Kdo je oprávněn udělit třídní důtku

Třídní důtka jako výchovné opatření může být udělována pouze třídním učitelem? Co když třídní učitel odmítá svému žákovi toto výchovné opatření udělit? Ostatní vyučující včetně výchovného poradce jsou pro udělení třídní důtky. Lze toto specifikovat ve školním řádu?

Důtka třídního učitele [§ 17 odst. 3 písm. b) vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, v platném znění; § 10 odst. 3 písm. b) vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, v platném znění] je skutečně ukládána pouze třídním učitelem. Pro základní školu, střední školu nebo konzervatoř platí, že pravidla pro ukládání důtek jsou součástí školního řádu (§ 17 odst. 4 vyhlášky č. 48/2005 Sb., v platném znění; § 10 odst. 4 vyhlášky č. 13/2005 Sb., v platném znění). Jestliže je ve školním řádu stanoveno, že za určitých podmínek třídní učitel důtku ukládá (nikoli „může uložit“), má toto pravidlo respektovat i třídní učitel. V tomto ohledu odkazuji na doporučení, které je uvedeno v materiálu MŠMT Pomůcka pro ředitele škol při tvorbě školního řádu (čj. MSMT-10862/2015 ze dne 22. května 2015; dostupný z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/vyssi-odborne-vzdelavani/pomucka-pro-reditele-skol-pri-tvorbe-skolniho-radu?highlightWords=pom%C5%AFcka): Uvážit, kdy je žádoucí stanovit přesná pravidla, a kdy je naopak vhodné uvést obecnější ustanovení; obecnější dikce umožňuje zohlednit specifické okolnosti a ponechává řediteli školy prostor pro zhodnocení konkrétního případu a pro rozhodnutí o jeho řešení.
Je zřejmé, že pokud jsou pravidla zakotvená ve školním řádu formulována obecně, může třídní učitel vyhodnotit chování žáka a rozhodnout o uložení důtky podle svého uvážení. Přitom uvedené uvážení třídního učitele nemusí být totožné s názorem ostatních pedagogických pracovníků. Jednotný výklad obecných pravidel, a proto i jednotný přístup třídních učitelů k otázce ukládání důtek by měl usnadnit příkladmý výčet typických projevů chování žáka, ve kterých se podle školního řádu spatřuje důvod uložení důtky.

Související dokumenty

Pracovní situace

Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Kdo je výchovný poradce
Výchovný poradce – metodické vedení učitelů
VP a další poradenští pracovníci
Školní poradenské pracoviště (ŠPP)
VP a pedagogicko-psychologická poradna
VP a speciálně pedagogické centrum
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Výchovný poradce a další (ne školské) organizace
Školská rada - základní údaje
Individuální výchovný plán
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
BOZP - přehled základní legislativy
Ústavní a ochranná výchova
Práva a povinnosti dětí umístěných v zařízení
Školní psycholog na základní škole
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika

Poradna

Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Jmenování ředitele
Třídní důtka - odpověď na dotaz
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby

Vyhlášky

13/2005 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky