Poradna

Je možné nepřijmout žáka do školní družiny na základě jeho opakovaného porušování školního řádu při vyučování? Nebo jsme povinni jej přijmout a následně na základě porušování vnitřního řádu školní družiny je možno jej vyloučit?
Vydáno: 09. 09. 2025
O kolik dětí ve třídě se snižuje jejich maximální počet, když jsou ve třídě 3 děti s PO3?
Vydáno: 07. 09. 2025
Je možné vyhovět žádosti rodičů na změnu druhého cizího jazyka v průběhu vzdělávání? Druhý cizí jazyk je dle ŠVP nastavený od 7. do 9. ročníku s dotací 2 h/t. Na výběr je ze dvou jazyků. Žák má za sebou jeden rok španělštiny a rodič žádá, aby od dalšího školního začalo místo španělštiny navštěvovat němčinu.
Vydáno: 05. 09. 2025
Dítě bylo řádně přijato v rámci vyhlášeného zápisu pro školní rok 2024/2025 do 1. třídy. Žákyně do školy nenastoupila, takže škola začala podnikat kroky, aby zjistila, proč nenastoupila. Snažila se o komunikace emailem, na který matka nereagovala. Později se emailem ozvala babička s informací, že dcera s vnučkou se odstěhovala do Německa. Škola požadovala potvrzení o nástupu dítěte do školy v Německu, ale byl jí zaslán pouze naskenovaný jakýsi dokument v německém jazyce bez jakékoli další informace od zákonného zástupce. Z překladu dokumentu škola zjistila, že škola v Německu povolila odklad povinné školní docházky. Škola požadovala oficiální dokument a poté i další doklad o docházce např. do mateřské školy, který nebyl přiložen. Po této emailové zprávě se školou přerušila babička jakoukoli komunikaci. Telefonní čísla na rodinu byla již na začátku září 2024 nedostupná. Poté škola nahlásila situaci na OSPOD. Na základě výše uvedeného nemá škola od zákonného zástupce po celou dobu 1. ročníku žádnou informaci ani omluvu, takže u ní evidují neomluvené hodiny. Jak má dále škola postupovat, aby se neomluvené hodiny nadále nenavyšovaly? Jak vést žákyni v evidenci matriky? 
Vydáno: 04. 09. 2025
Žák SŠ neprospěl v 2. pololetí z nejvýše 2 povinných předmětů, škola stanovila opravnou zkoušku podle § 69 odst. 7 ŠZ na 29.8. Pokud žák u zkoušky neuspěje nebo se k ní nedostaví (vzdá se pokusu), jakou lhůtu může (musí) škola umožnit pro podání žádosti o opakování ročníku podle § 66 odst. 7? Nebo obráceně, od kdy už škola nemůže vyjít žádosti vstříc a musí ji odmítnout žádost z důvodu pozdního podání, i kdyby chtěla? Má žádost o opakování ročníku stanovenou formu, např. stačí ústní žádost po telefonu, pokud škola chce vyjít žákovi vstříc?
Vydáno: 02. 09. 2025
Od nového školního roku bude navštěvovat naši školu žákyně z Vietnamu, která nikdy nenavštěvovala školu na území ČR, česky neumí. Jedná se o přijetí žáka nebo o přestup? Ve Vietnamu ukončila druhou třídu. Můžeme ji zařadit opět do 2. ročníku?
Vydáno: 30. 08. 2025
Jsme střední škola bez vlastní jídelny a žáci (stejné věkové kategorie) se stravují ve dvou různých zařízeních. Jedno zařízení spadá pod město, druhé pod kraj. Ceny obědů jsou u každé jídelny jiné. Musí škola zajistit sjednocení cen obědů pro žáky? Prosíme o radu, jak případně postupovat. 
Vydáno: 30. 08. 2025
Prosím o informaci, jak správně započíst pedagogickou praxi učiteli střední školy s následujícími údaji o dosavadním zaměstnání budoucího zaměstnance: 5.9.1985 - 9.6.1993 odborná technická pracovnice České pošty; 9.6.1987 - 10.6.1993 - mateřská, rodičovská. 
Vydáno: 22. 08. 2025
Máme zaměstnaného učitele, který má pracovní smlouvu od roku 2023 na dobu určitou s platností na 1 rok, s tím že jsme mu smlouvu v roce 2024 prodloužili opět na 1 rok. Zároveň u nás měl uzavřenou pracovní smlouvu jako asistent pedagoga od roku 2022 na dobu určitou s platností na 1 rok. Chtěli bychom mu smlouvu v pracovním poměru učitele opět prodloužit na dobu určitou. Pohlíží se na pracovní smlouvu učitele samostatně nebo se berou pracovní poměry (učitel a asistent) jako celek a nelze již prosloužit smlouvu na dobu určitou?
