Elektronická evidence tržeb (EET) ve školských zařízeních poskytujících školní stravování a ubytování

Zákonem č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, (dále jen "ZoET"), je s účinností od 1. 12. 2016 stanovena povinnost evidence tržeb pro stravovací a ubytovací služby. Na tento zákon navazující daňová opatření upravuje zákon č. 113/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb.

Cílem článku je zrekapitulovat podstatné znaky subjektu evidence tržeb a evidované tržby a následně popsat, zda a jak se povinnost evidovat tržby vztahuje na subjekty - právnické osoby zapsané v rejstříku škol a školských zařízení, které poskytují školní stravování nebo ubytování dětí, žáků a studentů.

Subjekt evidence tržeb
Evidence tržeb se vztahuje pouze na některé osoby (subjekty). Podle § 3 odst. 1 písm. b) ZoET je subjektem evidence tržeb poplatník daně z příjmů právnických osob.
Poplatníci daně z příjmů právnických osob jsou vyjmenováni v § 17 odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění (dále jen "ZDP"). Pod písmenem a) jsou v tomto ustanovení uvedeny právnické osoby, mezi něž patří obchodní společnosti, družstva, spolky, nestátní neziskové organizace (nadace, církve atd.) i veřejnoprávní právnické osoby, jako kraje, obce, vysoké školy apod.
Právnické osoby poskytující školské služby (školní stravování, ubytování) jsou registrovány k daním u místně příslušného správce daně, samotné registrační řízení upravuje daňový řád1. Povinnost registrace k dani z příjmů právnických osob vyplývá ze zákona o daních z příjmů, který stanoví, že:
-
poplatník daně z příjmů právnických osob se sídlem nebo místem vedení na území ČR má povinnost se registrovat do 15 dnů od svého vzniku,
-
poplatník daně z příjmů, nerezident, který nemá v ČR sídlo, se registruje do 15 dnů od vzniku stálé provozovny na našem území,
-
veřejně prospěšný poplatník podává přihlášku k registraci do 15 dnů ode dne, kdy začne vykonávat činnost nebo přijímat příjmy, které jsou předmětem daně, to neplatí pro příjmy od daně osvobozené nebo takové, z nichž je daň vybírána srážkou.
Registrace k daním je obvykle zaznamenána v jednom z interních předpisů právnické osoby, a to v organizačním řádu.
Evidovaná tržba - současné splnění formální náležitosti a založení rozhodného příjmu
Evidovanou tržbou je
platba
, která splňuje určité náležitosti.
V některých případech je evidovanou tržbou platba, která
současně
naplňuje
dva
podstatné znaky. Uvedené podstatné znaky se v terminologii ZoET označují takto:
1.
formální náležitosti (§ 5 ZoET),
2.
materiální náležitosti, tj. založení rozhodného příjmu (§ 6 ZoET).
Formální náležitosti
pro evidovanou tržbu jsou vyčleněny na základě toho,
jak
se platba uskutečňuje. Ze způsobů uskutečnění platby, na jejichž základě je platba evidovanou tržbou, vybíráme pouze ty, které jsou pravděpodobné ve školách a školských zařízeních. Při uvedeném "zúžení" je evidovanou tržbou platba, která je uskutečněna:
a)
v hotovosti
,
b)
bezhotovostním převodem
, kdy k bezhotovostnímu převodu dává příkaz plátce (např. osoba, která platí za poskytnuté stravování nebo ubytování) prostřednictvím osoby, která má tržbu evidovat (např. školní jídelna); typicky se jedná o
platby kartou
, a to bez ohledu na to, zda se jedná o
debetní, kreditní či předplacené bankovní karty,
v jiných formách, které mají charakter obdobný jako platby uvedené v § 5 ZoET, např.
stravenky
na zboží a služby.
Naopak platby, které
nejsou
evidovanou tržbou, jsou platby uskutečněné následujícím způsobem:
a)
platby převodem z účtu na účet, inkasa,
b)
vklad hotovosti na bankovní účet poplatníka,
c)
platba prostřednictvím poštovní poukázky, kdy provozovatel poštovních služeb převede platbu, která byla poplatníkovi poukázána prostřednictvím poštovní poukázky, přímo z účtu na účet.2
Rozhodným příjmem
u poplatníka daně z příjmů právnických osob je příjem z činnosti, která je
podnikáním
. Podnikáním se chápe činnost podnikatele podle § 420 odst. 1 občanského zákoníku:
Kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této činnosti za podnikatele
.
