Zdroje zábavy i poučení o bezpečnosti a ochraně zdraví pro děti a mládež v prostředí internetu

Vydáno:

 

Zdroje zábavy i poučení o bezpečnosti a ochraně zdraví pro děti a mládež v prostředí internetu
PhDr.
Irena
Kuhnová
Výzkumný ústav bezpečnosti práce,
v. v.
i.
V souvislosti s uplatňováním rámcových vzdělávacích programů pro různé stupně vzdělávání se ve školském prostředí častěji objevují pojmy bezpečnost, bezpečí, ochrana zdraví, výchova ke zdraví nebo odpovědnost za zdraví. Žijeme v digitalizovaném světě, mnoho poznatků a informací lze zveřejnit na internetu, z něhož lze zároveň čerpat. To se týká i problematiky bezpečnosti a ochrany zdraví (BOZ), včetně bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP). V internetovém prostoru je možné najít různé zdroje tohoto druhu
a mezi nimi i ty, které se orientují na děti a mládež. Článek přibližuje některé webové stránky a nově vzniklé edukační materiály vhodné pro vzdělávání školní mládeže v rámci výuky nebo výchovy ve volném čase.
Podle odborníků na veřejné zdraví jsou
největším problémem dětského a teenagerského věku úrazy
. Jejich specifikem je především to, že ohrožují osoby mladé a do té doby zdravé. U předškolních dětí patří k nejčastějším otravy (způsobené léky, chemikáliemi, rostlinami i alkoholem) a tonutí, u dětí a dospívajících celkově jsou to pak sportovní úrazy, spojené zejména s novými sportovními aktivitami současné dětské populace (s pěstováním tzv. adrenalinových sportů, jízdou na skateboardu, snowboardu, jízdou na in-line bruslích apod.). Zvláštní kapitolou jsou školní úrazy, z nichž více než třetina připadá na hodiny tělesné výchovy. Ve vyspělých zemích jsou úrazy příčinou 40 % úmrtí dětí do

Související dokumenty

Pracovní situace

Únikové cesty
Stanovisko k právnímu výkladu Mimořádného opatření k nošení respirátorů neočkovanými učiteli
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Mimoškolní akce školy – režim dne a harmonogram
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Limity při poskytování zdravotních úkonů ve škole - Kdo může poskytovat zdravotní úkony?
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Podmínky požární bezpečnosti ve školách a školských zařízeních
Varovný systém v ČR – co dělat po zaznění varovného signálu sirény
Odstraňování sněhu, rampouchů a ledových převisů ze střech budov
Připravenost škol a školských zařízení na závažné havárie
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Připravenost školy nebo školského zařízení na řešení krizových situací
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Nastavení strategie výuky na dálku
Jak má ředitel školy postupovat, pokud je u zaměstnance/žáka školy potvrzena nákaza virem Covid 19?
Jak má ředitel školy postupovat, pokud je potvrzena nákaza virem Covid 19 u rodinného příslušníka žáka/zaměstance školy?

Poradna

Použití vlastního vozidla při služební cestě
Výuka Aj
Školení hygienického minima
Ukončení předškolního vzdělávání
Doplňková činnost
Výkaz práce
Bezpečnost
Zmocnění zdravotníka
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz