Legislativa
- Článek
Nahuštěné písmo, odrážky a pododrážky, stránky komplikovaných vět, ve kterých se ztrácíte hned po prvním odstavci. Přeskakujete řádky, hledáte klíčová slova, zoufale se snažíte pochopit, co vlastně čtete. Nakonec to vzdáte. Odsouhlasíte, podepíšete, odkliknete. Ne proto, že byste pochopili, ale protože nemá smysl pokračovat. Dva dobře známé příklady: pojistné podmínky a školení BOZP. A dnes přidáme jeden další - školní řád.
- Článek
Jaký je smysl uzavírání smluv o vzdělávání a jaká jsou pravidla pro tyto smlouvy? Co se změnilo v souvislosti s nálezem Ústavního soudu, který i tyto smlouvy označil za spotřebitelské? Na čem všem se ještě může škola s rodiči domluvit a co je pevně dané zákonem? Na to se pokusíme odpovědět v analýze právního postavení rodičů v soukromých školách.
- Článek
Tento Letní speciál se věnuje rodičům. Možná vás ale zatím nenapadlo ptát se, kdo je vlastně rodič a jak by k osobám, které nejsou rodiči, ale jednají za dítě, měla škola přistupovat. Na to se podíváme v tomto článku.
- Článek
Může škola požadovat od rodiče, aby si zajistil od SPC vyjádření souhlasu s používáním mobilního telefonu k senzoru inzulínového pera a dokrmu pro žáka s diagnostikovaným diabetem?
- Článek
Zákonní zástupci často řeší otázku, v jakém rozsahu mají informovat školu o zdravotních problémech svého dítěte. Ptají se, zda škola vůbec tyto informace potřebuje, a pokud ano, jak s nimi nakládá – jakým způsobem mohou zaměstnanci zacházet se zprávou a kdo se s informacemi o dítěti může seznámit. Z obav, že informace o změněné zdravotní způsobilosti (včetně té psychické) budou mít vliv na přístup školy k dítěti v podobě diskriminace, často neplní svou povinnost informace poskytnout.
- Článek
Pozice školského logopeda ve školách hlavního vzdělávacího proudu je dosud spíše ojedinělá, i když je umožněna právními normami obsaženými v několika právních předpisech. Kompetence školského logopeda se liší od kompetencí speciálního pedagoga a tzv. logopedického asistenta, což je patrné zejména u provádění nebo neprovádění přímé logopedické intervence a logopedické diagnostiky. Správné vymezení kompetencí a činností zajišťuje, že se jejich aktivity doplňují a systematicky podporují vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností.
- Článek
Potřebuje dítě – diabetik vyšetření ze SPC k tomu, aby si mohlo ve škole aplikovat inzulin a jíst při hypoglykemii v případě, že má lékařskou zprávu? Může být důvodem, že to vadí ostatním rodičům?
- Článek
Letní měsíce mohou být pro děti plné zážitků. Záleží na tom, jaký program z nepřeberného množství možností jim dokážeme nabídnout a jaký (společně s dětmi) vybereme. Škola jako důvěryhodná instituce hraje významnou roli i v období mimo školní rok. Jak a proč může být organizace příměstských táborů ve spolupráci školy a prověřené organizace výhodná nejen pro děti a rodiče, ale i pro samotnou školu?
- Článek
Následující text volně navazuje na předchozí článek autorů „Zamyšlení nad odpovědností za školní úrazy: kdo zaplatí za školní úraz a kdo musí být pojištěn?“ (Řízení školy 5/2025, s. 9–13), ve kterém autoři čtenářům přiblížili zejména systém odpovědnosti škol a školských zařízení za újmu způsobenou žákům při školních úrazech. Nyní se ve volném pokračování zaměřují na to, jak české soudy rozhodují o školních úrazech v konkrétních případech.
- Článek
Ředitelé škol, jejich zástupci i administrativní pracovníci se ve své praxi často setkávají s tzv. „stošestkou“, tedy žádostí o poskytnutí informací podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“). Mezi časté a zároveň problematické požadavky žadatelů patří žádosti o informace týkající se výše platů, mezd nebo jiných finančních plnění, a to buď směřující na celou vzdělávací instituci, nebo jen na konkrétní skupinu pracovníků. Tyto dotazy žadatelů často vyvolávají řadu nejasností, a to jak z hlediska jejich oprávněnosti, tak i způsobu, jak na ně dle zákona reagovat.
- Článek
Změny za období květen 2025 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: https://mv.gov.cz Zákon č. 120/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb.,...
- Článek
Ve školách se opakovaně řeší, kdo a za jakých okolností může vykonávat zdravotní úkony. Neméně často se řeší, jak je to s podáváním léků dětem a žákům, pokud nejsou schopni tento úkon zrealizovat sami. Na jednu stranu podle názoru MŠMT platí, že nelze připustit, aby dítě, žáka nebo studenta, který např. musí užívat léky nebo dodržovat dietu, nebylo možné vzdělávat, neboť učitelé a jiní zaměstnanci škol a školských zařízení mu pomoci odmítají, na druhou stranu platí, že pokud zdravotní potřeby dítěte přesahují možnosti zaměstnanců školy, ať už odborné, časové, nebo jiné, a pokud dítě potřebuje nad rámec standardních úkolů pedagogické práce speciální dohled či výkon jiných odborných zdravotních úkonů, musí se zákonný zástupce ve spolupráci s praktickým lékařem pro děti a dorost a se školou pokusit o nalezení řešení v podobě zajištění podpory jinou osobou, než je zaměstnanec školy.
Jaké právní kroky musí nastat při sloučení základní a mateřské školy, a v jakém časovém horizontu?
- Článek
V loňském roce došlo ke změnám školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb.) a v souvislosti s tím i ke změně vyhlášky o předškolním vzdělávání (vyhláška č. 14/2005 Sb.). Podle současné úpravy rozhoduje o výši úplaty zřizovatel, který již není vázán výší neinvestičních nákladů. Výpočet je vázán na výši minimální měsíční mzdy.
- Článek
Mateřské školy mají oproti základním výhodu. Mohou ukončit předškolní vzdělávání dítěte (nejedná-li se o předškoláka) v případech, které zákon uvádí. Vzhledem k tomu, že se jedná o správní řízení, a to o správní řízení zahájené z moci úřední, musí být správně provedeny všechny procesní kroky.
- Článek
V souvislosti s rostoucím počtem neplatičů za stravování ve školách se stále častěji objevuje otázka, jak může škola, resp. školní jídelna reagovat na tuto situaci, aby jednala s péčí řádného hospodáře a dluh nenarůstal. Jako první se nabízí možnost přestat dítěti obědy vydávat. Tento krok ale není jednoduchý a je třeba rozlišovat, o jaký stupeň školy se jedná.
- Článek
Rok 2025 přinesl velkou tzv. flexinovelu zákoníku práce. Hlavním cílem změn je zvýšit flexibilitu pracovněprávních vztahů jak na straně zaměstnavatelů, tak na straně zaměstnanců, a tím uvolnit v řadě případů příliš rigidní nastavení právní úpravy s cílem reagovat na aktuální potřeby moderního trhu práce.
- Článek
Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení Změny za období duben 2025 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: https://mv.gov.cz...
- Článek
V praxi je častá situace, kdy zákonný zástupce nepodá žádost o přijetí dítěte, které by mělo plnit povinné předškolní vzdělávání, do spádové mateřské školy a ředitel této školy netuší, co se s tímto dítětem děje. Ředitelé pak argumentují tím, že když dítě nebylo přihlášeno, není „jejich“ a dále je nezajímá. Situace ovšem tak jednoduchá není.