O Martině Viktorii Kopecké mnoho lidí ví, že je husitská farářka s mimořádným pohybovým a komunikačním talentem. Ale možná už méně známá je informace, že vystudovala i speciální pedagogiku a je patronkou projektu Komenský 2020. Nejen o tom jsme si povídali v následujícím rozhovoru.
Náš život je o neustálém hledání
Markéta
Beková
NPI ČR
Martino, v čem osobně je pro tebe J. A. Komenský inspirací? A proč je dobré si jej i dnes připomínat?
Speciální pedagogiku jsem studovala v doprovodu psychologie, což byl můj vysněný obor. Nakonec mě ale mnohem víc bavily ty praktické předměty z oblasti speciální pedagogiky. A možná, že je v tom i rovnou kus odpovědi na otázku po Komenském. Jan Amos Komenský hledal cesty. Jak žáky oslovit, jak se jim přiblížit a jak je učit jinak, než bylo v té době zvykem. Dle mého názoru to byl člověk, který měl dar nadhledu, ale také byl pevného ducha a dobré mysli. V jeho životě se odehrála celá řada neštěstí, ale on dál tvořil, dál věřil v Boha, dál objevoval nové horizonty a posouval se. Žel i v tom smyslu, že musel opustit svůj domov, ale v zahraničí opět začal pracovat a realizoval své vize. Nejen pro pedagogy je Komenský vzorem a nevyčerpatelným zdrojem inspirace. Přitom o něm víme vlastně docela málo, známe zhruba obsah jeho děl, ale do hloubky nejdeme a to je často škoda. Projekt Komenský 2020 má podtitul „příběhy lidskosti“ a krom toho, že pomáhá poznat Komenského dílo a život, věnuje se proměně našeho světa k lepšímu – možná v drobnostech, ale tím spíš je v silách každého z nás přispět k tomu, aby svět byl lepším místem.
Potkala jsi na své studijní cestě učitele/učitelku, která tě pro něco nadchl/a nebo motivoval/a?
Dodneška je mi líto, že jsem na gymnáziu víc nečetla. Doháním to v podstatě pořád. Moc mě bavily jazyky, od toho mateřského až po latinu nebo francouzštinu. Snažím se neustále vzdělávat, mám paní učitelku francouzštiny a společně čteme i duchovní texty, ale třeba i recepty. Takže se dá říci, že všichni učitelé jazyků mě nadchli pro čtení. A nakonec je dílem mé práce i mluvení a psaní, třeba ve formě kázání. Nesmím také zapomenou na všechny učitele hudby, kteří se se mnou opravdu vyvztekali na hodinách hry na různé hudební nástroje a zpěvu.
Je v něčem podobná role faráře a učitele?
Ano. Ve jmenovacím dekretu máme dokonce napsáno, že naše role je kněžská, pastýřská a učitelská. Když dnes přicházejí lidé do kostela, a je jedno, jestli je jim dvacet nebo šedesát, stává se, že nevědí nic o křesťanství, o Bibli, o církvi. Ale umějí popsat určitou oblast, ve které rozpoznávají víru. Abychom mohli jako lidé s otázkou víry pracovat a nějak ji kultivovat, poznání potřebujeme. V duchovní oblasti nemůžeme mít ambice všechno chápat a vyčíslit, jako když pracujeme s chemickou rovnicí, ale poznatky a racio k tomu patří. Vnímám velkou a prohlubující se propast neznalosti (či dokonce ignorance), která se tvoří tím, že se o náboženství nemluví doma ani ve škole, tím ztrácíme kontakt s tím, co utvořilo naši kulturu a identitu. Narodili jsme se do multikulturního světa, ve kterém nejsou jen křesťané nebo ateisté, ale i lidé jiného vyznání. A my jim neumíme ani trochu porozumět, nedokážeme nakonec ani popsat, v čem spočívá hlavní sdělení evangelia, které je spojeno s křesťanskou vírou. Řešením není povinné „nábožko“ ve školách, ale vzdělávání samotných pedagogů, kteří se o víře buď ostýchají mluvit, anebo nemají, jak o ní mluvit. Vzdělání v oblasti religionistiky není o tom, že rozdáme přihlášky do církví, ale že budeme umět lépe pochopit dějiny i přítomnost. Pravidelně proto pořádám kurzy pro dospělé, v sedmi lekcích si povíme o základech křesťanství, někteří se poté nechají pokřtít, jiní se chtějí dál vzdělávat a rozšiřovat si obzory (a už ví, jak si vybrat literaturu a orientují se v tématu) a v pořádku je také to, že na konci kurzu stojí myšlenka, že už jsem se dozvěděl dost a že mi to takto stačí. Do kostela za mnou také přicházejí žáci a studenti se svými učiteli a mluvíme o Vánocích a Velikonocích, ale i o tom, co se v kostele děje, jak se žije lidem s vírou. A je to někdy škola mnohem víc pro mě než pro mé návštěvníky. Dříve jsem z dětí měla ohromnou trému, ale dneska vím, že neočekávají, že budu vědět všechno. Takže spíš chci, aby cítili, že se mohou zeptat na všechno, co je opravdu zajímá.
V roce 2020 ses stala prezidentkou festivalu Meeting Brno, který nabízí prostor pro různé názorové proudy, bezpečnou platformu k diskusi. Co osobně pro tebe festival představuje?