Jak se uvedené pravidlo promítá do oblasti školství, shrnují informace uvedené v následující tabulce.
Řízení školy online
 
Výjimku z výše uvedeného pravidla představuje příjem, který
a)
není předmětem daně z příjmů (v případě škol a školských zařízení např. účelové
dotace
ze státního rozpočtu, přijaté úvěry a půjčky apod.),
b)
je z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělý (v případě škol a školských zařízení např. prodej vyřazeného majetku),
c)
podléhá dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně (v případě škol a školských zařízení by se mohlo jednat např. o podíly na zisku nebo vypořádací podíly, v praxi je však málo častý),
d)Vý
podléhá dani ze samostatného základu daně (v případě škol a školských zařízení by se mohlo jednat např. podíl na zisku ze zdrojů v zahraničí, v praxi je však málo pravděpodobný).
Evidovaná tržba - ostatní případy
Kromě plateb, které současně splňují formální náležitosti a zakládají rozhodný příjem, jsou evidovanými tržbami i platby, které vyčleňuje § 4 odst. 2 ZoET. Jedná se o dvě skupiny plateb:
1.
platba, která splňuje formální náležitosti a je určena k následnému čerpání nebo zúčtování, které zakládají rozhodný příjem, nebo
2.
platba, která splňuje formální náležitosti a je následným čerpáním nebo zúčtováním platby, která zakládá rozhodný příjem.
Typickým příkladem výše uvedeného způsobu placení je
nabití čipové karty pro odběr jídel
(platba určená k následnému čerpání) a poté jednotlivé platby, které jsou prostřednictvím takové karty realizovány ve školském stravovacím zařízení (následné čerpání platby). Pokud je tedy "nabití" čipové karty doprovázeno např. platbou v hotovosti nebo prostřednictvím platební karty, jsou naplněny znaky evidované tržby.
"Generální výjimka" - příspěvková organizace
Z výše popsaných pravidel, na základě kterých se určují evidované tržby, existuje zásadní výjimka, a to výjimka pro právnické osoby v právní formě
příspěvkové organizace
.
Podle § 12 odst. 1 písm. c) ZoET evidovanou tržbou nejsou tržby příspěvkové organizace. To znamená, že z povinnosti evidence tržeb jsou vyňaty tržby příspěvkové organizace jako celku, a to bez ohledu na to, z jakého titulu tržby plynou.
Proto evidenční povinnosti
nepodléhají
-
tržby ze školního stravování (dětí, žáků, studentů) a tržby z ubytování dětí, žáků a studentů, tj. z tržby z hlavní činnosti,
-
tržby ze stravování zaměstnanců příspěvkové organizace, tj. tržby z hlavní činnosti,
-
tržby ze stravování "cizích strávníků" nebo tržby z ubytování osob, které nejsou dětmi, žáky nebo studenty příspěvkové organizace, tj. tržby z doplňkové činnosti.
Veřejné a neveřejné školské právnické osoby zapsané v rejstříku škol a školských zařízení
Školská právnická osoba může být zřízena "veřejným" zřizovatelem (MŠMT, krajem, obcí, svazkem obcí) nebo "neveřejným" zřizovatelem (jinou právnickou nebo fyzickou osobou, např. registrovanou církví).
Hospodářská činnost školské právnické osoby (bez ohledu na zřizovatele) je nezisková (viz § 134 odst. 2 školského zákona). Odsud plyne, že školská právnická osoba (bez ohledu na zřizovatele) má statut neziskové organizace, v dikci daňových zákonů je tzv. veřejně prospěšným poplatníkem. Ve vztahu k EET to znamená, že
příjmy z hlavní činnosti školské právnické osoby
nejsou příjmy z podnikání, nesplňují znaky rozhodného příjmu, a proto
nejsou předmětem evidence tržeb.
V případě, kdy školská právnická osoba provozuje
doplňkovou (vedlejší) činnost
podnikatelským způsobem (tedy na vlastní účet, soustavně, za účelem dosažení zisku), je nutné dále rozlišovat situace, kdy
1.
tržby dosažené z doplňkové (vedlejší) činnosti nepodléhají elektronické evidenci,
2.
tržby dosažené z doplňkové (vedlejší) činnosti podléhají elektronické evidenci.
