Obce s rozšířenou působností: Potenciální střední článek podpory (1. část)

Vydáno: 6 minut čtení

Uvažuje-li se o zřizování středního článku1) (např. podpory MŠMT), je nezbytné mít dobrý přehled o středních článcích, které už v našem fragmentovaném a decentralizovaném systému existují. Jedním z takových středních článků jsou obce, v nichž specifickou kategorii představují obce s rozšířenou působností (ORP). Proto bylo za účelem vytvoření přesnější představy o činnostech a kapacitách obcí zřizujících školy provedeno na jaře a začátkem léta 2021 online dotazníkové šetření, v rámci něhož byly osloveny všechny obce zřizující školy včetně zástupců ORP z útvarů, které mají ve své gesci školství („odbor školství“). Tento článek se zaměřuje na personální kapacity ORP a vytíženost kapacit typizovanými činnostmi.

Obce s rozšířenou působností: Potenciální střední článek podpory (1. část)
Mgr.
Jakub
Černý
Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy
ORP jako zřizovatelé ZŠ
Obcí, které zřizují základní školu, je v ČR 2 539 (bez Prahy). Největšími – v mnoha metrikách – jsou v České republice obce s rozšířenou působností (ORP). Těch je celkem 205, plní rozličné úkoly i v přenese