Vysvědčení, které mluví

Vydáno: 7 minut čtení

Klasické hodnocení ve školách, založené na známkování, je zde už desítky let a mnohdy se stalo synonymem pro úspěch. Tradiční hodnocení ve školách se často soustředí pouze na čísla a známky, což může žákům bránit v uznání jejich skutečných schopností a osobnostního růstu. Tento systém však nezohledňuje skutečné dovednosti a osobnostní růst žáků. S nástupem nových vzdělávacích metod se objevují alternativní přístupy k hodnocení, jako je slovní hodnocení a inovativní Vysvědčení JINAK, které přetvářejí pohled na školní úspěchy. Jak mohou tyto moderní metody posunout vzdělávání kupředu a ukázat nový pohled na hodnocení?

Vysvědčení, které mluví
Ing.
Martin
Kohout
jednatel společnosti Edookit, s. r. o.
Vysvědčení ve školách – Budoucnost hodnocení, která jde za hranice známek
Už roky jsou ve školách používané klasické známky vnímány jako běžná norma. Čísla na vysvědčení však často působí více stresu než motivace a v důsledku toho vznikají otázky, zda tradiční známkování stále plní svou funkci. Klasické vysvědčení, které se soustředí na známky 1 až 5, může zanechat mnoho dětí s pocitem selhání, i když se snaží a dělají pokroky. Tento model hodnocení postrádá kontext a nezohledňuje jedinečné silné stránky žáka, což vede k frustraci nejen žáků, ale i jejich rodičů a učitelů. Je načase se zamyslet nad tím, jak hodnotíme vzdělání a otevřít dveře k přístupu, který nejen posoudí vědomosti, ale i podpoří osobní rozvoj a motivaci.
Klasické vysvědčení: Pomoc nebo překážka v rozvoji žáka?
Tradiční vysvědčení s číselným hodnocením, používané už po desetiletí, má stále pevné zastání v českém školství, což je potvrzeno i zákonem č. 561/2004 Sb., školským zákonem. Podle něj se na základních školách musí vést dokumentace o hodnocení prospěchu žáků, a to obvykle formou číselných známek. Je to systém, na který je naše společnost zvyklá, přesto se stále častěji zpochybňuje jeho efektivita. Kritici číselného hodnocení upozorňují na to, že snižuje motivaci k dalšímu učení a přináší dětem stres spojený s pocitem neúspěchu a srovnávání. Navíc v době, kdy se vzdělávání stává více individualizovaným, číselné známky nedokážou obsáhnout celé spektrum dovedností a schopností, které žáci během výuky získávají.
Jedna z největších nevýhod klasického hodnocení spočívá v jeho nedostatečné schopnosti reflektovat osobní rozvoj. Známka „čtyři“ může být pro jednoho žáka zlepšením, zatímco pro druhého výrazným zhoršením. Tato neschopnost zohlednit kontext může negativně ovlivnit sebevědomí žáků. Jak často vidíme děti, které se snaží, ale jejich snaha není známkami dostatečně oceněna? A naopak žáci, kteří snadno dosáhnou výborné známky, nejsou dostatečně motivováni, protože chybí hlubší zpětná vazba.
Slovní hodnocení: Krok ke spravedlivějšímu hodnocení?
V posledních letech se v České republice dostává do popředí slovní hodnocení, které už nyní mohou některé školy využívat jako alternativu k číselnému hodnocení. Slovní hodnocení totiž přináší mnohem podrobnější informace o tom, co žák dokáže, kde vyniká a kde má ještě prostor pro růst. Takové hodnocení poskytuje rodičům i žákům náhled do skutečných pokroků a silných stránek, což je významným motivátorem pro další rozvoj.
Podle výzkumů (například studie z Masarykovy univerzity) se slovní hodnocení ukazuje jako efektivnější z hlediska motivace. Děti se totiž při slovním hodnocení cítí více oceněné za své konkrétní úsilí a pokroky, což přispívá ke zdravějšímu vztahu k učení. Na rozdíl od číselného hodnocení se tak žáci více soustředí na svůj vlastní rozvoj než na srovnávání s ostatními. Přesto však mnozí rodiče, a dokonce i někteří pedagogové mají vůči slovnímu hodnocení předsudky. Často je slovní hodnocení považováno za příliš subjektivní nebo nejasné, a především za složitější na vypracování.
