Říkejte mi Sylvo. Studující s menšinovou genderovou identitou ve školách

Přinášíme další článek, který se zabývá LGBT+ tématy v kontextu školního vzdělávání. Tentokrát se zaměříme na studující, kteří řeší svoji genderovou identitu a/nebo své genderové projevy, a školy stojící před rozhodnutím, jak reagovat. Trans studující by měli dostat ve školách podporu a měli by se cítit v bezpečí. Zajištění bezpečí a respektu však může někdy být obtížné, jak ukazuje následující příběh.

Říkejte mi Sylvo
Studující s menšinovou genderovou identitou ve školách
Doc. PhDr.
Irena
Smetáčková
Ph.D.
vyučuje sociální a pedagogickou psychologii na Pedagogické fakultě UK, působí jako odborná garantka poradny Sbarouven.cz pro mladé LGBT+
Mgr.
Marcela
Macháčková
zaměřuje se na témata genderové identity a sexuální orientace zejména ve školství (programy Mezipatra na školách) a ve výzkumu (NUDZ)
Petr chodil na běžnou základní školu. Od 1. třídy se projevoval jako inteligentní dítě z podporující rodiny, které má mimořádné znalosti v řadě oblastí, např. v programování. S dospělými vcelku vycházel, ale s ostatními dětmi měl od mala komplikované vztahy. To způsobovalo, že do školy nechodil příliš rád. Kolem 12 let začal bývat často skleslý, pociťoval obavy, obtížně se motivoval k běžným aktivitám. Zhruba za rok začal mluvit o tom, že se nemá rád, že není dobrý člověk, že se neměl narodit… Rodiče jeho stavům nerozuměli, ale vyhledali odbornou pomoc. Petr docházel dva roky na terapie. V den svých 16. narozenin oznámil rodičům, že se necítí být chlapcem. Po dvou měsících sdělil, že si přeje používat ženský rod a jméno Sylva. Rodiče byli zaskočeni, ale rozhodli se pro podporu. Od té doby pozorovali, že se psychický stav jejich dítěte zlepšil. Konzultovali vše s psycholožkou a společně se domluvili, že je důležité informovat školu a požádat o změnu přístupu vyučujících i o informování třídy. Třídní učitelka byla vstřícná ohledně oslovování a vybízela k domluv

Související dokumenty

Pracovní situace

Syndrom vyhoření a jeho prevence
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Supervizní a intervizní činnost ve školském a školním poradenském systému
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních
Individuální vzdělávací plán – vztah k různým oblastem činnosti školy
Individuální vzdělávací plán v mateřské škole
Individuální vzdělávací plán v základní škole
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Činnosti zajišťované v „malotřídních“ školách
Jak na modrou velrybu
Rodič, poručník, pěstoun
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga

Poradna

Postup při změně pohlaví