Individuální vzdělávací plán
Jak se posuzuje IVP na uměleckém oboru školy, např. Textilní výtvarnictví, kde je nutná přítomnost žáka na výuce. Lze IVP nepovolit? A v jakých případech?
ŠPZ doporučilo pro žáka SŠ IVP. Rodič však zpracování IVP odmítl s tím, že se žák bude vzdělávat bez IVP. Jsme povinni tento IVP zpracovávat?
Je možné povolit IVP žákovi střední školy, který se vzdělává ve studijním oboru denní formy z důvodu jeho budoucího zaměstnání? Jako závažný důvod uvádí kritickou finanční situaci a nutnost přechodu z DPČ na hlavní pracovní poměr, čímž nebude schopen absolvovat denní formu studia.
Je možné na základě žádosti zákonných zástupců uvolnit žáka základní školy z výuky na účast na sportovních trénincích? Zákonný zástupce podal žádost, kde chce 4× týdně uvolnit zcela nebo částečně ze závěrečných hodin a dále žádá omlouvání pozdních příchodů na první vyučovací hodinu z důvodu ranních tréninků. Rád by využil možnosti individuálního vzdělávacího plánu, svoji žádost dokládá vyjádřením sportovního oddílu se zdůvodněním, že by žák „chtěl zlepšit své výsledky na republikové úrovni“. Jak máme jako škola v rámci legislativního rámce postupovat?
Je možné, aby mimořádně nadaný žák (diagnostikován poradenským zařízením) na gymnáziu absolvoval dva ročníky během jednoho roku? Dá se takto nastavit IVP, nebo je v tomto případě lepší v pololetí žáka přeřadit do vyššího ročníku?
Jako ředitelka školy jsem povolila vzdělávání podle IVP jako jiný závažný důvod (§ 18 ŠZ) žákovi, protože závodně sportuje a má každodenní tréninky jízdy na kole. V IVP je dohodnutý způsob komunikace žáka s vyučujícími a plnění povinností. Žák není schopen povinnosti plnit a dohodnuté dodržovat. Ráda bych mu tedy IVP zrušila, nicméně nevím, zda je to vůbec možné a jak případně postupovat.
Je možné povolit IVP žáků střední školy, pokud o něj žádá z důvodu účasti na dopoledních sportovních trénincích ve fotbale, ale nejedná se o reprezentaci ČR?
- Článek
V návaznosti na příspěvek v minulém čísle Školního poradenství v praxi se tentokrát zaměříme na aplikaci individuálního vzdělávacího plánu (IVP) u žáků s mentálním deficitem.
Příspěvek je zaměřený na aplikaci individuálního vzdělávacího plánu (IVP) u žáků s mentálním deficitem.
- Článek
Individuální vzdělávací plán (IVP) je jedno z podpůrných opatření, která doporučují a specifikují podle konkrétních potřeb žáků se speciálními vzdělávacími potřebami jednotlivá školská poradenská zařízení (ŠPZ – PPP nebo SPC).
Dle Katalogu prací se do 10. platové třídy zařazují učitelé, kteří mají v náplni práce “tvorbu a koordinaci školního vzdělávacího programu mateřské školy nebo tvorbu vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů”. Je nějakým nařízením blíže specifikováno, co znamená “tvorba vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů”? Běžně se do této skupiny řadí tvorba IVP. Můžeme zde zařadit i tvorbu plánů pedagogické podpory? Je blíže specifikováno, zda tyto programy musí být v písemné podobě? Lze do 10. platové třídy zařadit pedagoga, který tvoří program pro děti se SVP a individuální vzdělávací program - myšleno činnost, nikoli písemný plán? (Například v rámci skupin pro jazykovou přípravu, individuálních chvilek během dne atp.)
- Článek
Nejsem jistá, zda ve škole budeme postupovat správně, když:
– Přijde-li z PPP zpráva z vyšetření, kde má žák zaškrtnuto „s IVP“ – zákonný zástupce již nemusí žádat ředitele školy o udělení povolení ke vzdělávání podle IVP? Stačí jen informovaný souhlas, který nám zák. zástupce podepíše?
– Podpis zák. zástupce – informovaný souhlas – stačí jen jeden po dobu platnosti podpůrného opatření? Tzn. pokud je podpůrné opatření po dobu dvou let, stačí tento jeden podpis informovaného souhlasu?
Přijde-li z PPP zpráva z vyšetření, kde má žák zaškrtnuto „s IVP“ – zákonný zástupce již nemusí žádat ředitele školy o udělení povolení ke vzdělávání podle IVP? Stačí jen informovaný souhlas, který nám zák. zástupce podepíše? Podpis zák. zástupce – informovaný souhlas – stačí jen jeden po dobu platnosti podpůrného opatření? Tzn., pokud je podpůrné opatření po dobu dvou let, stačí tento jeden podpis informovaného souhlasu?
1. Pokud byl dítěti, které se vzdělává individuálně, udělen odklad školní docházky, musí pro další školní rok opět oznamovat, že i v době odkladu se bude i nadále vzdělávat individuálně?
2. Musí tudíž opět na přezkoušení ve 3.-4. měsíci od zahájení individuál. vzdělávání?
Právní předpisy, judikatura, formuláře, metodické materiály
Právní předpisy, informace, judikatura
Absolvovala jsem školení Správní řízení, kde bylo řečeno, že pokud škola poskytuje žákovi individuální vzdělávací plán (IVP), musí si rodič zažádat školu o poskytnutí IVP, na jehož základě bude vystaveno rozhodnutí. Výchovný poradce mi však sdělil, že to od ...(někdy) bylo zrušeno. Můžete mi, prosím, sdělit, co je tedy pravda? a popřípadě paragraf?
Jeden ze zákonných zástupců žáka (matka) zažádal vzhledem ke svému zdravotnímu stavu o individuální vzdělávání pro své syny (dne 27.8.2020), kteří navštěvují 4. ročník základní školy (celý školní rok 2020/2021). Rozhodnutí o povolení individuálního vzdělávání bylo vydáno dne 2.9.2020. Do této doby jsme neměli žádné informace o skutečnosti, že otec s tímto způsobem vzdělávání nesouhlasí a že ho matka neinformovala. Dne 15.9.2020 nás otec emailem informoval, že s uvedeným rozhodnutím nesouhlasí a dozvěděl se tuto skutečnost od třídní učitelky, když si volal do školy ohledně prospěchu svých synů. Oba rodiče byli školou informování o nutnosti vzájemné shody – bohužel, ale domluva neproběhla. Jaký je, prosím, v takovém případě další postup ze strany školy či rodičů?