Vysvědčení JINAK: Alternativní přístup k hodnocení s důrazem na osobní rozvoj
V reakci na nové požadavky moderního vzdělávání a potřeby samotných žáků vznikají alternativní způsoby hodnocení, mezi nimiž Vysvědčení JINAK představuje inovativní přístup, který překračuje hranice tradičního slovního hodnocení. Tento koncept poskytuje učitelům nástroje pro hlubší a strukturovanější zpětnou vazbu zaměřenou nejen na studijní výsledky, ale také na rozvoj klíčových dovedností, jako jsou spolupráce, řešení problémů či samostatné učení.
Cílem tohoto typu vysvědčení je nejen poskytnout rodičům a žákům jasný přehled o jejich pokrocích, ale také umožnit žákům rozvíjet oblasti důležité pro jejich budoucí život. Tento formát zároveň snižuje tlak na děti, podporuje jejich vlastní tempo a pomáhá rozvíjet dovednosti, které běžné známkování nedokáže zachytit: kreativitu, empatii a osobní odpovědnost.
Jak Edookit usnadňuje hodnocení Vysvědčením JINAK
Pro školy, které chtějí přejít na alternativní hodnocení, může být administrativní náročnost jednou z největších výzev. Právě zde přichází na pomoc Edookit – jeden z mála českých školních informačních systémů, který umožňuje snadné a přehledné generování Vysvědčení JINAK. Tento systém je navržen tak, aby byl uživatelsky přívětivý pro učitele i vedení škol a poskytoval plnou podporu pro individuální a strukturované hodnocení.
V Edookitu mohou učitelé snadno zvolit konkrétní oblasti hodnocení a přidat detailní zpětnou vazbu, která odpovídá potřebám jednotlivých žáků. Tento intuitivní proces zahrnuje jen několik kroků, což šetří čas a zároveň zvyšuje přehlednost. Učitelé mají možnost vytvářet hodnocení, která reflektují nejen znalosti, ale i měkké dovednosti žáků. Výsledky poté mohou sdílet s rodiči prostřednictvím přehledného rozhraní.
S Edookitem je proces hodnocení rychlejší a přehlednější. Systém pomáhá učitelům organizovat práci, porovnávat jednotlivá hodnocení a sledovat vývoj žáků. Tento nástroj také umožňuje školám snadno komunikovat s rodiči, což vytváří prostor pro otevřený dialog a lepší spolupráci mezi rodinou a školou.
Budoucnost školního hodnocení – Směr k hodnotově orientovanému vzdělávání
Zatímco klasické vysvědčení se stává pozůstatkem minulosti, moderní přístupy jako Vysvědčení JINAK představují krok vpřed k hodnotovému vzdělávání. Tento model podporuje komplexní rozvoj dětí a vyvolává debaty o tom, co vlastně vzdělání znamená. Je čas zamyslet se nad tím, jak děti hodnotíme, a vytvořit školní prostředí, které je respektuje jako jedinečné osobnosti.
V dnešní době je důležité, aby školy nebyly jen místem pro získávání znalostí, ale aby poskytovaly prostor i pro osobní rozvoj žáků. Alternativní hodnocení se proto stává nejen nástrojem ke zlepšení vzdělávání, ale i prostředkem k posílení sebedůvěry a motivace každého dítěte. Tento moderní přístup přináší výhody nejen žákům, ale i rodičům, učitelům a celé společnosti, protože vytváří generaci, která se může zaměřit na to, co je skutečně důležité – na svůj osobní růst.
Poznámka redakce
V
Řízení školy
9/2023 jsme k tomuto tématu publikovali obsáhlý text Dany Musilové Vysvědčení JINAK, který popisuje téměř dvacetiletý vývoj hodnoticího systému Evropských škol se zaměřením především na školnízprávu – vysvědčení jako součásti cyklického procesu formativního hodnocení žáků. Jeho vývoj, funkci a využití porovnává s výstupem projektu Vysvědčení JINAK, který si klade za cíl inovovat závěrečné hodnocení žáků základní školy ve vazbě na komplexní rozvíjející hodnocení v České republice. Tento text najdete na www.rizeniskoly.cz/casopisy. Přístup k online textům publikovaným v časopise a možnost stáhnout si jednotlivá vydání časopisu v PDF je součástí vašeho předplatného.