Jedním z důsledků biologických změn v dospívání je posun spánkového cyklu – tělesné procesy nutí dospívající usínat později, a tedy i vstávat později. O příčinách a průběhu tohoto posunu dokážeme již říct poměrně dost, co ale z výzkumu víme o tom, kdy by měla začínat ranní výuka ve škole?
Spánek dospívajících a začátek školní výuky – co nám říká výzkum?
Karolína
Letochová
Výzkumnice pro ScioŠkoly
Lidský spánkový cyklus není regulován jen sociálními faktory, ale stejně jako u ostatních savců je kontrolován především biologicky, a to skrze dva protichůdné procesy: homeostatické a cirkadiánní. Homeostatické procesy operují poměrně jednoduše: čím déle jsme vzhůru, tím intenzivněji nás uspávají. V populaci se navíc jejich průběh výrazně neliší. Cirkadiánní rytmy jsou složitější – aktivizují nás v různé časy během dne a jejich průběh je dán především geneticky,v populaci tak existují různé chronotypy lidí podle toho, v jakých částech dne se cítí nejvíce bdělí. Na základě vroz