Jak rozpoznat a řešit krizové situace ve škole. 3. část - Krize v kontextu sebevražedného jednání a sebepoškozování

Vydáno: 9 minut čtení

Aktuální situace ve školách odráží vysoký nárůst psychických problémů dětí, nedostatečné kapacity pro léčbu dětských psychických obtíží a onemocnění a zvyšující se tendence dospělých k agresivnímu a patologickému chování. Cyklus článků o krizových situacích ve škole proto uzavírám tématem nejzávažnějším – sebevražedným jednáním žáků a sebepoškozováním.

Jak rozpoznat a řešit krizové situace ve škole
3. část – Krize v kontextu sebevražedného jednání a sebepoškozování
Mgr.
Jana
Březinová
psychoterapeutka, supervizorka a lektorka vzdělávacích programů v oblasti pedagogiky, psychologie a psychoterapie
Diskuze s pedagogy na téma krize a krizových situací přináší zjištění, že sebevražda a sebepoškozování je noční můrou každého pedagoga. Máme oprávněně strach, cítíme velký tlak na řešení situace a velkou odpovědnost. Zvažujeme kroky a intervenci, které v rozhovoru uděláme, vážíme slova, otázky, promítáme si v mysli otázky „udělá to?“, „jak moc mu chybí k poslednímu kroku?“. Správně si teď říkáte, že jsme, jako psychoterapeuti, na to školeni, že víme, nebo máme vědět, co dělat, a právem si pokládáte otázky:

Související dokumenty

Pracovní situace

Syndrom vyhoření a jeho prevence
Záškoláctví a skryté záškoláctví - jak mu předcházet
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Metodické doporučení MŠMT pro práci s Individuálním výchovným programem v rámci řešení rizikového chování žáků
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany
Jak na modrou velrybu
Adaptační kurzy
Minimální preventivní program
Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže
Metodický pokyn Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k řešení šikanování ve školách a školských zařízeních
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Adaptační koordinátor
Škola jako bezpečné místo pro učení s technologiemi a internetem
Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Šikana ve školní třídě
ČOSIV - odborná pomoc zdarma

Články

Jak rozpoznat a řešit krizové situace ve škole. 1. část - Co je krize a jak ji rozpoznat
Jak rozpoznat a řešit krizové situace ve škole. 2. část - Krize v kontextu problémového chování