O čem mluvíme, když mluvíme o předčasných odchodech - část II.

Vydáno: 11 minut čtení
Předkládaný text se věnuje tématu „předčasných odchodů ze škol“. Vedle základní terminologie představuje datové zdroje, ze kterých lze informace k dané problematice čerpat, a na jejich základě pak analyzuje míru a částečně i charakter tohoto jevu v České republice a v Jihomoravském kraji1). Navazuje tak na článek publikovaný v předchozím čísle, ve kterém byla pozornost věnována tzv. „předčasným odchodům ze vzdělání“ a podrobnějšímu rozboru dat publikovaných Eurostatem.
 
O čem mluvíme, když mluvíme o předčasných odchodech
Mgr.
Andrea
Svobodová
Ph.D.
sociální antropoložka a geografka, výzkumnice v Jihomoravském centru pro mezinárodní mobilitu (JCMM)
Základní terminologie
Předčasné odchody lze rozdělit na
předčasné odchody ze vzdělávání
(tzv. early school leavers) a
předčasné odchody ze škol
(tzv. early school drop outs).
O
předčasných odchodech ze vzdělávání
mluvíme tehdy, máme-li na mysli definitivní zanechání studia. Informace k tomuto jevu shromažďujea vyhodnocuje Eurostat2)pomocí dotazníkového šetření mezi osobami ve věku 18–24 let, u kterých zjišťuje, jaké je jejich dosažené vzdělání. V České republice byla v loňském roce (2019/2020) míra předčasných odchodů ze vzdělání 7,6 %a v Jihomoravském kraji 4,2 %.
Předčasné odchody ze škol
je pojem užívaný například Národním pedagogickým institutem (NPI) nebo Agenturou pro sociální začleňování (dále jen „ASZ“) a vztahující se k odchodu ze škol před dosažením základního stupně vzdělávání nebo před dokončením střední školy. Ten ale nemusí být definitivní. A právě touto kategorií předčasných odchodů se budeme zabývat v této části článku.
Předčasné odchody ze škol („drop outs“)
Jak vyplývá z výše uvedeného, pojem předčasného odchodu ze školy nemusí znamenat definitivní zanechání vzdělávání, neboť se předpokládá, že část žáků, kteří školu opustí před dosažením základního stupně vzdělávání, bezprostředně nebo s menším odstupem přestoupí na jinou školu nebo se do vzdělávání vrátí později (Trhlíková, 2012). Přesnější by tedy bylo spíše než o předčasných odchodech hovořito
míře ško

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Vzdělávání koordinátorů EV
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Nastavení strategie výuky na dálku
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost základní umělecké školy v 1. pololetí školního roku
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Činnost mateřské školy v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plány činnosti - červenec 2021
Plány činnosti - srpen 2021
Jak reagovat na požadavky rodičů, aby jejich dítě bylo vyjmuto z povinností stanovených ochrannými opatřeními Ministerstva zdravotnictví?
Plán činnosti 1. pololetí školního roku 2021/2022 na středních školách

Poradna

Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026

Články

O čem mluvíme, když mluvíme o předčasných odchodech - část III.
O čem mluvíme, když mluvíme o předčasných odchodech ze vzdělávání - část I