Vzdělávací programy - strana 11

  • Článek
Přemýšlíte nad duševním zdravím svých žáků? Máte zájem svým studentům předávat nejen vědomosti, ale i formovat jejich charakter? Pokud si občas položíte tyto otázky, nejste sami. Podobné otázky si kladl i prof. PhDr. Jan Hábl, Ph.D. z Univerzity Hradec Králové, zakladatel Centra rozvoje charakteru (CERC) a garant projektu Komenský – Příběhy lidskosti.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ usiluje o to, aby absolvent vstupující na trh práce byl schopný se pružně adaptovat na nové podmínky, reagovat na nové tendence a trendy a být připraven se dále rozvíjet a vzdělávat.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Patříte k učitelům, kteří hledají nové formy učení? Uvědomujete si, jak je důležité zapojovat při výuce všechny kanály učení? Hledáte pravidelně vhodné materiály, které by vám pomohly vaše lekce oživit?
Vydáno: 14. 06. 2022
  • Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o týmové práci, poslední z osmi dovedností, které metodika rozvíjí. Týmová práce společně s vůdčími schopnostmi představují dvojici dovedností zaměřených na oblast mezilidských vztahů. Tento text navazuje na články o základních principech metodiky Skills Builder a dovednostech: „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“, „kreativní myšlení“, „pozitivní nastavení“, „cílevědomost“ a „vůdčí schopnosti“ představených v předchozích číslech.    
Vydáno: 14. 06. 2022
  • Článek
Učitelé a žáci sedmi středních odborných škol v Moravskoslezském kraji jsou od srpna loňského roku zapojeni do dvouletého modulárního programu YES, I DO. Chtějí lépe komunikovat v angličtině, více sdílet své zkušenosti, spolupracovat a umět používat angličtinu v profesních situacích. V programu se učí desítky učitelů a stovky žáků maturitních oborů ve skupinách oborů 26 Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika, 65 Gastronomie, hotelnictví a turismus a 23 Strojírenství a strojírenská výroba. Realizujeme individualizovanou přípravu učitelů angličtiny a učitelů odborných předmětů na tandemovou výuku odborné angličtiny a CLIL.
Vydáno: 20. 04. 2022
  • Článek
Využití informačních technologií ve vzdělávání otevírá netušené možnosti pro každého, od mateřské školky po univerzitu třetího věku. Jak rychle a efektivně budou tyto možnosti využity, bude rozhodovat o tom, zda a jak se Česko/lidstvo vyrovná se závratným tempem technologického pokroku.
Vydáno: 20. 04. 2022
  • Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o vůdčích schopnostech, sedmé z osmi dovedností, které metodika rozvíjí. Vůdčí schopnosti společně s týmovou prací představují dvojici dovedností zaměřených na oblast mezilidských vztahů. Tento text navazuje na články o základních principech metodiky Skills Builder a dovednostech: „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“, „kreativní myšlení“, „pozitivní nastavení“ a „cílevědomost“ představených v předchozích číslech.
Vydáno: 19. 04. 2022
  • Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o „cílevědomosti“, šesté z osmi dovedností, které metodika rozvíjí. Cílevědomost společně s „pozitivním nastavením“ představují dvojici dovedností zaměřených na sebeřízení. Tento text navazuje na články o základních principech metodiky Skills Builder a dovednostech „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“, „kreativní myšlení“ a „pozitivní nastavení“ představených v předchozích číslech.
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
Program Growing Early Midsets (dále GEM) je založený na gramotnosti a integruje, jak vidíme na obrázku, ve své koncepci sociální a emocionální učení (SEL), růstové myšlení, přístupy k učení, všímavost (mindfulness), jazyk a jazykovou gramotnost, neurovědy a vědu, technologii a matematickou gramotnost a také zásady a postupy v oblasti ohleduplnosti napříč vzděláváním.
Vydáno: 22. 02. 2022
  • Článek
První pololetí s výukou podle ŠVP upraveného v souladu s revizemi ICT pro ZV má za sebou už téměř 600 základních škol. Jak náročná byla příprava a jak pomůže podpora Národního pedagogického institutu České republiky?
