Vzdělávací politika by se měla řídit veřejným zájmem

Vydáno: 22 minut čtení

Pro osmý rozhovor o vzdělávací politice jsme oslovili doc. RNDr. Janu Strakovou, Ph.D., která pracuje v Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Vystudovala fyziku na Matematicko-fyzikální fakultě UK. Měla na starosti koordinaci mezinárodních výzkumů vědomostí a dovedností žáků (TIMSS, PISA) i dospělých (PIAAC) v ČR. Dlouhodobě se věnuje výzkumu nerovností ve vzdělávání. Spolupracuje s řadou nevládních organizací i s institucemi státní správy. Na expertní bázi spolupracuje rovněž s Evropskou komisí a UNESCO. Pravidelně publikuje v českých a zahraničních odborných časopisech. Jana Straková obdržela v roce 2019 Cenu Nadace České spořitelny za dlouhodobé prosazování rovného přístupu ke kvalitnímu veřejnému vzdělávání.

Vzdělávací politika by se měla řídit veřejným zájmem
Mgr.
Silvie
Pýchová
Ph.D.
ředitelka Partnerství pro vzdělávání 2030+.
Co si máme představit pod pojmem vzdělávací politika?
Pro mne je to konání směřující k péči o vzdělávací systém a jeho zdokonalování. Vzdělávací politiku provádějí zejména ministerští úředníci, ale realizuje se i na úrovni regionální a lokální. Některé příklady regionální, ale zejména lokální vzdělávací politiky jsou velmi inspirativní.
A podle jakých principů by měla vzdělávací politika fungovat?
Principy spojené se vzdělávací politikou by se měly uplatňovat na dvou úrovních. První úroveň se týká provádění vzdělávací politiky a druhá se týká cílů, obsahu. V případě provádění vzdělávací politiky se mi jako důležité jeví například odbornost, spolupráce, respekt k práci učitelů a důsledné sledování veřejného zájmu.
Odbornost
zmiňuji proto, že mi připadá důležité využít stávajícího poznání, poučit se ze zkušeností a vědomostí jiných a neopakovat stejné chyby. Tvůrci vzdělávacích politik nemusejí a zpravidla ani nemohou všemi potřebnými vědomostmi disponovat sami, ale měli by rozpoznat, kdy odborný vstup potřebují, a měli by být schopni si jej externě zajistit. A
spolupráci
zmiňuji proto
,
že řadu problémů, se kterými se školství potýká, nemůže vyřešit samo. K tomu, aby se situace zlepšila, je nutná spolupráce s dalšími rezorty. Na regionální a lokální úrovni je pak důležité umět využít všech dostupných kapacit a nasměrovat je ke společnému cíli.
Další princip, který mi připadá důležitý, je
respekt
k práci učitelů. Věřím, že většina učitelů si opravdu respekt za práci, kterou vykonávají, zaslouží, protože je to práce velmi záslužná a mnohdy poněkud nevděčná. Myslím, že bychom si jí měli více vážit a dávat to také najevo. Zároveň tvůrci vzdělávacích politik

Související dokumenty

Pracovní situace

2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Plán činnosti 1. pololetí školního roku 2021/2022 na středních školách
Kalendář
Nástroje vlastního hodnocení
Plán vlastního hodnocení
Osoby oprávněné jednat jménem školy podle NOZ
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Organizační řád příspěvkové organizace v pracovněprávních souvislostech
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Výroční zpráva o činnosti školy
Plán kontrolní činnosti - celý rok
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Činnost školní družiny a školního klubu ve 2. pololetí školního roku 2021/2022

Články

Vzdělávací politika by měla být o tom, jak velké myšlenky dostávat do každodennosti
Je potřeba, aby vzdělávání v dnešní době bylo inkluzivní, kvalitní a celoživotní
Je problém, když se záměry na národní úrovni nepotkávají s tím, jak věci vidí terén
Ve školství potřebujeme špičkově vzdělané lidi a vzájemný respekt
Na změnu musejí být připraveni všichni klíčoví aktéři
Máme strategie, ale máme problém je realizovat
Vzdělávací politika má umět vyvažovat názory a potřeby různých aktérů