Pokud se někdo rozhodne pro profesi učitele, má dvě možnosti, jak získat odbornou učitelskou kvalifikaci: buďto vysokoškolským studiem učitelského programu (např. učitelství českého jazyka), nebo absolvováním oboru, který odpovídá vyučovanému předmětu (např. bohemistika), a následným kvalifikačním studiem – tzv. doplňujícím pedagogickým studiem (DPS) 1) . V obou případech je pak podstatnou částí pregraduální přípravy pedagogická praxe.
Přispívá zavedení Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství k wellbeingu studentů učitelství a učitelů?
Mgr.
Jarmila
Čechová
Učitel naživo, zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, z. ú.
Donedávna se kurikula jednotlivých fakult, kde studenti realizovali své praxe, velmi lišila. Chyběl dokument, který by sjednotil očekávané dovednosti, jimiž by měli být absolventi a absolventky vybaveni. V rámci reformy pregraduální přípravy učitelů a učitelek v ČR vznikl pod vedením MŠMT
Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství
2) (kompetenční rámec).Očekává se, že tento dokument bude mít přímý dopad na zvyšování kvality přípravy budoucích učitelů na fakultách a v organizacích poskytujících DPS, protože bude zajišťovat určitý standard, tedy výčet 18 kompetencí nutných pro výkon tohoto povolání. Zároveň by měl také výrazně přispět k wellbeingu budoucích učitelů, protože jim bude dávat jistotu v tom, jaké znalosti, dovednosti a postoje se od nich na konci studia očekávají. A v neposlední řadě by měl přispět i k wellbeingu provázejících učitelů, pod jejichž vedením studenti učitelství realizují své praxe, protože i jim bude ukazovat, na jaké oblasti se mají se studenty zaměřit.
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus. |
Jak se tato očekávání naplňují? Na to jsme se zeptali dlouholeté provázející učitelky
Jarmily Klaudysové (JK)
a studentky učitelství
Michaely Švarcové (MŠ)
. Jarmila Klaudysová spolupracuje s organizací Učitel naživo, která vzdělává budoucí učitele, a učí matematiku na ZŠ Vorlina ve Vlašimi. Michaela Švarcová vystudovala Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze a učitelskou kvalifikaci si doplňuje v rámci DPS od září 2024. Ke své provázející učitelce dochází na praxi pravidelně jednou týdně.
Které
kompetence
považujete za klíčové ve své pedagogické praxi?JK:
Především ty, které vedou k efektivnímu profesnímu rozvoji, například
kompetence
komunikativní, oborové, personální, sociální. V kompetenčním rámci jsou v šesti bodech
kompetence
shrnuty a rozpracovány do tří úrovní – absolvent, začínající učitel/ka, zkušený/á učitel/ka.MŠ:
Pro mě jako začínající učitelku je zásadní budovat ve třídě bezpečné prostředí, kde respektující vztahy a jasně nastavená pravidla umožňují efektivní učení. Nejvíc mi pomáhají komunikativní a reflektivní
kompetence
, díky kterým se učím lépe reagovat na potřeby třídy. Kompetenční rámec mě navíc dobře vede, ukazuje, kam se profesně posouvat.Přispívá kompetenční rámec k psychické pohodě a sebevědomí studentů učitelství?
JK:
Studentům dává bezpečné prostředí, ve kterém mají jasně vymezené cíle a dílčí kroky, které mohou během svého studia a pedagogické praxe rozvíjet.MŠ:
Jako studentce prvního ročníku učitelství mi kompetenční rámec dává přehled, na čem konkrétně pracovat a kde leží mé silné i slabé stránky. Díky tomu se necítím v této nové roli tak nejistě a vím, kam směřovat. Navíc se díky rámci mohu s provázející učitelkou bavit konkrétněji a cíleněji, což naši spolupráci usnadňuje a posouvá dál.Které
kompetence
považujete za zásadní pro podporu wellbeingu studentů během jejich praxe?JK:
V každé kompetenci jsou dílčí kroky, které mohou u studentů, ale i učitelů, kteří kompetenční rámec používají ke svému seberozvoji, podpořit wellbeing. Zásadní je pro mě šestá oblast kompetenčního rámce, která se přímo zaměřuje na sebepojetí učitele, jeho rozvoj, etické cítění a duševní zdraví. Studenti se učí pracovat se svými potřebami, pojmenovávají svá očekávání směrem ke své profesi, vědomě pracují s vyvážením svého profesního a soukromého života.Určitě vnímám, že sebepojetí učitele je klíčové pro jeho psychickou pohodu. Díky reflexi, kterou se studentem na praxi s podporou kompetenčního rámce děláme, se student toto sebepojetí učí budovat, stanovuje si rozvojové cíle, spolupracuje s kolegy. Díky vymezení těchto oblastí není zahlcený informacemi a může se dobře orientovat v daných tématech, tím také pečuje o svou duševní pohodu.