Vydáno: 18. 01. 2022
  • Článek
Britskou metodiku rozvoje měkkých dovedností Skills Builder již více než rok pomáhají ověřovat a adaptovat čeští učitelé v pilotních základních školách. Na následujících řádcích se dozvíte více o páté z osmi dovedností, které metodika podporuje; pozitivní nastavení společně s cílevědomostí představují dvojici dovedností zaměřených na sebeřízení. Tento článek navazuje na texty z minulých čísel, v nichž byly představeny základní principy metodiky Skills Builder a dovednosti: „schopnost naslouchat“, „prezentační dovednosti“, „schopnost řešit problémy“ a „kreativní myšlení“.
Vydáno: 14. 12. 2021
  • Článek
Začátkem listopadu proběhl první ročník mezinárodní studentské akce Future Port Youth, která vznikla na pilířích největšího festivalu zaměřeného na moderní technologie a inovace ve střední Evropě Future Port Prague, jehož třetí ročník proběhl před propuknutím covid pandemie v roce 2019.
Vydáno: 14. 12. 2021
  • Článek
Co přineslo šest let akčního plánování středním školám? A co školám po ukončení projektu Podpora akčního plánování zůstává k dispozici pro jejich další plány a jejich realizaci?
Vydáno: 14. 12. 2021
  • Článek
Kdo, když ne my? Tímto heslem sametové revoluce se mohli inspirovat studenti a učitelé, kteří se zapojili do letošního ročníku vzdělávacího projektu Samet na školách. Ten pořádají společně spolek Díky, že můžem (který stojí také za Korzem Národní) a Post Bellum (Paměť národa).
Vydáno: 14. 12. 2021
Česká škola má jednu z nejvyšších hodnot kurikulární autonomie ze všech zemí, je legislativně vyjádřena povinností vytvořit a realizovat vlastní školní vzdělávací program. Kapitola vymezuje pojem kurikulum a objasňuje význam autonomie právě v této oblasti. Školní vzdělávací program je zároveň velikou výzvou umožňující přetavení této povinnosti do obrovské příležitosti pro rozvoj školy. Je správné jej chápat jako plán cesty, nástroj komunikace pedagogického uvažování, vizitku školy i vyjádření množiny hodnot, které pracovníci školy věří. Tento dokument nemůže kvalitně udělat kdokoli zvenčí. Klíčovými slovy této oblasti podle kritérií ČŠI jsou srozumitelnost, přehlednost, otevřenost a hlavně – jasné důkazy o tom, že se pedagogové se svým programem ztotožňují a samozřejmě s ním pracují. Cílem práce školy tedy není sestavení či napsání školního vzdělávacího programu. Jde o proces, který prakticky nikdy nekončí. Úlohou vedení školy je vytváření podmínek, soustavná práce s lidmi a jejich motivace. Je pravda, že na některých školách přetrvává formální pohled a učitelé svému programu nevěří. Byl bych moc rád, kdyby následující text pomohl čtenářům přemýšlet o školním vzdělávacím programu tak, jak si to skutečně zaslouží – jako o společné cestě celého pedagogického týmu.
Vydáno: 01. 05. 2020
V červnovém vydání časopisu Řízení školy (ročník 2018) vyšlo několik podnětných článků k "mediálnímu vzdělávání". Jejich shrnutí naleznete v této Pracovní situaci a v přiloženém PDF souboru. Nesnažme se zastavit digitální revoluci sentimentem ke starým médiím a respektujme mediální kulturu rodičů RVP pro mediální výchovu zestárly, učitel by měl proto sám vyhledávat nová témata a ta pak řešit ve výuce Vzdělávací systém potřebuje řádnou aktualizaci Učíme děti, jak nad problémem přemýšlet, ne co si o něm myslet Malý průvodce informační džunglí hoaxů a konspirací Ukážeme, co je datový stín Není nutné témata mediální výchovy do výuky tlačit násilím, lze je včlenit organicky Od Vybydlova k rezidentsví aneb Uvědomělý život v mediálním světě Na základní škole kombinujeme mediální výchovu s informatikou
Metodické materiály, které v uplynulých letech vytvářel NÚV na podporu zavádění RVP(ŠVP) do škol.