Třídní důtka jako výchovné opatření může být udělována pouze třídním učitelem? Co když třídní učitel odmítá svému žákovi toto výchovné opatření udělit? Ostatní vyučující včetně výchovného poradce jsou pro udělení třídní důtky. Lze toto specifikovat ve školním řádu?
Důtka třídního učitele [§ 17 odst. 3 písm. b) vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, v platném znění; § 10 odst. 3 písm. b) vyhlášky č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, v platném znění] je skutečně ukládána pouze třídním učitelem. Pro základní školu, střední školu nebo konzervatoř platí, že pravidla pro ukládání důtek jsou součástí školního řádu (§ 17 odst. 4 vyhlášky č. 48/2005 Sb., v platném znění; § 10 odst. 4 vyhlášky č. 13/2005 Sb., v platném znění). Jestliže je ve školním řádu stanoveno, že za určitých podmínek třídní učitel důtku ukládá (nikoli „může uložit“), má toto pravidlo respektovat i třídní učitel. V tomto ohledu odkazuji na doporučení, které je uvedeno v materiálu MŠMT Pomůcka pro ředitele škol při tvorbě školního řádu (čj. MSMT-10862/2015 ze dne 22. května 2015; dostupný z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/vyssi-odborne-vzdelavani/pomucka-pro-reditele-skol-pri-tvorbe-skolniho-radu?highlightWords=pom%C5%AFcka): Uvážit, kdy je žádoucí stanovit přesná pravidla, a kdy je naopak vhodné uvést obecnější ustanovení; obecnější dikce umožňuje zohlednit specifické okolnosti a ponechává řediteli školy prostor pro zhodnocení konkrétního případu a pro rozhodnutí o jeho řešení.
Je zřejmé, že pokud jsou pravidla zakotvená ve školním řádu formulována obecně, může třídní učitel vyhodnotit chování žáka a rozhodnout o uložení důtky podle svého uvážení. Přitom uvedené uvážení třídního učitele nemusí být totožné s názorem ostatních pedagogických pracovníků. Jednotný výklad obecných pravidel, a proto i jednotný přístup třídních učitelů k otázce ukládání důtek by měl usnadnit příkladmý výčet typických projevů chování žáka, ve kterých se podle školního řádu spatřuje důvod uložení důtky.