MŠ:
Šestá oblast kompetenčního rámce se přímo věnuje wellbeingu a ukazuje kroky, jak pečovat o vlastní psychickou pohodu a dlouhodobou spokojenost v učitelské profesi. V programu Učitel naživo řešíme sebepojetí v roli učitele už od prvního dne a k tomuto tématu se opakovaně vracíme, což nám pomáhá zůstávat ve správném nastavení mysli a připomínat si původní motivaci.Zásadní je, že kompetenční rámec podporuje pravidelnou reflexi, díky které si uvědomuji své silné stránky, limity a potřeby. Pomáhá mi to nastavovat si realistické rozvojové cíle a udržovat rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Často opomíjené příležitosti ke spolupráci s kolegy, které rámec zmiňuje, jsou navíc velmi důležité – dodávají podporu a inspiraci a zároveň učí pracovat v týmu.
Jakou podporu mají provázející učitelé od organizace Učitel naživo?
JK:
Provázející učitelé mají povinnost vyplývající ze zákona zúčastnit se vzdělávání, které Učitel naživo připravuje. Dále se několikrát do roka scházíme s dalšími provázejícími učiteli a reflektujeme probíhající praxe, máme také možnost využít podporu mentora, který za námi přijede do školy a pomůže nám reflektovat průběh praxe.Pomáhá vám kompetenční rámec se dále rozvíjet? Jak?
MŠ:
Ano, pomáhá mi rozpoznat, jaké jsou mé silné stránky, a díky jasně stanoveným kritériím a dílčím krokům mám jasnější představu, kde se můžu zlepšovat. K tomu provádíme pravidelné reflexe, což mi umožňuje sledovat svůj pokrok. Tím mám přehled o tom, na čem zrovna pracuji a co je potřeba zlepšit. Jasnost a struktura mi dává jistotu, díky níž se cítím jistější i při práci se žáky. Vím, na jaké kroky se zaměřit, což mi pomáhá lépe reagovat na různé situace ve třídě a uvědomovat si svůj pokrok. Vidím konkrétní výsledky a díky tomu roste i mé sebevědomí. Program Učitele naživo jsem si vybrala i proto, že se cíleně zaměřuje i na žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí. K práci s heterogenní třídou jsou určitá jistota a sebevědomí nezbytné.Jak byste celkově shrnuly dopad kompetenčního rámce na práci provázejících učitelů a studentů učitelství?
JK:
Kompetenční rámec nám pomohl sjednotit jazyk mezi třemi stranami, které se na přípravě budoucích učitelů podílejí, tedy mezi vysokoškolskými vzdělavateli, studenty a provázejícími učiteli. Díky němu se můžeme i se studentkou bavit nad stejnými body a tématy, které si nese s sebou do praxe z vysoké školy. Na praxi s ní v rámci její vize a rozvojového cíle reflektujeme její výuku.MŠ:
Na praxi si stanovuji konkrétní oblast z kompetenčního rámce, která je rozdělena na menší, snáze dosažitelné kroky. Díky těmto dílčím krokům se na větší cíl můžu lépe zaměřit a rozvíjet ho při práci ve třídě. Při reflexích se k cíli vracíme a společně hodnotíme, jak se mi ho daří naplňovat. Díky tomu jasně vidím svůj pokrok a oblasti, na které se ještě potřebuji soustředit.1) Specifická je příprava učitelů prvního stupně ZŠ.
2) Finální podoba byla zveřejněna v říjnu 2023.