Pokud školská právnická osoba provozuje doplňkovou (vedlejší) činnost podnikatelským způsobem (tedy na vlastní účet, soustavně, za účelem dosažení zisku) za určitých podmínek, nemusí z ní dosažené tržby podléhat elektronické evidenci. ZoET totiž v § 12 odst. 3 písm. h)
vyjímá
z povinnosti elektronické evidence tržby
z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků
. Kritéria, která musí být naplněna, jsou následující:
-
roční tržby činí méně než 5 % z celkových příjmů/výnosů anebo
-
nepřesáhnou za rok 175 tisíc Kč.
Splnění (nebo překročení) výše uvedených kritérií se posuzuje vždy za předchozí kalendářní rok, vychází se přitom z hodnoty příjmů nebo výnosů z účetnictví.3
V případě, kdy výše uvedené podmínky nejsou splněny a současně tržby z doplňkové činnosti splňují formální náležitosti evidované tržby (např. platba je uskutečněna v hotovosti nebo platební kartou), tržby
z doplňkové činnosti školské právnické osoby podléhají elektronické evidenci
.
Obchodní korporace (společnost s ručením omezeným, akciová společnost) zapsané v rejstříku škol a školsých zařízení
Tržby společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti zapsané v rejstříku škol a školských zařízení, které zajišťují stravování nebo ubytování, lze na základě ZoET rozdělit do dvou skupin:
1.
tržby za stravování a ubytování, které jsou
vyňaty
z evidence tržeb,
2.
tržby ze stravování a ubytování, které
podléhají
evidenci tržeb.
Podle § 12 odst. 3 písm. d) ZoET mezi tržby
vyloučené
z evidence tržeb patří tržby
ze stravování a ubytování žákům a studentům poskytovaného školou, vysokou školou nebo školským zařízením
.
To znamená, že z evidence tržeb společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti jsou
vyňaty
tržby za:
-
školní stravování dětí, žáků a studentů (školní stravování se chápe dle § 122 školského zákona a vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování, v platném znění),
-
stravování dětí, žáků a studentů, které není stravováním školním (např. stravování v době ředitelského volna, které spadá do doplňkové činnosti),
-
stravování studentů vysokých škol,
-
ubytování dětí, žáků a studentů dle vyhlášky č. 108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních, v platném znění,
-
ubytování studentů vysokých škol.
Podle § 12 odst. 3 písm. c) ZoET je z evidence tržeb společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti
vyňato
závodní stravování vlastních zaměstnanců a důchodců.
Ostatní platby plynoucí ze zajišťování stravování a ubytování, které splňují výše popsané formální náležitosti a zakládají rozhodný příjem, podléhají evidenci tržeb.
Řízení školy online
Povinnost evidovat tržby z prodeje zboží
Povinnost evidovat tržby
z prodeje zboží
v rámci stravování (např. z prodeje vyrobených jídel určených k odnesení s sebou k pozdější konzumaci) je zahrnuta až do 3. fáze zavádění EET, tzn. od 1. 3. 2018.
V této souvislosti je nutné si uvědomit, zda se jedná
1.
o prodej zboží, které
vyrobil poplatník provozující stravovací zařízení
, nebo
2.
o prodej zboží, které
vyrobil někdo jiný
, tj. vyrobila je osoba odlišná od poplatníka provozujícího stravovací zařízení.
V prvním případě se jedná o
prodej zboží
v rámci stravování (např. z prodeje vyrobených jídel určených k odnesení s sebou k pozdější konzumaci). Ve druhém případě se jedná o
maloobchodní prodej
, pro který platí termín počátku evidence tržeb ode dne 1. 3. 2017.
Právě uvedené vzniklo (poněkud překvapivou) úpravou fázování elektronické evidence tržeb, obsažené v metodice Generálního finančního ředitelství č. j.: 119930/16/ /7100-10114-109736 a dopracované následně v materiálu zveřejněném na speciálních webových stránkách
www. etrzby.cz
4 . Určení jednotlivých fází elektronické evidence tržeb je založeno na klasifikaci ekonomických činností (CZ-NACE) a Finanční správa odlišila od "vlastního stravování a pohostinství" (kód NACE 56) následující činnosti:
-
výroba jídel, která nejsou určena k okamžité spotřebě (kód NACE 10), spadá do 3. fáze EET, tedy od 1. 3. 2018,
-
výroba nápojů, které nejsou určeny k okamžité spotřebě (kód NACE 11), spadá také do 3. fáze EET, tedy od 1. 3. 2018,
-
prodej jídla, které není vlastní výroby, nebo prodej nápojů a jídel, které nejsou určeny k okamžité spotřebě (kód NACE 47) - maloobchod, spadá do 2. fáze EET, tedy od 1. 3. 2017.
