Personalistika
Malotřídní škola s ročníky 1. až 5.
Mám úvazek 14 hodin pro učitelku 1. třídy . Mohu ji vypočítat výši úvazku z 20 hodin PPČ - pokud učí pouze 1. ročník a jednu hodinu má spojenou 1. a 2. třídu. Nebo musím úvazek dopočítat z 22 PPČ.
- Článek
V minulém článku jsme se zaměřili na změnu spotřebního koše, která nejen klepe, ale už přímo otevírá dveře. Zdůrazňovali jsme potřebu zájmu o práci, uklidňování situace, poukazování na věci, které jste společně se svými lidmi zvládli. Pojďme v dnešním článku více rozebrat možnosti podpory a zaměřit se i na odměňování.
Musí mít při uzavírání DPP či DPČ např. v rámci Šablon OP JAK, ale i mimo ně pracovník, se kterým je uzavírání vstupní lékařskou prohlídku?
Nařízení vlády č. 466/2024 Sb., které mění NV č. 341/2017 Sb., zrušuje limit 6 let pro zápočet praxe v době mateřské a rodičovské dovolené, platnost od 1. 1. 2025. Týká se přepočet praxe (platového stupně) i žen, které byly před rokem 2024 na RD a MD s 2 dětmi déle než 6 let, např. s jedním dítětem MD + RD celkem 4 roky a druhým 3,5 let, tzn. že by se do praxe dopočítával 1,5 rok?
Zaměstnankyně uvádí mateřskou a rodičovskou dovolenou od 1. 8. 1998 do 31. 12. 2002 a následující dobu péče o dítě od 1. 1. 2003 do 31. 10. 2008 (nejedná se o postižené dítě). Kolik let praxe jí můžeme započítat?
Je prosím možné zapojit školní ekonomku do přímé pedagogické činnosti? Rád bych, aby učila dvouhodinový seminář z ekonomie. Má vysokou školu, je inženýrkou ekonomie. Jakým způsobem optimálně v tomto případě vyřešit odměnu za tuto činnost? Je u nás zaměstnána na plný úvazek jako ekonomka.
Podle nařízení vlády o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě účinném od 1. ledna 2025 se do započitatelné praxe započítává celá doba mateřské a rodičovské dovolené. Už neplatí limit 6 let. V praxi to tedy znamená, že všem zaměstnancům, kteří byli na mateřské a rodičovské dovolené déle než 6 let, dopočítáme praxi a případně je od 1. ledna 2025 přeřadíme do vyššího platového stupně? Nebo se nová právní úprava vztahuje pouze na zaměstnance, kteří limit 6 let překročí nově?
Od 1. 1. 2025 může zaměstnavatel a zaměstnanec uzavřít písemnou dohodu, podle níž si zaměstnanec za sjednaných podmínek bude sám rozvrhovat pracovní dobu do směn. Nová právní úprava (§ 87a zákoníku práce) se neuplatní u pedagogických pracovníků. Nová právní úprava (§ 87a zákoníku práce) se může uplatnit u nepedagogických pracovníků. Je nutné věnovat pozornost podmínkám sjednaným v písemné dohodě o „samorozvrhování“ pracovní doby.
Pozbyl-li náš pan školník vzhledem ke svému zdravotnímu stavu podle lékařského posudku vydaného poskytovatelem pracovně lékařských služeb nebo rozhodnutí příslušného správního orgánu, který lékařský posudek přezkoumává, dlouhodobě zdravotní způsobilost. Jak je to s ukončením jeho pracovního poměru? Dostane od zaměstnavatele výpověď dle § 52, písm. e). Potřebuji se ujistit, zda mu poté běží dvouměsíční výpovědní lhůta a zda jsme povinni mu platit v té době průměrný plat, když ho nemůžeme přeřadit na jiný druh práce.
Zaměstnankyně, nepedagogický pracovník, má celkem 5 exekucí, na první v pořadí pravidelně srážíme a zasíláme exekutorovi. Dnes přišlo do datové schránky od exekutora pověřeného exekucí číslo 4: Sdělení o změně způsobu provádění srážek ze mzdy (s účinností od 1. 10. 2024 na základě ust. § 279 odstavce 4 až 7, vč. poznámky pod čarou č. 110). Toto se týká již platu za září (je vyplácen po 1. 10. 2024)? Tuto změnu provádím automaticky u všech ostatních exekucí, nebo čekám na dokument od exekutora?
