Umět se ochránit

Vydáno:

Hasičský záchranný sbor ČR (dále jen „HZS ČR“) se na poli výchovy a vzdělávání snaží svými aktivitami společně s pedagogy připravit novou generaci obyvatelstva, která by si již od nejútlejšího věku dokázala co možná nejlépe poradit v nejrůznějších rizikových situacích. Ochránit sám sebe a své blízké před těmito riziky by měla být základní lidská kompetence. Navzdory zažitým omylům je třeba si uvědomit, že lidé mají svou bezpečnost ve vlastních rukou. Pokud vědí, jak se správně zachovat, významně sníží riziko hrozícího nebo již vzniklého ohrožení.

Umět se ochránit
kpt. Mgr.
Martina
Talichová
odbor ochrany obyvatelstva a krizového řízení, Ministerstvo vnitra – generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR
V oblasti prevence a řešení mimořádných událostí se v rámci školní výuky jedná o tzv. ochranu člověka za běžných rizik a mimořádných událostí (dále jen „OČMU“). Tato problematika je součástí rámcových vzdělávacích programů všech stupňů vzdělávacího systému od zavedení nových kurikulárních dokumentů. Následně v rámci revize rámcových vzdělávacích programů v roce 2013 došlo k její ještě větší specifikaci a rozšíření.
V oblasti OČMU je cílem základního vzdělávání vybavit všechny žáky souborem klíčových kompetencí, postojů, znalostí a dovedností tak, aby dokázali přiměřeně ke svému věku a schopnostem především předcházet rizikovým situacím a na již vzniklé běžné rizikové situace i mimořádné události účinně reagovat, aby si uvědomovali potřebu umět se ochránit. Cílem středního vzdělávání je tyto znalosti a dovednosti dále rozvíjet a obohatit je o práva a povinnosti občanů v oblasti ochrany obyvatelstva, požární prevence a krizového řízení.
Ve výuce této problematiky hrají nezastupitelnou roli učitelé. HZS ČR jejich výuku dlouhodobě podporuje ať vlastními silami, nebo ve spolupráci s dalšími subjekty, a to následujícími aktivitami:
a)
tvorba učebnic, příruček a materiálů pro výuku v tištěné i elektronické podobě
Podrobné informace týkající se podpory výuky OČMU lze nalézt na webových stránkách HZS ČR (http://www.hzscr.cz/clanek/pro-ucitele.aspx). Zde jsou umístěny volně ke stažení různé podklady, pomůcky a učebnice, informace o projektech podporujících výuku a mnoho dalšího.
b)
dlouhodobé výukové programy
Hasiči pro školy (http://hasiciproskoly.cz/). Tento program nabízí výukový materiál pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií v OČMU. Je realizován v rozsahu 20 výukových hodin pro čtyři ročníky. Zahrnuje interaktivní prezentace doplněné o videa, fotografie a grafiku, dále pracovní listy pro žáky a metodickou příručku pro učitele. Materiály jsou vytvářeny postupně a nyní je k dispozici ucelený blok pro 6. a 7. ročník. Vše vytvořené je na webové stránce zdarma ke stažení.
Hasík CZ (http://www.hasik.cz/). Tento akreditovaný výukový program spočívá v předávání informací žákům a studentům základních a středních škol formou besed v problematice OČMU. Besedy vede dvojice vyškolených instruktorů z řad příslušníků HZS ČR či dobrovolných hasičů. Probíhají ve druhém a šestém ročníku ZŠ a ve druhém ročníku SŠ. Žáci a studenti si tak mají možnost hravou, atraktivní formou ověřit a upevnit informace, které získali při vyučování.
Vaše cesty k bezpečí aneb Chytré blondýnky radí (http://www.firebrno.cz/vase-cesty-k-bezpeci). Na webových stránkách tohoto projektu radí příslušnice HZS Jihomoravského kraje, Krajského ředitelství Policie Jihomoravského kraje a pracovnice Diecézní charity Brno, jak správně postupovat při běžných druzích ohrožení, včetně ohrožení osobní bezpečnosti či majetku. Tento projekt je vhodný zejména pro střední školy. Vše vytvořené je opět na webové stránce zdarma ke stažení.
Programy Asociace Záchranný kruh (www.zachrannykruh.cz).
1.
Internetový bezpečnostní portál Záchranný kruh je ucelený zdroj rad, informací a vzdělávacích materiálů, na jehož tvorbě se podílejí všechny záchranné složky a další organizace. Přístup ke všem materiálům na webových stránkách je zdarma, stačí pouze jednoduchá registrace. Portál je rozdělen do několika sekcí dle cílových skupin – obsahuje sekci pro veřejnost, pro školy, pro města a obce a pro záchranáře. Sekce pro školy pak obsahuje interaktivní multimediální učebnice, pracovní listy, databázi obrázků, výuková videa či testovací systém, vše může usnadnit pedagogům jejich práci při přípravě na vyučování. Registraci zde má již více než 3 000 škol z celé ČR.
