Ucelený systém podpory nadaných žáků realizovaný v ZŠ Klatovy, Čapkova ul. je postaven na třech klíčových úrovních: bezpečném školním klimatu, diferenciaci výuky a podpoře osobního rozvoje žáků. Text popisuje konkrétní nástroje a organizační opatření, jako jsou propustné skupiny, barevné hodiny, barevné semináře a výběrové akce, které umožňují individualizovaný přístup k nadaným žákům bez jejich vyčleňování z kolektivu. Důraz je kladen na spolupráci pedagogického sboru, školního poradenského pracoviště a aktivní zapojení žáků. Článek nabízí inspiraci pro školy, které se zajímají o systematickou a inkluzivní podporu nadání.
Systematická podpora nadání
PaedDr. et Mgr.
Dana
Martinková
Ph.D.
ředitelka Základní školy Klatovy, Čapkova ul. 126, autorka vzdělávacího systému
Podpora nadaných žáků představuje klíčový prvek moderního vzdělávacího systému, jehož cílem je rozvoj potenciálu každého jednotlivce. Zvlášť na úrovni základního vzdělávání, kde se formují základy osobnosti a vzdělávacích návyků, je nezbytné včas identifikovat a cíleně rozvíjet nadání žáků napříč různými oblastmi – ať už jde o schopnosti intelektové, kreativní, umělecké, či pohybové. Systematická podpora těchto žáků přispívá nejen k jejich osobnímu růstu, ale obohacuje také školní prostředí a stimuluje rozvoj celé třídy. Nadání se může proje