Výzkum: Pro rodiče předškoláků je důležité, aby učitelé budovali vztahy mezi dětmi

Vydáno:

Společnost IdeaSense vypracovala pro vzdělávací společnost School My Project výzkum o potřebách českých rodičů, kteří čerstvě vybrali nebo letos budou vybírat pro dítě základní školu. Z jejich odpovědí vyplývá, že očekávání a potřeby českých rodičů směrem ke školám jsou velmi různorodé a mají více rovin a úhlů pohledu. Výzkum rodiče dělí do čtyř skupin dle jejich přístupu ke školám.

Výsledky výzkumu byly zveřejněny na setkání s novináři ve středu 18. září. Zástupci společnosti IdeaSense zde představili hlavní cíle výzkumu: zachytit očekávání současných rodičů od základních škol a následně je rozdělit do několika skupin s určitými společnými znaky.
Dotazovaní rodiče se nejprve na škále vyjadřovali k tomu, nakolik jsou pro ně důležité jednotlivé výroky vztahující se ke školám či výchově. Odpovídali na 20 vybraných výroků. Na základě jejich odpovědí byla vytvořena typologie, která dělí současné české rodiče do čtyř hlavních skupin:
1.
ANGAŽOVANÍ s jasnou představou – 22 procent v populaci,
2.
SPOŘÁDANÍ s potřebou kontroly – 28 procent v populaci,
3.
KOMUNITNÍ s důrazem na vztahy – 26 procent v populaci,
4.
NENÁROČNÍ bez zvláštních očekávání – 24 procent v populaci.
S touto typologií nyní pracuje webová stránka rodicovskatypologie.cz, která je určena pro širokou veřejnost. Zájemci, kteří mají před sebou výběr základní školy, se zde mohou vyjádřit k 12 výrokům (vybraných z původních 20) a stránka jim na základě jejich odpovědí spočítá, jak velkou shodu mají s jednotlivými skupinami rodičů. Mohou si přečíst podrobnější charakteristiky skupin, které se jich týkají, i stručná doporučení, co mohou jako rodiče zohlednit při výběru školy.
Podle Ondřeje Káchy ze společnosti IdeaSense, jednoho z autorů výzkumu, „je důležité uvést, že většina rodičů nebude ryze jedním převažujícím typem, ale budou se u nich v různém poměru setkávat i znaky ze dvou či více skupin“. Zajímavým zjištěním výzkumu je jistě i to, že jednotlivé rodičovské typy jsou vcelku rovnoměrně zastoupeny v rámci populace České republiky, regionálně i mezi velkými městy a venkovem.
Z výzkumu vyplynula další zajímavá data:
*
Pro 89 procent dotazovaných je důležité, aby se učitel zaměřoval nejen na obsah výuky, ale budoval i vztahy mezi dětmi.
*
Pro 83 procent dotázaných rodičů je důležité, aby školní hodnocení obsahovalo informaci, s čím by měli rodiče dítěti pomoci.
*
Pro tři čtvrtiny dotázaných je důležité, aby učitel byl partnerem rodiče, jak pro vzdělávání, tak pro výchovu dítěte.
*
Pro téměř 90 procent dotazovaných je důležité, aby nemuseli do školy dojíždět déle než 20 minut.
*
Lišily se pohledy na to, jestli mají být škola a domácí rodinné prostředí úzce propojené, nebo má jít spíše o oddělené světy (pro 95 procent rodičů, které autoři zařadili do skupiny s názvem Komunitní, je důležité, aby škola byla přirozeným rozšířením jejich domácího prostředí, u skupiny, kterou autoři nazvali Nenároční, je to důležité už jen pro 78 procent rodičů).
Autoři výzkumu pracovali s výroky, které jsou součástí jednoho z nástrojů, s nímž dlouhodobě pracuje vzdělávací společnost School My Project. Andrea Vedralová ze společnosti School My Project jej vysvětluje následovně: „Jde o takzvanou Q-sort analýzu. Nabízíme ji k využití školám, které s námi spolupracují, aby mohly prostřednictvím vyjádření rodičů k sadě výroků zjišťovat, zda výchovné přístupy a očekávání rodičů od školy jsou, či nejsou v souladu s těmi, které jsou pro danou školu důležité. Analýzu mohou využívat i rodiče, kteří nás osloví, při hledání vhodného typu školy pro své dítě. Pracujeme s ní přímo ve školách nebo přijedeme za skupinou rodičů, nyní bude k dispozici i v online podobě.“ Během několika měsíců bude na webové stránce rodicovskatypologie.cz k dispozici rozšířená, již zpoplatněná verze dotazníku. Ta bude obsahovat plnou sadu výroků a kromě rodičů ji budou moci využívat i ředitelé či zřizovatelé škol, kterým by měla přinést podrobnější informace než současná, základní verze.
Základní charakteristiky výzkumu:
Výzkum realizovala inovační společnost IdeaSense. Společně s týmem učitelů, rodičů a výzkumníků navrhla 20 obecných výroků vyjadřujících očekávání rodičů od základní školy. K těmto výrokům se vyjádřilo 500 rodičů, kteří právě vybírají základní školu pro své dítě. Rodiče byli dále dotazováni ohledně sociodemografických charakteristik (např. výše příjmu rodin, angažovanost v politickém dění a volnočasové zájmy).
Věk respondentů se pohyboval mezi 24 a 54 lety (průměr i medián 36 let). Pomocí faktorové analýzy IdeaSense identifikovala dané segmenty rodičů a na základě výsledků analýzy vytvořila zkrácený, dvanáctipoložkový dotazník na určení rodičovské skupiny. Ten lze najít na rodicovskatypologie.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Vztah rodičů a školy pohledem práva
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogů volného času
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Odborná kvalifikace vychovatelů
Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Práva a povinnosti dětí umístěných v zařízení
Sdružení rodičů a přátel školy podle nového občanského zákoníku
Zákonný zástupce
Základní povinnosti rodičů (zákonných zástupců) podle školského zákona
Kam sahá působnost rodičů
Spolupráce rodiny a školy
Žáci-cizinci v ZŠ
Vysvědčení na základní škole
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Aktualizace školního řádu základní školy na základě právních předpisů (2020/2022)
Adaptační koordinátor

Poradna

Kvalifikace učitelky ZŠ
Uznání kvalifikace na 1. stupeň pro výuku na 2. stupni základní školy
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Bezplatné poskytnutí základních školních pomůcek žákům 1. ročníku
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Odpolední vyučování 1. stupeň
Kariérový poradce na ZŠ
Přijetí cizince do základní školy
Podnapilý rodič
Kurzy
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí
Počet žáků ve třídě
Vozíčkář
Pobyt v zahraničí dítěte
Sloučení škol
Přímá ped. činnost
Odklad povinné školní docházky