Profese a zájmy rodičů jako prostředek možné spolupráce. 4. část - Podzimní tvoření - dýňování

Vydáno: 13 minut čtení

Mateřská škola je jediným druhem školy a školského zařízení, kde se učitelé potkávají s rodiči dětí zpravidla 2x denně. Tato skutečnost vytváří podmínky pro úzkou a kvalitní oboustrannou spolupráci. Oblast této spolupráce je velká proměnná, každý rok se sejdou v mateřské škole jiní rodiče se svými specifickými možnostmi i motivací a záleží na ředitelích a učitelích každé konkrétní školy, jakými směry spolupráci s rodiči rozvinou. Prostřednictvím následujícího seriálu nabízíme inspiraci, jakým způsobem můžeme ke spolupráci využít různé profese a zájmy rodičů.

Profese a zájmy rodičů jako prostředek možné spolupráce
4. část – Podzimní tvoření – dýňování
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka
Vycházka do přírody
Tematický celek zahájíme vycházkou s dětmi do přírody. Děti si s sebou vezmou menší košíčky, případně kyblíčky, postačí jeden do dvojice nebo trojice. Cestou pozorujeme podzimní krajinu a pobízíme děti k všímavosti přírody v této roční době. Děti slovně popisují hlavní znaky podzimu, sbírají do košíčku přírodniny a zkouší je vnímat všemi smysly. V mateřské škole si je děti z nádob uskladní na určené místo a dále s nimi pracují. Listy, stromovou kůru, jehličí, šišky, plody různých druhů stromů apod. sbíráme s dětmi při vycházkách za účelem tvoření a průběžné výzdoby interiéru mateřské školy a zároveň je společně zkoumáme. Důležité je, aby si děti prostřednictvím pobytu v přírodě uvědomily hlavní charakteristiku podzimu a vnímaly přírodní prostředí kolem sebe.
Stromy na zahradě mateřské školy
Při pobytu na zahradě zkoumáme s dětmi stromy a keře, které tam rostou. Děti se snaží určovat názvy ovocných stromů (například jabloň, hrušeň, švestka, ořešák, líska, jeřáb, černá aronie). Stromy určují podle ovoce, které na nich roste, případně podle obrázků a encyklopedií. Zralé ovoce průběžně sbírají do košíčků nebo nakládají na dětská kolečka a předávají do školní jídelny, jenž je součástí naší mateřské školy, k dalšímu zpracování.
Každý strom je jiný, každé jablíčko je jiné
Na zahradě děti hledají různé druhy ovocných stromů a porovnávají je mezi sebou – porovnávají struktury kůry, velikost a tvar listů, plody apod. Poté zjišťují, že ani stromy stejného druhu nejsou úplně stejné – mohou být různě vysoké, mohou mít různě uspořádané větve a také jejich plody se druhem mohou lišit. Vysvětlíme dětem, že například jabloní je několik druhů a každý druh má jiná jablka, která se liší velikostí, tvarem, barvou, chutí. Ovoce, které s dětmi sklízíme si rozprostřeme v altánku na stoly a děti hledají rozdíly mezi různými druhy ovoce. Omyté ovoce pak nakrájíme na menší kousky a rozložíme na tácky. Děti je ochutnávají a porovnávají různé chutě – která plod je sladký, kyselý, trpký, šťavnatý, tvrdý, měkký apod.
Pečeme s dětmi štrúdl
Při dopoledním pobytu na zahradě si děti nasbírají jablka a ořechy, které společně doneseme do jídelny mateřské školy k dalšímu zpracování. Navrhneme dětem, že si z nich upečeme štrúdl. Děti rozdělíme do menších skupin (3–4 děti), každá skupina se věnuje některé činnosti v souvislosti s přípravou pečení štrúdlu, například:
*
1. skupina krájí malými nožíky ořechová jádra na malé kousky
*
2. skupina zkouší nožíky loupat jablka
*
3. skupina strouhá jablka na kuchyňských struhadlech
*
4. skupina připravuje s pomocí učitelek těsto
*
5. skupina připraví plech – vymaže a vysype
Při těchto činnostech se mohou děti dle svého zájmu prostřídat. Když je vše připraveno, vytvarují děti těsto na plech, přidají nastrouhaná jablka a nakrájené ořechy, posypou drobenkou. Paní kuchařky štrúdl ve školní kuchyni upečou. Děti pravděpodobně nezvládnou všechny výše uvedené činnosti samy a dokonale, to však ani není cílem. Důležité je, aby si prošly celým procesem pečení štrúdlu a zjistily tak, co je k jeho upečení třeba připravit a udělat. Cílem je, aby děti zjistily, že koláč se „sám neupeče“ v supermarketu, ale co vše stojí za jeho přípravou. Samozřejmostí je upozornit děti na bezpečnost při manipulaci s nožíky, struhadly a dalšími předměty v rámci přípravy a pečení závinu.
Hledáme barvy v přírodě
Vypravíme se s dětmi na vycházku do přírody, můžeme si vzít také několik košíčků na sběr různých přírodnin. Během vycházky pozorujeme přírodu a snažíme se vést děti ke slovnímu popisu toho, co vnímají a vidí. Zároveň je upozorňujeme na pestrost barev v přírodě a vedeme je k jejich určování – barvy různých plodů, listí a dalších přírodnin. Také upozorňujeme děti na to, že základní barvy jsou v mnoha odstínech, a ukazujeme si to na příkladech:
*
Najdi jakýkoliv odstín žluté (suchá tráva, podzimní květiny, kukuřice, listy ze stromů…).
*
Najdi odstín zelené (tráva, jehličí na stromech, mech, některé plody – jablka, hrušky…).
*
Najdi odstín červené (šípky, jeřabiny, listí ze stromů…).
*
Najdi odstín hnědé (žaludy, kaštany, listí ze stromů, stromová kůra…).
Děti si uvědomí odstíny různých barev, pokud je uvidí vedle sebe. Společně s dětmi položíme na určené místo přírodniny např. v barvě a odstínech červené (poté i v dalších barvách) a děti je tak zkoumají, prohlíží si je. Do košíčků mohou děti nasbírat různé přírodniny a odnést do mateřské školy k dalšímu tvoření.
Hrátky s přírodninami
Přírodniny použijeme ve třídách k hravému experimentování, tvoření, třídění a přiřazování. Uprostřed třídy rozložíme světlou látku, na kterou děti položí všechny přírodniny (různé druhy stromové kůry, větviček, listů a plodů – kaštany, žaludy, bukvice, ořechy, jeřabiny, jablka, šišky a další). S dětmi si sedneme do kruhu kolem přírodnin a jen si o nich povídáme. Každé dítě si vezme do ruky jakoukoliv libovolnou přírodninu a svým kamarádům ji slovně popíše nebo sdělí, co o ní ví. Poté na koberec vedle přírodnin položíme velké obrázky stromů. Děti si postupně berou jednotlivé přírodniny a zkouší je správně přiřadit ke stromům na obrázcích a stromy i jejich plody pojmenovat.
Další činnosti se odvíjí od fantazie dětí. Děti například přírodniny třídí – do jedné obruče pokládají všechny listy, do druhé všechny větvičky a do další všechny plody. Různé druhy listů, větviček a plodů mezi sebou porovnávají, určují jejich tvar, velikost, barvu, povrch.
Tvoříme z barevných listů
Děti na vycházce nasbírají větší množství barevných listů a snaží se je třídit podle převládajících barev. Označíme 4 místa např. barevnou papírovou květinou (žlutá, červená, zelená, hnědá) a děti ke každé květiny nosí listy podle barev. Po roztřídění si děti listy prohlížejí a opět zjišťují množství odstínů od každé barvy.
