Článek
Pokud jste nově v roli třídního učitele, je dobré vědět, s jakými finančními a nefinančními odměnami můžete počítat a jaké možnosti máte k dispozici. Ve čtvrtém díle našeho seriálu přinášíme shrnutí klíčových informací, které vám mohou pomoci se v oblasti odměňování lépe orientovat.
- Článek
Zaměstnavatelé mohou dle svých finančních možností a organizačních potřeb zaměstnancům poskytovat různé benefity. Mohou také pro jejich čerpání nastavit různé podmínky – nesmí přitom ale diskriminovat. Jaká pravidla pro čerpání různých benefitů jsou diskriminační a jaká jsou v pořádku, osvětlíme v tomto článku.
Jak a kdo je oprávněn započítávat praxi ředitele základní školy? Na škole mi vznikl pracovní poměr 1. 9. 2022 na dobu neurčitou. Vzhledem ke skutečnosti, že jsem cca 13,5 roku pracoval jako IT specialista a v oblasti marketingu, mi byla započitatelná praxe vypočtena takto: 21 let 3 m plně, pracoval jsem jako učitel a praxe mimo obor mi byla půlena, tedy cca 6 let 9 m, celkem 27 let 11 m. Od 1. 8. 2024 jsem byl jmenován zřizovatelem (ORP) do funkce ředitele ZŠ. Zástupce ORP rozhodl, že mi praxi mimo obor započte pouze 1/3, tedy těsně (1 měsíc) před postupem do vyššího platového stupně mi délku započitatelné praxe změnil na 25 let 9 m. Je tento postup správný? V § 4 odst. 2 a 3 nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě č. 341/2017 Sb. se uvádí, že délku praxe stanovuje zaměstnavatel. Tedy dle mého názoru není důvod, aby zástupce ORP cokoliv měnil a poškozoval mě tímto postupem. Má na tento postup vůbec nárok?
Jakým způsobem stanovit odměnu pro zaměstnance odpovědného za vedení souvislé odborné praxe na střední průmyslové škole, pokud tento zaměstnanec nevykonává přímou pedagogickou činnost, ale jeho úkolem je organizace, řízení a zajištění správného průběhu praxe?
- Článek
Osobní příplatek je složkou platu, která obecně ve školství není na rozdíl od odměn významně využívána. V tomto článku popíšu, za jakých podmínek může být osobní příplatek přiznán, odebrán a jaká je jeho maximální výše.
Základní škola, příspěvková organizace města, zaměstnala na DPP paní uklízečku. Samotná DPP je hrazena z prostředků z OON nikoliv z hrubých mezd, kde se vyplácí klasicky plat zaměstnancům v pracovním poměru. Paní uklízečka dostala odměnu 2 000 Kč. Budete tato odměna také hrazena z OON?
Příspěvková organizace města, základní škola, dostává peníze na platy od MŠMT UZ 33353, kde jsou rozděleny jednotlivé položky: hrubé mzdy, odvody, FKSP, ONIV, případně OON. Platí i do roku 2024, že z ONIV budou hrazeny náhrady za nemoc nebo již náhrady budou hrazeny z hrubých mezd? Je zde nějaká změna oproti roku 2024?
Jsme základní škola a máme projekt Imlementace reformy - Národní plán obnovy. V rámci projektu zaměstnáváme kariérového poradce, který není pedagogickým pracovníkem. Do které platové tabulky a platové třídy ho máme zařadit?
Doplnění otázky: kariérový poradce prostřednictvím kariérových technik, metod a postupů poskytuje poradenské služby, jejichž cílem je pomáhat a podporovat jednotlivce nebo skupiny osob v jakémkoliv věku při rozhodování v otázkách vzdělávání, profesní přípravy, volby zaměstnání a rozvoji kariéry v kterékoliv fázi jejich života.
Existuje někde vzor poučení nepedagogů (uklízečky, školník...) pro dohled nad žáky mj. při celoškolních akcích. Mají i nepedagogové nárok na vyšší platovou třídu? Uklízečky a školník ráno pouští žáky do školy, konají na chodbě také dohled. V MŠ jsem zase z kapacitních důvodů musel poslat paní uklízečku na celoškolní akci. Také bude (za přítomnosti učitelky) konat dohled nad dětmi.
