Bylo nebylo: Pozitivní bod obratu ve školní historii žáka

Vydáno:
Pohádky o překvapivých bodech obratu mají kouzelnou moc. Příběhy jako Popelka
a Ošklivé káčátko zaměřují naši pozornost na magické okamžiky transformace, kdy chudé a zavržené postavy nabydou novou osobnost, stanou se krásnými, silnými a úspěšnými. Podobné body obratu rádi zažíváme ve filmech vyobrazujících profesní dráhu učitelů
na cestě k mistrovství1)
, v nichž sledujeme jedince zápasícího v neutěšených podmínkách a vítězícího jim navzdory. Inspirují nás knihy popisující školy v chudých čtvrtích, které se dokázaly vypracovat z nejspodnějších příček žebříčku mezi nejlepší v okrese díky unikátnímu vzdělávacímu programu, aby tak dokázaly, že změna je možná

2).

Edukace obratu

Všechny tyto body obratu pokaždé souvisejí s vlastní podstatou vzdělávání, totiž s úsilím o
rozvoj a proměnu člověka
. V dokumentu
Učení je skryté bohatství
(UNESCO, 1996) je ústřední úkol vzdělávání vymezen jako závazek „umožnit každému z nás … plně rozvinout a uplatnit veškerý náš tvořivý potenciál“ (s. 4). Ostatně i náš významný psycholog profesor Zdeněk Helus opakovaně vyzdvihoval tzv.
edukaci obratu
. Tímto pojmem je myšlena osobnostně rozvíjející výuka, komplexní edukační péče v protikladu k zúženému pojetí tzv. výukové transmise redukující vyučování co do svých cílů, metod a hodnocení na osvojování si učiva a na žákovu způsobilost reprodukovat je při zkoušení. Při osobnostně rozvíjející výuce učitel spíše
reflektuje nad činiteli úspěchu či neúspěchu
– obtíže při zvládání učiva nemusí být a zpravidla ani nejsou nutně dány absencí nějaké vrozené dispozice na straně žáka, ale častěji nevyužíváním této dispozice, která se nemůže aktualizovat v podmínkách určovaných školou. V osobnostním pojetí výuky učitel směřuje žáka k nalezení a rozvoji potencialit, k odblokování jeho výkonových a vývojových možností. Mladý člověk se postupně sám orientuje v tom, kým je, co dokáže, co si má o sobě myslet, co musí se sebou udělat a jakou podobu je třeba vtisknout svému životu.
Vraťme se však zpět k pojmu v nadpisu. Pohádky, filmy a knihy o bodech obratu nás oslovují ze dvou hlavních důvodů. Za prvé, poskytují nám naději, protože naznačují, že životy lidí nejsou předem pevně dané; z těchto okamžiků čerpáme důležité morální ponaučení o schopnosti člověka
vzepřít se životnímu údělu
a o jeho šancích na sebeurčení. Za druhé, ve chvílích obratu jsme očitými svědky vzácné schopnosti učitelů předat žákům vládu vzdorovat daným podmínkám; tato schopnost ztělesňuje naši víru v čarovnou moc vzdělávání
transformovat životy lidí
. Příběhy bodů obratu nám ukazují, že pedagogové mohou studentům změnit celý jejich život.
Výzk

Související dokumenty

Pracovní situace

Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Žákovská a studentská samospráva
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Uznání uceleného dosaženého vzdělání
Uznání částečného dosaženého vzdělání
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Zákonný zástupce
Školy s rozšířenou výukou
Krizový plán jako součást interní dokumentace školy
Bezpečnostní plán jako součást interní dokumentace školy
Bezplatné poskytování učebnic
Evidence pracovní doby ve školství

Poradna

Výuka Aj
Problémy ve třídě
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Kvalifikace
Kvalifikace
Ukončení předškolního vzdělávání
Kvalifikace
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Kvalifikace
Kvalifikace
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP