Jak přenést výsledky z psychologického a pedagogického výzkumu do praxe škol? K čemu mohou být užitečné laboratorní školy? Anebo jak se žáky ve škole hovořit o hodnotách? Jak hodnoty školy i osobní hodnoty začlenit do školní každodennosti? To jsou jen některá témata, o nichž jsme si povídaly s Pascale Haag, zakladatelkou jediné laboratorní školy ve Francii. V České republice máme takové školy dvě a jsme rádi, že vazby se zahraničními laboratorními školami stále rostou. Vždy je radost sdílet zkušenosti mezi školami, o to více obohacující je sdílet se školami v zahraničí, podívat se občas za humna, nepodléhat pocitu, že už vše děláme a umíme.
Jak ve vzdělávání propojit výzkum s praxí
PhDr.
Lenka
Krejčová
Ph.D.
DYS-centrum®Praha, z. ú.; ZŠ Poznávání, s. r. o.
Moje první otázka se vcelku nabízí. Založila jsi v Paříži laboratorní školu – co tě k tomu vedlo?
Než jsem se vrhla na studium psychologie, studovala jsem indologii. Zabývala jsem se gramatikou sanskrtu a tématy, která se současným světem neměla vůbec nic společného, prostě starověká indická
lingvistika
. V jednu chvíli jsem si položila otázku, jak bude má práce společensky přínosná. Proto jsem se rozhodla studovat psychologii a od začátku jsem měla vizi, že chci dělat něco, co bude užitečné, co zajistí lepší pochopení současného světa. A tak jsem se vrhla do školství.V prvé řadě jsem výzkumnice, která se zabývá pedagogickou psychologií. Současně jsem ale máma, jejíž potomek se chystal nastoupit do základní školy. Takže mě zajímalo vzdělávání v kontextu psychologie, ale také jsem chtěla vědět, jak školy fungují a co nabízejí svým současným žákům. Uvědomila jsem si, že mnoho témat, jimž s