Pozor na porušování autorských práv při distanční výuce

Vydáno:

Za více než rok od prvního uzavření se školy v distanční výuce značně posunuly. Učitelé již neřeší výběr vhodného videokonferenčního nástroje, ani technické problémy. Většina z nich se naopak snaží udělat maximum pro to, aby hodiny byly pro jejich žáky přivyklé moderním technologiím i způsobům komunikace atraktivní. Právě zde však mohou snadno sklouznout k porušení autorských práv. Podle latinského přísloví „Ignorantia juris non excusat“ však neznalost zákona neomlouvá, a proto je dobré vědět, co si můžeme v distanční výuce a při přípravě na ni dovolit a kde se již dostáváme do střetu s právem.

Co je autorským dílem?
Za autorské dílo je považováno vše, co představuje jedinečný výsledek tvůrčí činnosti autora a je vyjádřeno v jakékoli objektivně vnímatelné podobě1). Při přípravě a realizaci distanční výuky se jedná především o videa, která učitel pouští žákům, fotky v prezentaci, ale rovněž učebnice či pracovní listy. Za autorské dílo jsou považovány též počítačové programy, např. vzdělávací aplikace pro mobilní telefony.
Volné užití
Skutečnost, že je dané dílo chráněno autorským zákonem však ještě neznamená, že jej nemohu použít. Zákon z pohledu škol pamatuje hned na několik případů, kdy je dílo možné volně využít.
V první řadě se jedná o
vytvoření kopie
pro vnitřní potřebu dané organizace, v našem případě školy, nebo osobní potřebu pedagoga2). V pořádku tak je zhotovení kopie učebnice zakoupené školou pro potřeby pedagogického sboru (tj. zaměstnanců školy), stejně jako zhotovení kopie pro osobní potřeby učitele. V souladu s autorským zákonem však již není, pokud učitel vytvoří kopii a umístí ji na internet. Roli přitom nehraje skutečnost, zda se jedná o internetové úložiště (např. Google Disk, Ulož.to…), webové stránky školy ani to, zda je soubor chráněn heslem či nikoliv. V rozporus autorským právem je též praxe některých škol, které zasílají části učebnic či pracovní listy e-mailem. Takovéto šíření by bylo

Související dokumenty

Pracovní situace

Mediální vzdělávání
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Květen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnosti školní jídelny v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem

Poradna

Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Intervence
Platová třída 13
Sloučení škol
Volby do školské rady
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Přímá vyučovací povinnost
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Školní klub
Zřizovatel
Začátek vyučování
Náhrada mzdy
Pracovní smlouva
Výpověď
Soukromá škola - stravování
Odvolání
Šablony
Ochrana osobních údajů

Zákony

121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)