Příklady dalších činností:
*
Děti se rozdělí na 4 skupiny a každá skupina si vybere jedno stanoviště s konkrétní barvou a jejími odstíny. Na pokyn učitelky děti v každé skupině složí z listů jakýkoliv obrazec. Po jeho dokončení si děti obrazce vzájemně prohlédnou a navíc hádají, co konkrétní obrazce představují. Poté se skupiny střídají a skládají obrazce zase z jiné barvy. Činnost se opakuje 4x, končí, dokud všechny skupiny dětí nesestaví obrazce postupně ze všech barev.
*
Listy smícháme tak, aby byly pohromadě dvě barvy a jejich odstíny. Tím nám vzniknou 2 stanoviště s listy, tudíž i děti sloučíme ze čtyř skupin do dvou. Činnost se opakuje – děti tvoří různé obrazce ve skupinách, přičemž vnímají barevnou pestrost, se kterou pracují. Mohou vytvořit jeden větší obrazec nebo několik menších, ponecháme to na fantazii a domluvě dětí v každé skupině. Hotové obrazce si opět vzájemně prohlížejí a snaží se určit, co jednotlivé obrazy představují. Stanoviště si děti opět vymění a činnost se opakuje.
*
Domluvíme se s dětmi, že si vytvoříme společný obraz ze spadaného listí. Nejprve si s dětmi povídáme, jaký obraz by chtěly skládat, například – sluníčko, strom, srdce, dům a další. S dětmi se domluvíme na stavbě konkrétního obrazu a vytyčíme si pro něj prostor. Děti nosí hromádky listí, ze kterého obraz společně skládají. Obrazů z listí složily děti hned několik.
*
Děti smíchají všechny listy dohromady a dle své fantazie a představivosti si z nich skládají různé obrázky. Děti pracují individuálně, ve dvojicích nebo v menších skupinách – necháme je, aby si samy zvolily některý ze způsobů činnosti.
Děti upozorníme na to, že listy se od sebe liší nejen svou barevností, ale také různými tvary a velikostí – podle druhů stromů. Z toho mohou vycházet další aktivity, které mohou být velmi variabilní, například:
*
Najdi velký list, který je zbarvený do červena (kde převládá červená barva)
*
Najdi malý list zelený
*
Najdi tři listy stejného tvaru, ale jiných barev
Dýňování – dílnička s rodičem
Na podzimní tematický blok jsme navázali dílničkou s rodičem. S maminkou dítěte, jež dochází do naší mateřské školy, jsme se domluvili na výrobě podzimních dekorací z dýní a sušených květin. Vzhledem k pěknému podzimnímu počasí a velkému množství přírodních pomůcek jsme zvolili prostředí pro dílničky prostorný altán na přírodní zahradě. Maminka nejprve dětem ukázala hotový výrobek a navázala tak rozhovor s dětmi, zda by si jej také chtěly vyrobit a odnést domů. Poté je seznámila s veškerým doneseným materiálem a také s potřebným náčiním. Vysvětlila a ukázala dětem postup, jak budeme společně celou dekoraci tvořit.
Pomůcky – malé dýně, drobné náčiní, lžíce, sušené květiny, florex
Děti nejprve braly do rukou malé dýně, které si prohlížely a zkoumaly je, a zjišťovaly, že jsou mnoha barev, odstínů a vzorů. Rovněž se drobně lišily velikostmi a tvary. Dále si děti prohlížely sušené květiny, jež byly rovněž různých druhů, barev, velikostí, tvarů apod. Maminka – paní Lenka – dětem prozradila názvy jednotlivých druhů květin (například podzimní astry, cínie, solidago, starček, jiřiny, laskavec, buxus, brslen) a sdělila jim některé zajímavosti o jejich pěstování a následném sušení.