Metodický výklad k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací
Jsme školské zařízení - středisko volného času, příspěvková organizace zřizovaná ÚSC. Od KÚ jsme obdrželi neúčelový dar. Je možné tento dar použít na platy zaměstnanců nad limit stanovený MŠMT a zřizovatelem (město) jako ostatní zdroj?
Metodický výklad k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací
- Článek
Z finančních prostředků zjednodušených projektů výzev Šablony pro MŠ a ZŠ I a Šablony pro SŠ a VOŠ I je mimo jiné hrazeno odměňování pracovníků projektu. Jedná se o osobní náklady pracovníků, kteří se nějakým způsobem podílejí na realizaci projektu.
- Článek
Potkaly se nejen jednou – a ne u Kolína, advokátka s ředitelkou a povídaly si o všem možném. A také o právních věcech ve školství. A díky spojení školské praxe a právní teorie vznikla tato série rozhovorů, se kterými se setkáváte po celý školní rok 2023/2024. Zamýšlíme se nad personálními záležitostmi ředitele školy a vymýšlíme, jak nastavit personální činnosti co nejlépe. Minule jsme si povídaly o odborné kvalifikaci pedagogických pracovníků a dnes se podíváme na to, jak je to s jejich odměňováním.
Od 1. září 2023 financujeme školního psychologa s úvazkem 1,0 z evropských peněz – zjednodušené projekty. Lze poskytnout tomuto pracovníkovi mimořádnou odměnu z finančních prostředků na přímé náklady na vzdělání ÚZ 33 353?
- Článek
Mají asistentky nebo vychovatelky v ŠD nárok na přípatek za suplované hodiny stejně jako učitelé, pokud je potřebuji jako záskok na první či druhý stupeň? Jedna je bývalá učitelka pracující jako asistentka pedagoga, druhá má bakalářský titul z pedagogické fakulty.
- Článek
A jsme v polovině abecedy! Jak dlouho nám v první třídě trvalo, než jsme se naučili polovinu písmenek? Tiskací a psací, malá a velká... A najednou jsme to uměli, i když jsme někdy možná trochu zaváhali, jaké písmeno zrovna použít. Stejně tak je to s manažerskou abecedou – stručně si vysvětlíme, co daný termín znamená, ale někdy jeho význam prostě nedotáhneme do konce. Důležité ale je, že si to uvědomíme a z chyby se poučíme. Tak se pojďme pustit do dalších čtyř písmen: povíme si o motivaci, popíšeme naléhavost, zdůrazníme nutnost odměňování, a nakonec si něco naplánujeme.
Vzhledem k tomu, že paní učitelka v mateřské škole byla na nemocenské a nesehnali jsme zástup, čtyři dny za ni pracovala „stávající“ paní učitelka. „Nadúvazkové“ hodiny s ní byly dohodnuty. V uvedený týden tedy odpracovala svůj úvazek (tj. 31 hod. přímé vyučovací povinnosti) a 15,25 hod navíc (nadúvazkových, přespočetných hodin přímé vyučovací povinnosti). A teď nevíme. Vznikl jí ještě i přesčas? Pokud bychom sečetli 31 hod. (přímá vyučovací povinnost v týdnu) + 15,25 hod. (nadúvazek), dojdeme k 46,25 hod./týden. Znamenalo by to, že má dostat proplaceno 15,25 hod „nadúvazkových“ a ještě i 6,25 hod přesčas, tedy že část hodin bude proplacena zároveň jako nadúvazková (přespočetá) a i přesčasová?
- Článek
A jsme v polovině abecedy! Jak dlouho nám v první třídě trvalo, než jsme se naučili polovinu písmenek? Tiskací a psací, malá a velká... A najednou jsme to uměli, i když jsme někdy možná trochu zaváhali, jaké písmeno zrovna použít. Stejně tak je to s manažerskou abecedou – stručně si vysvětlíme, co daný termín znamená, ale někdy jeho význam prostě nedotáhneme do konce. Důležité ale je, že si to uvědomíme a z chyby se poučíme. Tak se pojďme pustit do dalších čtyř písmen: povíme si o motivaci, popíšeme naléhavost, zdůrazníme nutnost odměňování, a nakonec si něco naplánujeme.