2.
Svět záchranářů Karlovy Vary (http://www.svetzachranaru.cz). V tomto malém městečku se lze naučit, jak se správně zachovat při nehodách, požáru a jiných mimořádných událostech, jak si přivolat pomoc a podobně. Areál tvoří několik specifických budov, které jsou vybaveny odpovídající technikou pro věrnou simulaci rizik. Školám tento areál nabízí jedinečné zážitkové vzdělávací programy zdarma. Na webových stránkách jsou jednotlivé programy popsány krátkou anotací, včetně doporučené věkové kategorie, pro kterou jsou vhodné.
3.
Ty to zvládneš (https://www.tytozvladnes.cz) jsou série vzdělávacích videoklipů zabývajících se např. správných chováním chodců, záchranou života u dopravní nehody, požární prevencí či první pomocí. První celorepubliková kampaň z tohoto cyklu byla věnována problematice chodců s podtitulem „Chodci nejsou nesmrtelní“. Odstartovala v září 2017 a je zaměřena na nejčastější chyby chodců a řidičů ve vztahu k chodcům. Tvoří ji 10 emotivních videoklipů a k nim 10 instruktážních analytických videí. Následovala tvorba dalších sérií, nyní jich je vytvořeno celkem šest.
c)
portál www.ocmu.cz
Cílem tohoto portálu je poskytnout na jednom místě všechny dostupné materiály a pomůcky pro učitele mateřských, základních a středních škol k výuce OČMU a k začlenění této problematiky do výuky. Portál vznikl ve spolupráci HZS ČR a nestátní neziskové organizace Centrum pro bezpečný stát.
d)
pomoc s přípravou praktických cvičení nebo projektových dní ve škole
Ve spolupráci s odborníky z jednotlivých HZS krajů je možné zorganizovat praktická cvičení nebo projektové dny přímo ve škole, na školním hřišti a podobně.
e)
pohybově-vědomostní soutěže
Jednotlivé HZS krajů pořádají každoročně různé typy soutěží, zejména vědomostní, pohybově-vědomostní, výtvarné či literární. Konkrétní informace o nich jsou zveřejňovány na webových stránkách jednotlivých HZS krajů.
f)
exkurze školních kolektivů na stanicích hasičských záchranných sborů krajů
Tato aktivita je u žáků a studentů velmi oblíbená. V průběhu exkurze procházejí v doprovodu profesionálních hasičů jednotlivé části hasičské stanice od hasičské techniky až po zázemí, seznámí se s hasičskou výstrojí a výzbrojí, s prací hasiče a dozvědí se důležité informace o požární prevenci a ochraně obyvatelstva.
g)
besedy pro žáky, studenty i samotné pedagogické pracovníky, včetně studentů pedagogických fakult
Tyto přednášky či besedy pořádají profesionální hasiči. Nejedná se o náhradu výkladu učitele, ale jejich smyslem je obohatit či zpestřit výuku, zaujmout posluchače informacemi z praxe, zážitky či problémy samotných hasičů, které zažívají při výkonu svého povolání.
Účelem podpory a spolupráce Hasičského záchranného sboru ČR se základními a středními školami je doplnění již probíhající výuky, její zpestření a posílení jejího významu. Aktivity podporující výuku mají pouze obohacující charakter a nejsou zde proto, aby nahrazovaly poslání učitele.
V případě zájmu o nabízené aktivity či k zodpovězení dotazů na činnosti vztahující se k výchově a vzdělávání v OČMU je možné kontaktovat Hasičský záchranný sbor příslušného kraje
koordinátora preventivně výchovné činnosti – nebo celostátní koordinátorku. Kontakty jsou zveřejněny na webových stránkách generálního ředitelství HZS ČR (http://www.hzscr.cz/clanek/podpora-vyuky-ze-strany-hasicskeho-zachranneho-sboru-cr.aspx).

Související dokumenty

Pracovní situace

Požární ochrana
Dokumentace na úseku požární ochrany
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Změny termínů maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2021
Informace k provozu škol a školkých zařízení od 12. dubna 2021 do odvolání
Co školám hrozí v souvislosti s pandemickými opatřeními?
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Informace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol od 1. do 10. září 2021 v souvislosti s pandemií covid-19
Připravenost školy nebo školského zařízení na řešení krizových situací
Únikové cesty
Základní bezpečnostní pravidla pro organizaci lyžařského kurzu z pohledu HZS ČR
Informace k vyhlášení nouzového stavu v ČR
Stát kvůli šíření koronaviru zakázal kulturní, sportovní a společenské akce s účastí nad 100 osob, zavírají se školy
Výkon práce zaměstnanců – pedagogických pracovníků
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Přijímací řízení podle zvláštních pravidel zákona č. 135/2020 Sb.