Výroba podzimní dekorace z dýní
Děti se posadily na lavičky kolem stolů v altánu. Paní Lenka slovně instruovala děti i dospělé a názorně ukazovala postup. Kromě paní učitelek pomáhala dětem s výrobou také asistentka a provozní pracovnice. Nejprve jsme dětem odkrojili přibližně jednu třetinu každé dýně. Poté si každé dítě lžící vydlabávalo vnitřek dýně, vydlabané části pokládaly na tácky na stolech. V této fázi byla dýně připravena ke zdobení. S pomocí dospělých vkládaly děti do svých dýní florex, který byl před tím namočený ve vodě, aby se s ním dobře pracovalo. Vzhledem k rozličné velikosti i tvarů jednotlivých dýní se musel florex upravit – oříznout, aby do dýně dobře zapadl a nebyl příliš velký nebo naopak malý. V této fázi si děti vybíraly jednotlivé rostliny, které jim dospělí pomáhali upravit na vhodnou velikost, zdatnější děti si je samy zkracovaly nůžkami. Jednotlivé květiny si zapichovaly do florexu umístěném ve vnitřku dýně.
Hotové výrobky
Děti měly možnost vybírat si z mnoha různých dýní a rovněž z mnoha různých květin a dalších rostlin, jež se také lišily barvami, strukturou a dalšími vlastnostmi. Tak vzniklo velké množství dekorací z dýní a květin, přičemž každý výrobek byl jiný – především jinak barevný. Podstatné je, že si děti vyrobily podzimní dekorace pod vedením maminky Lenky samy a během vlastního tvoření tak přišly na to, jak se taková výzdoba dělá. Z hotových výrobků jsme udělali výstavku na zahradě mateřské škole. Děti si všechny dekorace z dýní prohlížely, přičemž každé dítě představilo tu svou – slovně ji popsalo a sdělilo ostatním, jaké květiny použilo, jak se jim práce dařila, případně, co jim dělalo potíže a jak se s tím vypořádaly (například pomohl kamarád, paní učitelka, dítě si nakonec poradilo samo…). Vyrobené dekorace si děti odnesly domů.
Závěr
Fungující spolupráce pedagogů s rodiči v mateřské škole je přínosná ve všech směrech. Společné aktivity s rodiči je jeden z možných způsobů, jak tyto vtahy ještě více podporovat a prohlubovat, což má konečný pozitivní dopad na dítě. Kromě toho dílničky s rodiči v mateřské škole poskytují dětem další dimenze vzdělávání, rozvíjejí a posilují jejich emocionální a sociální vývoj.
Maminka, paní Ing. Lenka Trmalová, předala dětem množství poznatků v rámci své profese. Vystudovala Střední zemědělskou školu v Benešově – obor Tvorba a údržba zahrad, bakalářské studium – Česká zemědělská univerzita v Praze, Fakulta agrobiologie, potravinových a přírodních zdrojů, obor Zahradní a krajinářské úpravy a inženýrské studium – Česká zemědělská univerzita v Praze, Fakulta životního prostředí, obor – Krajinné a pozemkové úpravy. V současné době rozjíždí malou květinová farmu s názvem „ty kytky“, kde pěstuje květiny od semínka po sklizeň. Květiny váže k narozeninám, jmeninám, na svatby, jen tak pro radost a k jiným životním příležitostem. Dále pořádá workshopy – například uvaž si květinu, podzimní, jarní věnec a adventní věnce, kde si klienti pod jejím vedením vyrábí vlastnoruční výrobek.

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákonný zástupce
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Základní stavební prvky komunikace s rodiči
Jak vytvořit správně online „rodičák“?
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Spolupráce rodiny a školy
Sdružení rodičů a přátel školy podle nového občanského zákoníku
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Jak je to s důležitými sděleními v elektronických žákovských knížkách a prokazatelným podpisem rodičů?
Manuál krizové komunikace
Komunikační strategie školy - šablony
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Nesouhlas zákonného zástupce žáka s nošením roušek
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Trestný čin pomluvy spáchaný rodičem

Poradna

Lesní školka
Akce v mateřské škole přes noc
Podnapilý rodič
Kurzy
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Provoz MŠ
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Předpoklad odborné kvalifikace pro pedagogickou činnost
Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí