Proč v komunikaci s dětmi používat popisný jazyk?

Vydáno: 11 minut čtení

Tématu pozitivního klimatu třídy a podpory žádoucího chování dětí jsme se v předchozím článku věnovali z pohledu hlavních principů metodiky Dobrý začátek ® – pozitivního nastavení, pozitivní pozornosti a proaktivního přístupu pedagoga. Tentokrát se zaměříme na popisný jazyk, který jde s výše zmíněnými principy ruku v ruce, a jež je významným a užitečným nástrojem v komunikaci s dětmi. Popisný jazyk, jakožto neutrální a nehodnotící způsob komunikace, pomáhá rozvíjet jejich poznání, jazykové dovednosti, kreativitu i vztahy s ostatními.

Proč v komunikaci s dětmi používat popisný jazyk?
Elge
Havrdová
Ph.D.
garantka metodiky Dobrý začátek, Schola Empirica, z. s.
Mgr.
Kateřina
Michalová
metodička pro MŠ, Schola Empirica, z. s.
Zamysleli jste se někdy nad tím, jak s dítětem nejčastěji komunikujete? Často se dospělým zdá přirozené vstupovat do kontaktu s dítětem otázkami, například: „Co tady děláš? S čím si to hraješ?“ Otázky však mohou dítě zaskočit, dítě může mít pocit, že je testováno, a může se bát, že udělá v odpovědi chybu. A někdy je možná úplně zbytečné se ptát…
V Dobrém začátku podporujeme pedagogy v komunikaci s dětmi prostřednictvím
popisného jazyka
,
tedy v komentování toho, co učitel vidí, slyší, cítí.
Popisný jazyk jako bezpečná forma komunikace s dítětem
Představme si následující situaci očima dítěte: to sedí u stolu a maluje, je zaujato svou činností, pracuje svým způsobem a tempem. Náhle k němu přistoup

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Poskytování dietního stravování v MŠ
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
První kroky při vymáhání dlužného školného
Správní řízení v mateřské škole – právní předpisy, informace, sdělení, judikatura
Přijímání k předškolnímu vzdělávání
Přijímání k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole dle § 16 odst. 9 školského zákona
Ukončení předškolního vzdělávání
Ukončení individuálního vzdělávání dítěte
Prominutí, snížení úplaty za předškolní vzdělávání
Správní řízení ve druhém stupni
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Odpovědnost pedagogů MŠ podle aktuální právní úpravy
Zkušební pobyt dítěte při přijetí do mateřské školy

Poradna

Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Akce v mateřské škole přes noc
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka