Možná si říkáte, jestli je leadership téma, které patří do řízení školy. V rámci spolupráce se školními týmy se setkáváme s různými tématy, která řeší – od spolupráce a komunikace mezi kolegy až po angažovanost a zapojení učitelů v rámci zavádění změn ve školách. Základní věc, se kterou bychom na základě zkušeností doporučil7i začít každé škole, která uvažuje o vzdělávání, je účast ředitele a zástupce právě v leadershipovém programu. Pojďme se podívat proč.
Leadership pro ředitele škol – akademie Inspirativní lídr
Jiří
Bréda
leadership konzultant a brain
Martina
Kolářová
metodika
Co je leadership a má vůbec dopad do praxe?
V moderní době se leadership začal systematičtěji zkoumat v průběhu 20. století, kdy teoretici jako Max Weber a Frederick Taylor začali popisovat, jak mohou vůdci ovlivňovat organizace. V 60. a 70. letech došlo k dalšímu posunu s příchodem behaviorálních a situačních teorií, kdy se kladl důraz na vůdcovské schopnosti, adaptabilitu a emoční inteligenci. Dnes je leadership uznáván jako dynamický proces, který zahrnuje nejen řízení lidí, ale také inspiraci, komunikaci a budování vztahů v různých prostředích včetně školství.
Proč řešit leadership jako ředitel školy?
Leadership není jen dovedností určenou pro firmy nebo manažery v korporátním světě. Pro ředitele škol je leadership klíčovým nástrojem, jak efektivně vést učitelský sbor, inspirovat a vytvářet školní kulturu. Silný leadership pomáhá ředitelům zvládat změny, řešit konflikty a motivovat tým k dosažení společných cílů. Kromě toho umožňuje lépe komunikovat vizi a hodnoty školy, čímž se zvyšuje nejen kvalita výuky, ale i spokojenost všech zúčastněných. Leadership není jen o řízení, ale také o tom, jak školu přivést k úspěchu prostřednictvím spolupráce a strategického vedení.
Zpětné vazby z kurzů
leadershipu, které jsme již realizovali, ukazují, že podpora ředitelů a ředitelek skrze rozvoj jejich manažerských i leaderovských kompetencí vede ke zvýšení jejich sebevědomí a otevření možností, jak tým rozvíjet, posouvat, nastavovat změny ve fungování a strategicky s týmem pracovat.V zavádění změn do své praxe
se většina účastníků zaměřila na aplikování
tzv. power vět
. Někteří nezavedli žádné změny, někteří naopak cítili potřebu posunout své
kompetence
v dalších oblastech (např. zlepšit svůj veřejný projev) a nabídnout tuto příležitost i kolegům učitelům. Jak nastavit podmínky pro to, abychom mohli v týmu pracovat se zpětnou vazbou jako nástrojem pro zlepšování?*
Vztahy a nastavení klimatu školy ovlivňují naši možnost komunikovat a dávat si konstruktivní zpětnou vazbu.
*
Základní snahou by mělo být nastavit kulturu spolupráce a soužití ve škole tak, aby tam vztahy dobře fungovaly.
*
Peníze nefungují pro mnoho lidí jako motivace (nebo pouze krátkodobě), to, co se počítá, je respekt, vzájemná podpora a vztahy.
*
Lidé potřebují slyšet pochvalu. Když oceňujeme, tak hlavně ty, kterým se daří, ale zapomínáme, že ocenění potřebují zejména ti, kterým se tolik nedaří.
Jako jeden z příkladů
můžeme zmínit projekt EDU leaders realizovaný v rámci programu Erasmus+, kterého se zúčastnili ředitelé a ředitelky z českých i slovenských škol. V průběhu čtyř modulů jsme se účastníků ptali, co si odnášejí jako hlavní myšlenky, co se jim podařilo překlopit do jejich praxe a co by doporučili začít dělat i ostatním kolegům ředitelům. Účastníci zmiňovali, že chtěli lépe porozumět tomu,
jak využít manažerských nástrojů a leadershipu pro vedení školy
. Motivací bylo rovněž získání
inspirace
a nových nápadů od kolegů ředitelů a také potřeba
pracovat aktivně s vizí školy
a naučit se ji efektivně komunikovat. Simulace fungování školy přinesly pochopení principů efektivní komunikace v rámci týmů, tipy pro změny v rámci pořádání porad i využívání zpětné vazby. Zvláště vítané bylo sdílení zkušeností mezi účastníky, které jim poskytlo nový pohled na jejich práci.Své postřehy s námi sdílel i ředitel
SPŠ SOU Pelhřimov Mgr. Lukáš Tříska
: „Ve funkci ředitele jsem necelé dva roky, ale na škole působím 25 let. Zažil jsem tři sloučení škol, při každém došlo k porovnávání kolektivů a ne všichni byli se změnou ztotožněni. Současně jako nový ředitel chci školu posouvat a rozvíjet. A pokud se budeme rozvíjet a zvětšovat, potřebujeme o to lépe komunikovat. Je namístě zmínit i můj osobní rozvoj, já sám vnitřně neustále cítím potřebu se dále rozvíjet a nestagnovat.V rámci projektu Edu leaders jsem se seznámil s Jirkou. Jeho styl a podání mě zaujaly, máme velmi podobně nastavené hodnoty.
Během leadershipového programu jsem se naučil nový styl komunikace v celém týmu a zavádím nové postupy při řešení problémů.
Podporuji kolegy, aby přicházeli s návrhy řešení a přebírali za realizaci svých projektů odpovědnost
.
Právě oni jsou odborníci na danou problematiku a já jim v tom věřím. Tento způsob vedení mi umožňuje mít více času na své činnosti. Ačkoli u mě proces osvojování všech aspektů leadershipu ještě neskončil, už teď pociťuji pozitivní změny. Rozhodl jsem se proto do návazného programu Silný lídr – Silná škola zapojit celé vedení školy. Jirka a Luděk mají skvělý osobní přístup a řešíme konkrétnosti: jak na delegování úkolů, motivaci udělat krok vpřed a zpětnou vazbu. Leadershipový program bych doporučil začínajícím ředitelům, dále ředitelům, kteří prošli sloučením, a také ředitelům s větším počtem zaměstnanců. Program je přínosný pro všechny kolegy ředitele, kterým na jejich týmu záleží.“V akademii Inspirativní lídr
se zaměřujeme na transfer know-how a best practice z vedení firemních týmů přizpůsobený pro prostředí škol. V rámci čtyř dvoudenních setkání vás čeká
intenzivní trénink a sdílení zkušeností z praxe
. Jako výstup z akademie můžete očekávat zvýšení osobní efektivity v rámci vedení ve vaší škole, lepší organizaci a plánování pracovního i osobního času, nastavení zásad pro efektivní komunikaci s týmem a řešení konfliktů, budování a podporu výkonného a soudržného školního týmu a další. Nový běh akademie začíná již
28. 11. 2024
.