Hranice mezi uvedenými činnostmi není vždy zcela jednoznačná a ostrá a odlišit uvedené činnosti může v praxi činit problémy. V případě pochybností lze doporučit poradu s odborníkem, žádost o závazné posouzení adresované správci daně5 anebo rozhodnutí dobrovolně evidovat všechny tržby.
PŘÍKLAD
PŘÍKLAD PRVNÍ - KDY A CO EVIDOVAT
Právnická osoba ABC, která mimo jiné vykonává činnost střední školy a školní jídelny, pořádá odbornou soutěž, které se zúčastní žáci nebo studenti z družebních škol z celé republiky a také z Německa a Švýcarska.
Po úspěšném dopoledním programu se na oběd ve školní jídelně sejdou účastníci v tomto složení:
-
žák střední školy ABC vzdělávající se v denní formě vzdělávání,
-
žák střední školy ABC vzdělávající se v distanční formě vzdělávání,
-
učitel střední školy ABC, který je jejím zaměstnancem,
-
student partnerské vysoké školy v Brně,
-
studenti škol z Bonnu a Luzernu,
-
docent - vedoucí katedry vysoké školy ve švýcarském Luzernu,
-
externí poradce vyučující pro ABC na základě dohody o pracovní činnosti,
-
nezávislý novinář, který bude o soutěži psát článek.
Po konzumaci velmi dobrého oběda zaplatí každý z účastníků svou útratu. Většina platí hotovostně celou částku v českých korunách, s výjimkou
-
studenta z Bonnu, který použije kreditní kartu,
-
externího poradce, jenž využije stravenky,
-
učitele, zaměstnance ABC, který jako pravidelný host obdržel slevu 10 %, a
-
docenta z Luzernu, který zaplatí v EURech.
Jaká bude výše uvedená situace z pohledu elektronické evidence tržeb? Budou jednotlivé platby evidovány, to znamená, že bude odesílána datová zpráva s údaji o tržbě na centrální server Finanční správy a na účtenku převzat zpět zaslaný fiskální identifikační kód? Otázka možná jednoduchá, ale variant řešení je více. Budeme postupovat od jednodušš ího ke složitějšímu.
Jídelnu provozuje příspěvková organizace
Výše uvedení strávníci zasedli k obědu v jídelně, jež je školským zařízením, resp. zařízením školního stravování provozované právnickou osobou ABC. Právnická osoba je příspěvkovou organizací, byla zřízena vyšším územním samosprávným celkem.
V tomto případě jsou realizovány tržby, které jsou
vyloučeny
z elektronické evidence tržeb podle § 12 odst. 1 písm. c) ZoET.
Závěr: V případě právnické osoby, vykonávající činnost školní jídelny, která je příspěvkovou organizací
nedošlo
ke vzniku evidované tržby a v takové situaci logicky nemůže nastat povinnost tržbu evidovat podle ustanovení ZoET.
Jídelnu provozuje školská právnická osoba
K posouzení jsou v případě tohoto veřejně prospěšného poplatníka dvě otázky:
-
zda je provozování jídelny podnikáním, či nikoli,
-
zda se jedná o drobnou vedlejší podnikatelskou činnost.
Povinnost evidence tržeb by vznikla pouze v případě, kdy je odpověď na první otázku kladná (jedná se o podnikání) a na druhou záporná (nejsou splněna již zmíněná kritéria drobné vedlejší podnikatelské činnosti).
Jídelnu provozuje společnost s ručením omezeným nebo akciová společnost
Jiná situace nastane v případě, kdy oběd poskytla účastníkům soutěže školní jídelna, jejíž činnost vykonává právnická osoba v právní formě společnosti s ručením omezeným nebo akciové společnosti. Daná právnická osoba je zapsána v rejstříku škol a školských zařízení.
Budeme-li předpokládat, že jsou naplněny materiální i formální znaky evidované tržby, je postup následující:
-
Platby přijaté od žáků
nejsou
evidovanou tržbou v souladu s § 12 odst. 3 písm. d) ZoET, a nemusí být proto evidovány. V jejich případě se jedná o tržbu ze stravování žáků poskytnutého školou (školským zařízením). To se týká jak žáků vzdělávajících se v denní formě vzdělávání, tak i v distanční formě vzdělávání. Navíc to platí nejen pro žáky střední školy ABC, ale i pro žáky nebo studenty z Brna, Bonnu a Luzernu, zákon totiž nijak neomezuje okruh žáků a studentů, na které se citované ustanovení vztahuje.
-
Evidence tržeb se
netýká
částky přijaté od učitele, který je zaměstnancem školy. Využito bude ustanovení § 12 odst. 3 písm. c) ZoET, které stanoví, že evidovanou tržbou nejsou tržby ze vztahu souvisejícího s pracovněprávním nebo obdobným vztahem. Toto ustanovení se použije i na platbu od externího poradce, který je činný pro školu na základě dohody o pracovní činnosti. ZoET neomezuje okruh zaměstnanců pouze na zaměstnance v pracovním poměru.
-
Evidenci tržeb
bude
podléhat částka přijatá od docenta z Luzernu a od nezávislého novináře. Toto by neplatilo, pokud by se provozování stravovacího zařízení dalo přiřadit k tzv. drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšného poplatníka6 (školy).
Jídelnu provozuje podnikatel
Další variantou je situace, kdy jídelnu provozuje podnikatel např. na základě smlouvy se zřizovatelem školy. V takovém případě jsou naplněny atributy tržby podléhající elektronické evidenci a podnikatel musí nejpozději v okamžiku přijetí tržby odeslat datovou zprávu do systému EET a po obdržení potvrzovací zprávy ze serveru MF uvést obdržen ý fiskální identifikační kód na účtenku, kterou dá k dispozici zákazníkům. Nemusí se nutně jednat o papírovou účtenku, pokud by s tím strávníci souhlasili, může být účtenka elektronická, např. ve formátu PDF. Z pohledu zaevidování tržeb je důležité mít na paměti, že:
-
Evidenci tržeb podléhají nejen tržby v hotovosti, ale i prostřednictvím platební karty a stravenkami.
-
Do systému EET bude v případě učitele školy ABC zanesena tržba po odpočtu slevy, tedy skutečně realizovaná (inkasovaná) tržba.
-
Údaje o evidované tržbě v EUR přijaté od docenta z Luzernu musí být přepočteny na tuzemskou měnu a vyjádřeny v korunách. Tato skutečnost není sice uvedena v zákonu o evidenci tržeb, ale vyplývá nepřímo z ustanovení § 18 odst. 4 ZoET, podle něhož je nutné zaslat údaje o evidované tržbě ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně. V popisu struktury datové zprávy pro evidovanou tržbu zveřejněném na webu Finanční správy7jsou v části 3.3.3.11 specifikovány finanční položky tržby a je zde definováno, že se jedná o údaje v českých korunách. Metodický pokyn Generálního finančního ředitelství č. j. 119930/16/7100-10114-109736 se vyjádřil k tématu cizích měn na straně 22 takto:
"Celková částka tržby se vždy uvádí v Kč (CZK). V případě uskutečnění evidované tržby v cizí měně je pro uvedení částky v Kč použit kurz deklarovaný poplatníkem v daném okamžiku. Pokud poplatník k okamžiku uskutečnění použitý kurz neuvádí, použije jiný vhodný kurz, např. kurz ČNB k uvedenému datu (příp. předchozímu dni)."
Tento příklad demonstruje, že rozhodování ohledně evidence tržeb není rozhodně vždy jednoduché.
PŘÍKLAD
PŘÍKLAD DRUHÝ - NABÍDKA NÁPOJŮ
Ať už jídelnu provozuje samotná škola, nebo smluvní podnikatel, měli by být vedeni snahou poskytovat služby co nejúplnější a nejkvalitnější. Z toho důvodu bylo přijato rozhodnutí rozšířit zásadním způsobem nabídku nápojů pro strávníky. Jaké situace přitom mohou nastat?
Nejjednodušší variantou platnou pro školu je situace, kdy se jedná o příspěvkovou organizaci, a z toho důvodu jsou veškeré tržby vyloučeny z elektronické evidence podle § 12 odst. 1 písm. c) ZoET, a to bez ohledu na sortiment nápojů nebo způsob jejich prodeje.
V případě, že školské stravovací zařízení provozuje podnikatel nebo nezisková organizace v rámci vedlejší (doplňkové) činnosti, vzniká povinnost evidence tržeb při splnění podmínek uvedených v předchozích odstavcích. V úvahu pak připadají varianty, kdy:
-
budou rozlévány nápoje určené ke konzumaci současně s podávaným jídlem, jedná se o stravovací službu spadající do
první
fáze EET od 1. 12. 2016,
-
budou prodávány nápoje v uzavřeném balení (láhvi, tetrapak obalu apod.), okamžitá konzumace na místě odpovídá
první
fázi, prodej k odnosu "s sebou" pak
druhé
fázi EET, tzn. od 1. 3. 2017,
-
bude pořízen nápojový automat poskytující nabídku nealkoholických nápojů. Tržby dosažené prostřednictvím prodejního automatu
nejsou
evidovanou tržbou na základě ustanovení § 12 odst. 3 písm. i) ZoET.
Popis některých specifických případů
V rámci školního stravování mohou nastat i další situace, které jsou z pohledu elektronické evidence tržeb odlišné od klasického poskytování stravování a s nimiž se lze v praxi setkat. Vzhledem k rozsahu článku budou popsány jen zkratkovitě z pohledu školského stravovacího zařízení (dále jen ŠSZ):
-
ŠSZ poskytuje i službu prodeje jídel k odnosu s sebou (např. v jídlonosiči nebo krabici) - jedná se o dodání zboží, které není stravovací službou, podléhá EET ve
třetí
fázi od 1. 3. 2018.
-
ŠSZ připravuje jídlo i pro další subjekt, který jej dále prodává svým zákazníkům, odváží si ho denně ve várnicích - opět se jedná o dodání zboží, které není stravovací službou, podléhá EET ve
třetí
fázi od 1. 3. 2018.
-
Strávníci z několika podniků používají při odběru jídel evidenční karty (magnetické nebo čipové). Na konci měsíce ŠSZ na základě této evidence fakturuje jednotlivým podnikům jídla zkonzumovaná jejich zaměstnanci. Použití karty má v tomto případě pouze evidenční charakter, okamžikem jejího použití nedochází vůbec ke vzniku tržby a takový případ tedy
nepodléhá
evidenci tržeb. Ta by přicházela v úvahu jen tehdy, pokud by některý podnik uhradil fakturu způsobem zakládajícím vznik rozhodného příjmu (v hotovosti, kartou).
Jak vyplývá předchozích řádků, může být správné posouzení konkrétní situace a rozhodnutí ohledně elektronické evidence tržeb složité. V této souvislosti je nutno také připomenout, že poplatník musí být na eventualitu evidence tržeb připraven předem, protože v okamžiku, kdy by uskutečnil tržbu podléhající EET (např. výjimečně inkasuje tržbu v hotovosti namísto převodem na účet), dochází již ke vzniku povinnosti naplnit ustanovení ZoET, to znamená odeslat datovou zprávu na server Ministerstva financí a vystavit pro strávníka účtenku obsahující fiskální identifikační kód. Sankce, které zákonodárci do příslušných předpisů vložili, jsou skutečně velmi citelné a bylo by nepříjemné riskovat pokuty ve výši 50 tisíc až půl milionu Kč.
Shrnutí
Z analýzy provedené v článku vyplývá, že pouze malá část plateb ve školských zařízeních poskytujících školní stravování a ubytování podléhá povinnosti evidovat tržby, které jsou spojeny s poskytováním stravování a ubytování.
Jedná se o tržby
-
školské právnické osoby v rámci doplňkové (vedlejší) činnosti, které nespadají do skupiny tržeb z drobné vedlejší podnikatelské činnosti a splňující formální náležitosti evidované tržby,
-
obchodní společnosti, které neplynou ze stravování a ubytování žákům a studentům poskytovaného školou nebo školským zařízení, které nejsou závodním stravováním vlastních zaměstnanců a důchodců a které splňující formální náležitosti evidované tržby.
Školská stravovací zařízení musí věnovat dostatečnou pozornosti tržbám v souvislosti s "dodáním zboží" (které není stravovací službou) a které podléhají povinnosti evidovat tržby od 1. 3. 2018.
1 Viz § 125 až 131 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád.
2 V případě, že by provozovatel poštovních služeb předal poplatníkovi takové platby v hotovosti (resp. obdobnými formami), poplatník má povinnost, za předpokladu, že jsou splněny materiální znaky evidované tržby, takové tržby evidovat.
3 Podle § 27 vyhlášky č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o účetnictví, v případě vedení jednoduchého účetnictví podle § 5 vyhlášky č. 325/2015 Sb.
4 Dostupné z: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Stravovani_Obchodni_modely.pdf
5 Žádost podléhá správnímu poplatku ve výši 1 tisíc Kč.
6 Parametry veřejné prospěšnosti viz § 146 a násl. občanského zákoníku.
7 Dostupné z: http://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Archiv/EET_popis_rozhrani_ v1.0.pdf

Související dokumenty

Pracovní situace

Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky
Střídavá péče