Svou knihu vnímám jako příručku pro kritické myšlení

Vydáno: 10 minut čtení

Když se vám do rukou dostane publikace s červeno-černou obálkou a názvem Toto není jenom kniha, zpozorněte. Opravdu to totiž není „jenom“ kniha. Dle slov autorky – pedagožky, lektorky a zakladatelky platformy Designéři dětem Kateřiny Přidalové – je to hlavně „populárně naučná kniha pro čtenáře od 15 let, jejímž hlavním posláním je rozvíjení vizuální gramotnosti, stěžejní kompetence pro kritické myšlení. Zároveň je i cenným nástrojem k posilování mediální a informační gramotnosti, kreativního myšlení a k prohlubování citlivosti vůči funkční a estetické rovině vizuálního jazyka“. V jakých předmětech lze knihu využívat i co vše v ní čtenáři najdou, jsme probraly v následujícím rozhovoru.

Svou knihu vnímám jako příručku pro kritické myšlení
Michaela
Váchová
odborná editorka Učitelského měsíčníku.
Hned v úvodu se nabízí otázka vztahující se k názvu publikace. Když to není jenom kniha, co dalšího tedy představuje?
Název je hra se čtenářem. Je to takový „call to action“. Aby obálka vzbudila zájem jak názvem, tak obrázkem, který také není jednoznačný – vidíme ohryzek, nebo dvě tváře? Název také odkazuje k dnes již ikonickému dílu malíře Reného Magritta
Zrada obrazů
z roku 1929, na kterém je vyobrazena dýmka a pod ní francouzský nápis „Toto není dýmka“. Magritte tak vznesl otázku o schopnostech obrazu a jazyka zastoupit svet jako takový a upozornil, že rozeznat pravdu od lži nemusí být prostrednictvím obrazu a textů vůbec snadné. Vlastně to platí dodnes s tím rozdílem, že obrazových zpráv je kolem nás daleko víc. Je po

Související dokumenty

Pracovní situace

Vliv statistického výkaznictví na financování veřejné školy
Vzdělávání ve SŠ s vysokou mírou neúspěšnosti žáků ve společné části MZ
Komisionální zkouška žáka střední školy
Reforma financování střední školy
Informace k novému zákonu o přijímacím řízení na střední školy a ukončování středoškolského vzdělávání ve školním roce 2019/2020
Odborný výcvik v kontextu praktického vyučování a druhu práce
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
Zadavatel
Informace pro přijímání na střední školy a konzervatoře ve školním roce 2022/2023
První kolo přijímacího řízení v oborech vzdělání bez talentové zkoušky ve školním roce 2021/2022
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Ukončení přerušení vzdělávání
Organizace odborné praxe - směrnice
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - základní souvislosti
Základní informace o talentové zkoušce, jednotné přijímací zkoušce a školní přijímací zkoušce
Příprava přijímání ke vzdělávání ve střední škole nebo konzervatoři

Poradna

Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Kvalifikace
Pomůcky
Vyživovací povinnost
Pedagogický dohled na akcích mimo školu
Absolutorium
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Nárok školy na podpůrná opatření při vyšším počtu žáků, kteří na ně mají nárok
Uznání částečného dosaženého vzdělání
Vedení souvislé praxe na střední průmyslové škole
Platnost zkoušky
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Dvě různé písemné maturitní zkoušky v jedné místnosti