Teorie typů jako pomocník učitele

Vydáno: 17 minut čtení

Psycholožka Šárka Miková se mimo jiné dlouhodobě věnuje vzdělávání učitelů. Pracuje přitom s nástrojem, který je základem pro porozumění sobě i druhým, s Teorií typů, vycházející z poznatků zakladatele analytické psychologie Carla Gustava Junga.

Teorie typů jako pomocník učitele
PhDr.
Daniela
Kramulová
publicistka ve vzdělávání
O potřebě individualizovaného přístupu k žákům se hovoří řadu let. Mnozí učitelé s ním mají zkušenosti, samozřejmost to ale ještě není. Co byste považovala za první krok k tomuto směřování?
Začít se dívat na to, co probíhá v hodinách, z pohledu různých žáků. Nesoustředit se na to, abych si udělal co nejlepší přípravu a pak stihl vše, co jsem si naplánoval. Příprava je důležitá, ale neméně zásadní je vnímat, jestli se žáci skutečně učí. Co se děje v jejich hlavách – jestli jsou zapojení, jestli přemýšlejí, jestli se jejich pochopení světa rozšiřuje.
Druhá věc je, že dnešní generaci žáků není snadné zaujmout, vzbudit jejich vnitřní motivaci. Už nestačí říct „to se ti jednou bude v životě hodit“. Aby měli vnitřní motivaci k učení, potřebují mít pocit aktéra a rozumět smyslu svého učení v dané chvíli. Ten je úzce napojený na jejich vrozené potřeby, které ale nejsou u všech dětí stejné. Rozmanitost těchto potřeb nám může odkrýt Teorie typů.
V čem může orientace v Teorii typů pomoci učitelům?
Když učitelé zjišťují, že výuka nemá na žáky takový dopad, jaký čekali, často si to vykládají jako nepozornost, nezájem, lenost, nesamostatnost nebo vyrušování. Někteří žáci se jen tváří, že vnímají, ale přitom jsou myšlenkami jinde. Jiní nepracují, protože potřebují pochopit, o co jde, potřebují logické vysvětlení, zasazení do kontextu. Další skupi

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzdělávání koordinátorů EV
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Nastavení strategie výuky na dálku
Používání učebnic v základní a střední škole
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Oblasti plánování zaměstnanců
Školy jako centra vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jejich odpovědnost
Strategické dokumenty pro rozvoj environmentální výchovy ve školách
Školní program EV a jeho tvorba
Evaluace EV ve škole
Organizace odborné praxe - směrnice
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Manuál krizové komunikace
Komunikační strategie školy - šablony

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Vybírání úplaty za zájm. vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026