Náboženské alternativy ve vzdělávání: Scientologické "studijní technologie"

Vydáno:
Jednu ze zajímavých alternativ s náboženským přesahem představují v českém školství studijní centra Basic a Základní a mateřská škola Basic v Brně a v Praze. Spolu s jazykovými školami LITE staví na tzv. studijních technologiích L. R. Hubbarda, zakladatele scientologického hnutí, a spadají pod střechovou mezinárodní organizaci Aplikovaná scholastika. Na podzim 2017 získala brněnská škola Basic pozitivní hodnocení při hloubkové inspekci ČŠI a i jinak se zdá, že se pedagogickým aktivitám scientologů u nás poměrně dobře daří. Příčina jejich úspěchu však, jak si níže řekneme, netkví v přelomové pedagogické metodě, ale spíše v odhodlanosti samotných scientologů dosahovat dobrých výsledků.

1)

Značně kontroverzní scientologické hnutí se začalo formovat ve Spojených státech amerických po roce 1950. Tehdy ne příliš úspěšný spisovatel vědeckofantastické a dobrodružné literatury Lafayette Ronald Hubbard (1911–1986) uvedl na trh svou knihu
Dianetika – moderní věda o duševním zdraví
. Představil zde stejnojmennou alternativní psychoterapeutickou metodu, kterou považoval za revoluční a od níž si sliboval průlom v přístupu k lidské duši a překonání dosavadních psychiatrických a psychologických přístupů.2)
Podstatou
dianetiky
je diagnostika a terapie klientových obtíží v osobním i profesním životě pomocí kladení standardizovaných otázek na možné stresové události a měření klientových emocionálních reakcí pří

Související dokumenty

Pracovní situace

Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon