Surikaty ve třídě a fantazie bez hranic: rozcvičky, které probouzí kreativitu

Vydáno: 10 minut čtení

Jak rozvíjet dětskou představivost a zároveň se neztratit v osnovách, termínech a tlaku na výkon? Petr Bechyně, UX designér a webový analytik, vytvořil sadu kreativních rozcviček, které původně vznikly jako inspirace pro kreativní profese. Dnes si nacházejí pevné místo ve školách. Rozcvičky podporují divergentní myšlení, spontánní vyjadřování i schopnost vnímat více než jednu „správnou“ odpověď. Učitelé je oceňují pro jejich široké využití v různých předmětech i ročnících, jednoduché nasazení a hlavně pro to, jak pozitivně ovlivňují atmosféru ve třídě. Děti se při nich učí formulovat své myšlenky, spolupracovat i překonávat strach z chyb – a často se na ně přímo těší. Fantazie, smích a surikaty ve třídě tak nejsou výjimkou, ale začátkem nového způsobu uvažování.

Surikaty ve třídě a fantazie bez hranic: rozcvičky, které probouzí kreativitu
Mgr.
Michaela
Váchová
Spolupracovnice Řízení školy
Dá se podle vás kreativita „naučit“, nebo je to něco, co v dětech musíme hlavně podpořit a nebrzdit?
Kreativita je dovednost, která je lidem vrozená. Jedná se o schopnost podívat se na zadání a přijít s novými, odlišnými a inovativními nápady. Podle studie George Landa je ve věku 5 let velmi kreativních 98 % dětí. S přibývajícím věkem toto číslo rapidně klesá až na 2 % v dospělosti. Neznamená to, že by nám kreativita v průběhu života mizela, jen ji tolik nepoužíváme. Často proto, že ve škole nebo v práci více oceňujeme jedinou správnou odpověď než množství různorodých řešení.
Kreativitu