Adaptace
- Článek
Vstup do mateřské školy není jen výzvou pro dítě, i rodiče prožívají adaptační období intenzivně. První díl seriálu o rodičovské zkušenosti mapuje, jak rodiče vnímají školku v prvních týdnech nové etapy.
- Článek
Dětství je krásné a křehké období, podobné zahradě, v níž je zahradník, který čeká, co krásného a jedinečného v ní vzejde. Ráda bych v sérii šesti článků představila fenomén rané péče a vzdělávání v dětských skupinách. Některé mateřské školy již mají k sobě přidruženou dětskou skupinu, jiné mají jeslovou třídu s dětmi do tří let, další mají ve svých třídách dvouleté děti. Pro inspiraci stojí za to podívat se, co se v těchto nově vzniklých institucích odehrává – z pohledu dětí, rodičů i pečujících osob1) .
- Článek
Formování třídního kolektivu je proces, který začíná už v prvních dnech školního roku a ovlivňuje nejen akademické výsledky, ale i celkovou pohodu žáků. Adaptační programy nejsou pouze jednorázovou aktivitou na začátku roku, ale měly by být součástí dlouhodobé práce na vztazích mezi žáky a učiteli. Pravidelné třídnické hodiny pak slouží jako prevence konfliktů, podpora pozitivního klimatu a vytváření bezpečného prostředí.
- Článek
Adaptační kurzy ve Škole da Vinci jsou nejen zážitkem, ale i důležitým nástrojem rozvoje kompetencí a kultivace mezilidských vztahů. Jejich příprava vyžaduje potřebnou péči a koordinaci. Děti – ale i učitelé – si z kurzu odnášejí nová přátelství, zkušenost spolupráce, odvahu zvládat výzvy a jasnější vědomí toho, čím osobně přispívají ke zdravé komunitě.
- Článek
Začátek školního roku v šesté třídě je obdobím velkých změn nejen z hlediska školního režimu a organizace, ale také z pohledu dětského prožívání. Děti přecházejí z prvního na druhý stupeň, často mění kolektiv, učitele i prostředí. Náhle se ocitají v nové roli, s větší zodpovědností a očekáváním. Právě v tomto přechodovém období je klíčové věnovat pozornost posilování vztahů, sebepoznání a takzvanému stmelování třídy. Děti potřebují zažít, že do nové skupiny patří nebo co nevidět patřit budou a skupina bude taková, jakou si ji vytvoří. Zde se otevírá prostor pro smysluplné kreativní aktivity s přesahem do přírody, emocí a spolupráce.
- Článek
Nástup do základní školy představuje v životě dítěte významný milník. Proto je důležité nepodcenit adaptaci, která není jen otázkou osvojení nového režimu, ale zahrnuje celou škálu sociálních, emocionálních, komunikačních a kognitivních procesů. Úspěšná adaptace má zásadní vliv na následný vztah dítěte ke vzdělávání.
- Článek
Jak na krizové Lince pro rodinu a školu 116 000, tak při šetření stížností s ČŠI se opakovaně objevuje potíž s „problémovými sedmičkami“. Obvykle to vypadá tak, že se ve třídě vyskytují výchovné obtíže – od (kyber)šikany přes vandalství, eskalující konflikty, verbální i fyzické násilí až po zneužívání návykových látek, netolismus ad. A mnozí učitelé v tu chvíli krčí rameny a konstatují, že žáci nezvládli přechod na 2. stupeň a teď se to ukazuje.
- Článek
Přechod z mateřské školy do základní školy je pro dítě významným milníkem. V tomto období si buduje vztah k celoživotnímu učení, a proto by měl být tento přechod pozitivním zážitkem. Jak můžeme zajistit, aby budoucí prvňáček s radostí přijímal nové výzvy, které škola přináší?
- Článek
Stát se třídním učitelem je velká zodpovědnost a zároveň jedinečná příležitost pro profesní rozvoj. Jste teď v nové roli a ta s sebou přináší řadu povinností a výzev, na které se budete potřebovat postupně adaptovat. Ať už jste učitel v začátcích své kariéry, nebo máte za sebou roky praxe v roli netřídního učitele, první rok třídnictví vás čeká intenzivní období adaptace a učení se novým dovednostem. Jak si můžete svůj první rok dobře naplánovat a co je dobré mít na paměti?
- Článek
Máme za sebou už dvě části seriálu věnovaného třídnímu učiteli. V té první jsme řešili legislativu spojenou s touto funkcí a v druhé jsme třídního učitele vybírali podle určitých kritérií. V dnešní části se posuneme zase o kousek dál a probereme vzdělávání třídního učitele včetně jeho adaptace – ano, i ta se dá počítat mezi vzdělávací aktivity.
Hlavním cílem materiálu je usnadnit začínajícím učitelům nástup do profese a pomoci jim stát se samostatnými učiteli.
Hlavním cílem materiálu je připravit členy vedení škol na adaptační období, seznámit je s jeho základními principy a doporučenými činnostmi.
Model přináší nápady i reálné ukázky z různých mateřských, základních, středních i základních uměleckých škol. Hlavním cílem je, aby poskytovaná podpora začínajícího učitele ve škole byla promyšlená a aby bylo...
- Článek
Opatření pro žáky MŠMT koncipuje tak, aby poskytovala cizincům dlouhodobou a systematickou podporu, která je nezbytná pro jejich úspěšnou integraci do českého vzdělávacího systému. Zároveň posilují schopnost škol reagovat na individuální vzdělávací potřeby žáků s odlišným mateřským jazykem a přispívají k jejich rovnému přístupu ke vzdělání.
- Článek
Začátek školní docházky je jedním z nejdůležitějších milníků v životě každého dítěte. Je to čas plný změn, nových zážitků a také výzev.
- Článek
Adaptační období v mateřské škole je pro všechny děti klíčové pro přizpůsobení se novému prostředí, rutinám a interakcím s ostatními dětmi i učiteli. Děti s odlišným mateřským jazykem se však navíc setkávají s prostředím jazykově a kulturně odlišným. Často se adaptují nejen na prostředí mateřské školy, ale současně na nový domov. V tomto kontextu, ve vztahu k adaptačnímu období těchto dětí jsou na učitele v mateřských školách kladeny specifické nároky, a to nejen během prvních dnů, ale často v průběhu několika měsíců.
MŠ přijme děti od 1. 9. 2024. Před tímto datem pořádá adaptační aktivity, např. hravé odpoledne pro nově přijaté děti a rodiče nebo nabízí účast dětí během dopoledního programu (rodič a dítě se přijde podívat do MŠ před 1. 9. 2024 a účastní se programu MŠ). Jak se řeší bezpečnost těchto dětí? Jak postupovat, pokud se dítěti stane úraz? Jak postupovat, pokud by toto dítě způsobilo úraz jinému dítěti?
Některé obory, které vyučujeme, mají v RVP předmět Řízení motorových vozidel. Připravujeme žáky k získání řidičského oprávnění T, B, C. Tento předmět učí učitelé autoškoly, kterou jako škola sami provozujeme. Mají tedy pracovní smlouvu jako učitel autoškoly.
Jsou to lidé, kteří vyučovali v soukromých autoškolách. Zajímalo by nás, zda i pro ně platí dvouleté adaptační období, pokud ve školství ještě nepracovali. Tito zaměstnanci vyučují hlavně praktickou část (jízdy a údržbu). Jen minimální část úvazku některých činí výuka teorie. Nic jiného neučí, třídnictví nemají.
Má ředitel základní školy právo učiteli přikázat účast na adaptačním kurzu na 3 dny (dvě noci)? Má učitel právo toto odmítnout?