Zaměstnanec příspěvkové organizace, učitel, byl vzat od 13. 2. 2024 do 31. 7. 2024 do vazby. Dne 1. 8. 2024 ukončil pracovní poměr. Roční nárok na dovolenou je 8 týdnů, 40 dní. Jaký nárok na dovolenou bude mít za rok 2024?
Má předchůdkyně byla ředitelkou naší školy 25 let. Předtím měla pracovní smlouvu ve stejné škole jako učitelka. Její ředitelské období skončilo 21. července 2024 a spolu se statutární zástupkyní vyhotovily dodatek ke smlouvě z roku 1978, podle kterého bude dále pokračovat ve výuce znovu jako učitelka. Je toto správný postup, nebo jsem měla já, jako nový ředitel, nabídnout nový úvazek a vyhotovit novou pracovní smlouvu?
- Článek
Ministerstvo školství realizuje dle návrhů Strategie 2030+ opatření pro modernizaci školství. Jak je možné takové změny v systému připravit a prosadit? S trochou nadsázky vám to za Sekci vzdělávání a mládeže, kde máme tuto oblast na starosti, ukážeme. A pokud přijmete příměr v názvu našeho sdělení o tom, jak se „staví“ inovované školství, tak také akceptujete, že každá stavba začíná vizí, pokračuje projektem a realizací a že tyto kroky pak přinášejí i úpravy a změny.
- Článek
V minulé části našeho seriálu jsme už tak trochu „naťukli“ spolupráci mezi vychovatelkami a učitelkami v souvislosti se vzájemným zastupováním. Dnes se vrátíme na úplný začátek a podíváme se na tvorbu dvojice vychovatelka-učitelka.
- Článek
Potkaly se nejen jednou – a ne u Kolína, advokátka s ředitelkou a povídaly si o všem možném. A také o právních věcech ve školství. A díky spojení školské praxe a právní teorie vznikla tato série rozhovorů, se kterými se setkáváte po celý školní rok 2023/2024. Zamýšlíme se nad personálními záležitostmi ředitele školy a vymýšlíme, jak nastavit personální činnosti co nejlépe. Minule jsme si povídaly obecně o ukončení pracovního poměru a dnes se podíváme na výpověď pro porušení pracovních povinností zaměstnance .
- Článek
Novela zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, nemá na vykazování odvedené práce v personálních šablonách ve zjednodušených projektech žádný vliv. Personální šablony jsou do zprávy o realizaci vykazovány metodou produktivních hodin, která nerozlišuje, zda se jedná o pracovníka zaměstnaného na pracovní smlouvu, nebo na některou z dohod konaných mimo pracovní poměr.
- Článek
Většinou se určitě snažíme jednat se zaměstnanci přátelsky, hledat spíše jejich úspěchy, omezovat zbytečnou kritiku, chápat jejich pohled na věc, vidět na nich to pozitivní, oceňovat, co se daří. Ale někdy se do pozitivní zpětné vazby tak zamotáme, že když chceme konstruktivně kritizovat, jsme tak konstruktivní, až zaměstnanec vůbec nepochopí, že takto tedy ne.
Vést, motivovat, rozvíjet, inspirovat, dbát na wellbeing sebe i ostatních.
Byť jsou některé školy povinným subjektem podle zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, často se v praxi objevují pochybnosti, zda zákon reálně na školy dopadne. Opakovaně je vznášena otázka, jaké typy oznámení se mohou škol týkat.
„Whistleblowing“ označuje situaci, kdy osoba – nejčastěji stávající či bývalý zaměstnanec, upozorňuje na neetické či nezákonné praktiky na pracovišti oznámením určité instituci. Osoba, která takové porušení oznamuje, se označuje jako „whistleblower.“ Aby ochrana whistleblowerů byla zajištěna obdobně na celém území Evropské unie, byla přijata Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1937 ze dne 23. října 2019 o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie, tedy whistleblowerů.