Úrazy
Na školní úrazy se musíme podívat nejen z hlediska bezpečnosti, ale také úhlem pohledu právní odpovědnosti. Neřešíme pouze úrazy zaměstnanců, ale v častějším případě úrazy dětí. Každý pád na školním výletě, zranění při tělocviku nebo nehoda během školní akce může mít dalekosáhlé důsledky – nejen pro dítě a jeho rodinu, ale i pro školu jako instituci.
Vydáno: 19. 06. 2025
- Článek
Přehled judikatury od okresních soudů po Ústavní soud
- Článek
Školní úraz, aplikace zákoníku práce na školní úrazy, vrozené zdravotní vady
- Článek
Zavinění žáka, spolužáka a dohlížejícího pedagoga, liberace školy
- Článek
Liberace je snad nejčastěji řešené téma v judikatuře týkající se školních úřazů. Tentokrát se podíváme na již starší rozhodnutí Nejvyššího soudu ČSSR z roku 1967, sp. zn. 6 Cz 170/66.
- Článek
Následující text volně navazuje na předchozí článek autorů „Zamyšlení nad odpovědností za školní úrazy: kdo zaplatí za školní úraz a kdo musí být pojištěn?“ (Řízení školy 5/2025, s. 9–13), ve kterém autoři čtenářům přiblížili zejména systém odpovědnosti škol a školských zařízení za újmu způsobenou žákům při školních úrazech. Nyní se ve volném pokračování zaměřují na to, jak české soudy rozhodují o školních úrazech v konkrétních případech.
- Článek
Vzpomínka na aplikaci zákoníku práce, liberace školy
- Článek
Téma liberace a rozumových schopností nezletilých rezonovalo i v případě ochrnutí žáka následkem skoku do mělké vody, který Nejvyšší soud řešil pod sp. zn. 21 Cdo 268/2015.
- Článek
Na školní úrazy se krátce podíváme též pohledem nižších soudů, jejichž rozhodnutí se k Nejvyššímu soudu nedostaly, nebo o nichž Nejvyšší soud zatím nerozhodl.
- Článek
rozhodnutí Nejvyššího soudu týkajících se liberace školy, na který se společně podíváme, se naštěstí týká lehčího úrazu než ta předešlá a nese číslo sp. zn. 21 Cdo 576/2008.
- Článek
V předchozích dílech jsme poměrně podrobně probírali soudní rozhodnutí, která se týkala posouzení úrazu jako školního nebo která zkoumala podmínky liberace odpovědné školy, neboť tyto otázky představují základ probíraného tématu. V případech níže budeme mít tyto otázky za vyřešené a podíváme se na ně pouze z pohledu konkrétního odškodnění, tedy oprávněnosti dílčích nároků na náhradu újmy.
- Článek
Problematika školních úrazů a jejich odškodňování visí nad školami a jejich zřizovateli jako pověstný Damoklův meč. Obsahuje v sobě totiž citlivou otázku zdraví a života žáků a studentů a pro školy představuje významné právní i finanční riziko. S ohledem na aktuální právní rámec je pro školy a jejich zřizovatele klíčové porozumět základům a principům odpovědnosti za úrazy žáků a studentů a pochopit některé související otázky. V tomto článku se proto společně seznámíme s právním rámcem odpovědnosti škol za úrazy žáků a studentů, podrobně se zaměříme na její fungování, předpoklady a na otázku liberace a v neposlední řadě se zamyslíme nad vhodností současné právní úpravy i ve vztahu k palčivé otázce pojištění škol.
Co se týká úrazů, neřešíme ve školách a školských zařízení pouze úrazy zaměstnanců, ale v častějším případě školní úrazy dětí ve smyslu vyhlášky č. 64/2005 Sb. Prvotně je nutno si uvědomit odlišnou odpovědnost u školních úrazů v základních, středních školách apod.
- Článek
Odpovědnost za škodu obecně je upravena hned v několika zákonech. Mezi ty základní patří občanský zákoník1) , zákoník práce2) a trestní zákoník3) a ve vztahu ke školám samozřejmě také školský zákon4).
Mateřská škola má ve školním řádu uvedeno, že zákonní zástupci dítěte mají povinnost sledovat zdraví dítěte a vyloučit ho ze vzdělávání, v případě onemocnění a také že odmítne dítě, pokud jeví zřejmé známky přenosné nemoci. Dítě je přijaté do MŠ, dochází do ní, nemá přenosnou nemoc, ale zlomí si ruku, kterou má v sádře. Může dítě docházet se zlomenou rukou do MŠ? Resp. musí MŠ dítě se zlomeninou přijmout? Rodiče chtějí, aby dítě do MŠ docházelo. MŠ má obavu, aby se stav dítěte nezhoršil.
- Článek
Potkaly se nejen jednou – a ne u Kolína, advokátka s ředitelkou a povídaly si o všem možném. A také o právních věcech ve školství. A díky spojení školské praxe a právní teorie vznikla tato série rozhovorů, se kterými se setkáváte po celý školní rok 2023/2024. Zamýšlíme se nad personálními záležitostmi ředitele školy a vymýšlíme, jak nastavit personální činnosti co nejlépe. Minule jsme si povídaly o výpovědi pro porušení pracovních povinností zaměstnance a dnes se přesuneme k tématu bezpečnosti a bezpečí.
Kdo má zodpovědnost za dítě, kdyby se mu něco stalo, které zůstává ve škole, nebo na pozemku školy a čeká na rodiče, i když už je konec školy. Ředitel, družinář, rodič nebo někdo jiný? Případně člověk, co je ve družině, ale už jen jako soukromá osoba a ne zaměstnanec školy? Souvisí, nebo nesouvisí to se školou?
Je možné dát dětem na omezený čas v jasně vymezeném prostoru „rozchod“? Pokud ano, za jakých podmínek? V případě, že se dítě úmyslně vzdálí z vymezeného prostoru a odejde, nese škola odpovědnost za případný úraz, který by se mu stal?