Jak rozvíjet kompetenci k učení

Vydáno: 12 minut čtení
„Učit se je jako veslovat proti proudu, jakmile přestaneš, žene tě to nazpátek.“

Benjamin Britten

Při Tematickém dnu zaměřeném na rozvoj
kompetence
k učení jsme na jednom ze stanovišť, na kterých se žáci během dne střídali, zkoumali, co je k učení motivuje a co demotivuje. Ptal jsem se na to, kdy se naposled naučili něco nového, co do té doby vůbec neuměli. „Jezdit na snowboardu.“ „Udělat salto.“ „Hrát na ukulele.“ „Spočítat objem krychle.“ Odpovědi postupně přibývaly. Sám jsem přitom vzpomínal na to, jak dlouho jsem se učil plavat. Dlouho mi to nešlo, byl jsem jeden z posledních ve třídě. Ale touha to dokázat a umět to ve mně přesto stále byla. Žáci se poté měli zastavovat u jedné ze čtvrtek položených na zemi, na kterých byly popsány důvody, proč se můžeme chtít naučit něco nového. Nejvíc z nich se zastavilo u cedulky, na které stálo „Chci, aby mě to téma bavilo. Budu ho moci v budoucnu využít“. Pro část dětí bylo důležité, aby jim ho vysvětloval někdo, kdo to bude dělat zajímavě a poutavě, pro část i to, aby je za to někdo ohodnotil či pochválil. Ve druhém kole jsme se podobně ptali na to, co je od učení se něčeho nového odrazuje.
Opakovaně se ukazuje, že samotná dovednost učit se je velmi širokým tématem a nabízí celou řadu příležitostí a témat, kterým se ve výuce můžeme věnovat.
Ve školách se přitom
samotnému procesu učení a tomu, co s ním souvisí, věnujeme
mnohdy až překvapivě málo.
Ve druhém dílu našeho seriálu o rozvoji klíčových kompetencí jsme se proto rozhodli zaměřit právě na kompetenci k učení.
Dovedno