Adaptace dětí na školní prostředí

Vydáno: 8 minut čtení

Nástup do základní školy představuje v životě dítěte významný milník. Proto je důležité nepodcenit adaptaci, která není jen otázkou osvojení nového režimu, ale zahrnuje celou škálu sociálních, emocionálních, komunikačních a kognitivních procesů. Úspěšná adaptace má zásadní vliv na následný vztah dítěte ke vzdělávání.

Adaptace dětí na školní prostředí
Autorský tým
NPI ČR
První školní kroky: přechod z předškolního do školního prostředí
Vstup do základní školy s sebou přináší nové požadavky v oblastech, jako je samostatnost, soustředění nebo schopnost fungovat ve formálním prostředí. Dítě se učí zvládat školní režim, řídit se pravidly, respektovat autoritu vyučujících a navazovat nové sociální vztahy. V tomto období často dochází k přehodnocení sebedůvěry – dítě se začíná porovnávat s ostatními a čelí tlaku na výkon. Klíčovou roli v tomto procesu hrají vyučující, kteří by měli citlivě rozpoznat individuální potřeby každého dítěte, podpořit ho v jeho začátcích a vytvořit bezpečné a podporující prostředí.

Související dokumenty

Pracovní situace

Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Adaptační kurzy
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Děti s odlišným mateřským jazykem a děti-cizinci v mateřské škole
Adaptační koordinátor
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Školní psycholog na střední škole
Kariérové poradenství
Školní metodik prevence
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Jednání výchovné komise

Poradna

Navýšení kapacity školní jídelny
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Sloučení škol
Uzavření MŠ v době ředitelského volna na ZŠ v rámci jedné organizace
Proplácení nadúvazkových hodin zástupce ředitele základní školy
Mzdové náklady na kuchařky v mateřské škole
Přijetí dítěte do MŠ po odvolání a registrační číslo
Adaptační doba pro dítě v MŠ a možnost vyloučení
Uznaní kvalifikace učitelce praktických činností na ZŠ
Příspěvek z FKSP na obědy u školky
Možnost současného přihlášení dítěte ve dvou mateřských školách
Zdanění čerpání fondu u příspěvkové organizace
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Kvalifikace učitelky ZŠ
Přijetí dítěte do MŠ
Uznání kvalifikace na 1. stupeň pro výuku na 2. stupni základní školy
Učitel autoškoly a adaptační období
Bezplatné poskytnutí základních školních pomůcek žákům 1. ročníku