Adaptace dětí na školní prostředí

Vydáno: 8 minut čtení

Nástup do základní školy představuje v životě dítěte významný milník. Proto je důležité nepodcenit adaptaci, která není jen otázkou osvojení nového režimu, ale zahrnuje celou škálu sociálních, emocionálních, komunikačních a kognitivních procesů. Úspěšná adaptace má zásadní vliv na následný vztah dítěte ke vzdělávání.

Adaptace dětí na školní prostředí
Autorský tým
NPI ČR
První školní kroky: přechod z předškolního do školního prostředí
Vstup do základní školy s sebou přináší nové požadavky v oblastech, jako je samostatnost, soustředění nebo schopnost fungovat ve formálním prostředí. Dítě se učí zvládat školní režim, řídit se pravidly, respektovat autoritu vyučujících a navazovat nové sociální vztahy. V tomto období často dochází k přehodnocení sebedůvěry – dítě se začíná porovnávat s ostatními a čelí tlaku na výkon. Klíčovou roli v tomto procesu hrají vyučující, kteří by měli citlivě rozpoznat individuální potřeby každého dítěte, podpořit ho v jeho začátcích a vytvořit bezpečné a podporující prostředí.

Související dokumenty

Pracovní situace

2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Adaptační kurzy
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Adaptační koordinátor
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Školní psycholog na střední škole
Kariérové poradenství
Školní metodik prevence
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Jednání výchovné komise
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů

Poradna

Navýšení kapacity školní jídelny
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Sloučení škol
Uzavření MŠ v době ředitelského volna na ZŠ v rámci jedné organizace
Proplácení nadúvazkových hodin zástupce ředitele základní školy
Mzdové náklady na kuchařky v mateřské škole
Přijetí dítěte do MŠ po odvolání a registrační číslo
Adaptační doba pro dítě v MŠ a možnost vyloučení
Uznaní kvalifikace učitelce praktických činností na ZŠ
Příspěvek z FKSP na obědy u školky
Možnost současného přihlášení dítěte ve dvou mateřských školách
Zdanění čerpání fondu u příspěvkové organizace
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Kvalifikace učitelky ZŠ
Přijetí dítěte do MŠ
Uznání kvalifikace na 1. stupeň pro výuku na 2. stupni základní školy
Učitel autoškoly a adaptační období
Bezplatné poskytnutí základních školních pomůcek žákům 1. ročníku