Labyrint poznávání je již tradiční podzimní akcí Gymnázia Jana Palacha v Praze, která se zaměřuje na aktuální problémy společenské reality. V minulosti se jednalo o témata spojená s migrací, terorismem, dnešní Čínou a vznikem Československa. V letošním roce jsme chtěli studentům připomenout události spojené s nastolením demokracie v roce 1989 i dobu před listopadem a léta následující. Zároveň jsme vyslyšeli jejich volání po tématech, která jsou spojená s ekologií. Dokonce se ukázalo, že mezi těmito dvěma okruhy témat lze najít průsečíky.
Labyrint poznávání na Gymnáziu Jana Palacha – v roce 2019 s názvem Demokracie a ekologie
PhDr.
Josef
Končel
zástupce ředitele, Gymnázium Jana Palacha Praha 1, s. r. o.
Dne 24. 10. měli studenti možnost pracovat ve třech po sobě jdoucích blocích a na výběr měli k dispozici celkem 15 témat, která nabízeli jak učitelé, tak pozvaní hosté. Naši učitelé si jich připravili devět (například Čtvrtstoletí životního prostředí samostatné České republiky, Řeč Charty a řeč moci, Písničkou proti nesvobodě, Globální změna klimatu – média a široká veřejnost, Totalita a svoboda v umění).
Velice si vážíme účasti hostů, kteří svými vystoupeními celý den obohatili a rozšířili obzory studentů i učitelů. Mezi nimi byla například nestorka ekologie a předsedkyně Klubu ekologické výchovy dr. Danuše Kvasničková (Ekologie včera a dnes) nebo prof. David Storch (Budoucnost přírody v antropocénu) z Přírodovědecké fakulty UK.
Z oblasti kultury jsme přivítali spisovatele Jana Tománka, který představil svou novou knihu
Lustr pro papeže
, a režiséra Roberta Sedláčka, který hovořil o seriálu České století a filmu Jan Palach. Zajímavou dvojicí z oblasti udržitelnosti energetiky byli Pavel Podruh, zakladatel projektu český soběstačný dům, a Michal Klečka, zakladatel firmy GWL (zabývá se technologiemi pro uskladnění elektrické energie).O přestávce mezi vyučovacími bloky zazpíval školní pěvecký sbor GJP Voices písně Marty Kubišové a Karla Kryla.
Ohlasy studentů na tuto akci jsou velmi pozitivní. Oceňují nové poznatky a interaktivní formy, kterými si tyto poznatky osvojují. Vidí nadstandardní práci svých učitelů a mají možnost setkat se se zajímavými a ve svých oborech významnými lidmi.