Brno je město mého srdce. A festival Meeting Brno mi umožnil pochopit co se to děje v mém vlastním rodišti na kraji severočeských Sudet. Traumatická historie může být zalita do betonu, ale ten časem popraská a vydá svědectví a s ním mnoho otázek. A tyhle otázky mi bereme do rukou a snažíme se k nim získat průvodce, které potřebujeme všichni. Týden festivalu je pro mě mimořádnou dobou roku, všechno se zastaví a já jsem na chvíli ponořena do úvah, na které jindy nemám čas. Terapeutické zázemí, ze kterého běžně čerpám i v kněžské úloze, se nakonec hodí i při studiu témat, kterým se festival věnuje. Nepředstavujte si naše setkání jako nějaké rozrývaní ran, Meeting Brno je také divadlo, hudba, víno a nadšená setkávání – mj. různých s různými, s těmi, které bychom jinak nikdy nepotkali a jejichž hlas je pro nás v hluku běžných dní zcela neslyšitelný. Do jisté míry je to nepřenositelná zkušenost, proto mi dovolte vás do Brna v posledním týdnu června a na začátek července pozvat. Není lepší začátek prázdnin než takhle zajímavá inventura minulého, současného i budoucího.
V posledních ročnících se festival věnoval také tématu vzdělávání. Například v roce 2022 jste pořádali diskuzi na téma smysl a rizika výchovy s Marií Gottfriedovou, Markem Orko Váchou a Allesandro Mele. Na jaká rizika si máme ve výchově dávat pozor? A co je smyslem výchovy?
Náš život je o neustálém hledání, pořád dokola kroužíme okolo smyslu našeho života, hledáme nejen smysl, ale taky sami sebe. A k tomu všemu vzdělání přispívá. Důležitou roli v procesu vzdělávání podle našich hostů hraje také láska. Kněz Marek Orko Vácha pokládal otázku, zdali stačí být milován Bohem, anebo je nezbytně nutné být milován i člověkem? Asi odhadnete, jak zní odpověď. Spočívá i v tom, že učitel bude mít upřímně rád svou práci a také své žáky. Že je naučí nejen počtům, ale i vnímání krásy. Paní ředitelka Marie Gottfriedová potom mluvila o zdrojích, o tom, že z člověka cosi září, a to je potřeba neuhasit, ale světlo dobrým způsobem užít k radosti člověka samotného, ale i ve prospěch celku, třídy a jednou taky společnosti a světa. A Alessandro Mele nás vyprávěním přenesl do Comety, školy v Itálii, kde se žáci učí skrze zkušenosti, kde se rozvíjí jejich obdarování a talent. Riziko výchovy, a to už spíš pojmenovávám svůj názor, tkví v tom, že budeme příliš dbát na formu a rezignujeme na opravdový obsah. Riziko výchovy může být v tom, že se příliš brzy vzdáme, že jako učitelé nebudeme autentičtí, a tak přeslechneme, co nám děti říkají nejen slovy, ale i svým někdy těžko akceptovatelným chováním. Vyřeší to dvojka z chování, ale je to krátkozraké, příliš jednoduché řešení.
Jak se bude tématu vzdělávání věnovat letošní ročník festivalu Meeting Brno?
Festival Meeting Brno se termínově přiblížil k závěru školního roku, a tak nabídne možnost podívat se na to, co se povedlo, kudy jsme šli a co jsme se naučili. Také ale bez obav mluvit o tom, že jsme někdy bloudili a v některých aspektech si odnášíme pomyslné otlaky, které se nám snad během prázdnin zahojí. My už víme, že jim musíme v příštím školním roce předcházet porozuměním tomu, proč vznikly. Tématu vzdělávání a výchovy se letos budeme věnovat v několika rovinách. Pro žáky připravujeme třídenní mezinárodní program, jehož součástí bude hned několik míst paměti našich dějin. Žáci si s námi projdou Pouť smíření, navštíví „Schindlerovu archu” v Brněnci a seznámí se s historií pobočného koncentračního tábora Osvětim, který byl zřízen v roce 1943 v budově současného Biskupského gymnázia v Brně. Závěrem tohoto programu pak 26. 6. V 16:00 uspořádáme festivalové setkání pro veřejnost, kde mezi sebou přivítáme mnohé vám známé tváře (Mikuláše Beka, Kláru Laurenčíkovou Šimáčkovou, Bohumila Kartouse) a také žáky a studenty, které nenecháme mlčet. Proces vzdělávání není jen o frontální výuce, je i o vzájemném naslouchání. O chuti porozumět a učit se od sebe navzájem. Na závěr festivalu se opět vrátíme k tématu rizik výchovy. Dne 1. 7. představíme stejnojmennou knihu italského kněze Luigi Guisanniho, o které budou hovořit Francesca Šimuniová, Hans van Mourik Broekman a Marco Basile.
A co by ses ráda do léta naučila?
V loňském roce jsem se naučila jezdit na kole. Ano, ve svých 36 letech jsem dostala své první kolo bez pomocných koleček vzadu. Nebylo to snadné a víc než pečlivě jsem vybírala také helmu. Letos tedy budu zase znova „začínat“, ale věřím, že už to půjde lépe. A že se u toho taky nebudu tolik vztekat jako, když to nejdřív nešlo, protože „to kolo je prostě celé špatně“. Naštěstí, bylo ve mně tolik odhodlání a urputnosti, že na konci léta jsem nasedla a konečně okolo sebe slyšela ptáky a šumění větru ve vlasech. Díkybohu za možnost učit se nové věci. A všechna čest učitelům.