Vydáno: 18. 08. 2025
Může mít zaměstnanec u jednoho zaměstnavatele na více pracovních smluv v součtu úvazek vyšší než 1,0? Např. vychovatelka školní družiny na plný úvazek má druhou smlouvu jako asistentka pedagoga na 0,25 úvazku.
Vydáno: 17. 08. 2025
Naše škola má 16 tříd základní školy a 5 oddělení školní družiny. Zvažujeme možnost mít dva zástupce ředitele a rádi bychom se ujistili, že rozumíme pravidlům týkajícím se jejich přímé výuky. Podle metodické příručky jsme spočítali, že se v případě školy s celkovým počtem tříd 21 (16 tříd + 5 oddělení ŠD) stanoví přímá pedagogická činnost odpočtem 22 hodin, tzn. pro každého zástupce ředitele 11 hodin týdně. Můžete prosím potvrdit, že tento výpočet odpovídá platným předpisům? A zda existují případné výjimky nebo doporučení pro naši situaci?
Vydáno: 13. 08. 2025
Ke dni 31. 3. 2025 má pedagog vyčerpáno 12 dní studijního volna. Podává výpověď s ukončením pracovního poměru k 31. 5. 2025. Neodpracuje celý školní rok, a tudíž má nárok na 3/4 z 12 dní tedy pouze 9 dní. Co z toho vyplývá pro zaměstnance ve vztahu ke mzdě a nároku na dovolenou: nic, nedá se s tím nic dělat, zaměstnanec prostě přečerpal, sníží se o 3 dny nárok na dovolenou, jiné řešení.
Vydáno: 12. 08. 2025
Je povinné mít spisovou a skartační službu i pro soukromé školy, nebo se tato povinnost vztahuje pouze na veřejné školy? 
Vydáno: 11. 08. 2025
Je možné používat na školním dvoře houpačky, které jsou zavěšeny na větvích vzrostlých stromů? Pokud ano, musí mít nějakou pravidelnou revizi?
Vydáno: 08. 08. 2025
Mám pedagogického pracovníka, u nějž bude se začátkem nového školního roku snížen na jeho vlastní žádost (pobírání důchodu) úvazek z plného na částečný. Měla by tuto skutečnost odrážet i dovolená čerpaná v druhé polovině prázdnin, která již odpovídá měsícům nového školní roku (konec srpna – prosinec), tedy že jeden den dovolené nebude odpovídat 8 hodinám, ale bude hodinově snížen způsobem, který poměrem reflektuje snížení úvazku? 
Vydáno: 07. 08. 2025
Ráda bych si vyjasnila otázku proplácení cestovních náhrad mezi dvěma pracovišti, která jsou obě uvedena jako místa výkonu práce v pracovní smlouvě. Jedno z těchto pracovišť je detašované a nachází se v jiné obci, avšak organizačně spadá pod naši základní školu. Vzdálenost mezi oběma pracovišti činí přibližně 3 km a nacházejí se ve dvou samostatných obcích. Zajímá mě, zda mají zaměstnanci nárok na proplácení cestovních náhrad, pokud jsou obě místa výkonu práce výslovně uvedena ve smlouvě. V takovém případě se podle mého názoru nejedná o pracovní cestu ve smyslu zákoníku práce, a tedy by zaměstnancům neměl vznikat nárok na cestovní náhrady. Přesto se na tyto přesuny někdy vypisují cestovní příkazy. Konzultovala jsem situaci s právníkem, který uvedl, že cestovní příkaz by měl být v těchto případech vyplněn a náhrada vyplacena. Jako příklad uvádím situaci, kdy jedna ze zaměstnankyň pravidelně převáží dokumenty mezi pracovišti – při cestě do zaměstnání ze svého bydliště projíždí kolem hlavního pracoviště, kde vyloží dokumenty, a poté pokračuje na své vlastní pracoviště. Na tuto cestu si rovněž vypisuje cestovní příkaz. Z mého pohledu by bylo vhodné tyto přesuny mezi pracovišti evidovat například ve sdílené excelové tabulce pro přehled o jejich četnosti, nicméně neměly by být hrazeny jako pracovní cesty. Prosím o potvrzení, zda je můj výklad správný, případně o doporučení, jak v těchto případech správně postupovat.
Vydáno: 07. 08. 2025
Ráda bych na nový školní rok přijala nového zaměstnance (se smlouvou na dobu neurčitou, jedná se o zkušeného pedagoga z místní základní školy). Je možné ho přijmout ke konkrétnímu srpnovému datu tak, aby do tzv. přípravného týdne vyčerpal dovolenou odpovídající období konec srpna (přípravný týden) – prosinec 2025, a byl tedy na tom z hlediska dovolené stejně jako ostatní pedagogičtí pracovníci? (Celkem 40 dní dovolené čerpají pedagogičtí pracovníci naší školy v celku v období letních prázdnin; podzimní a vánoční prázdniny řešíme u pedagogických pracovníků čerpáním studijního volna.) 
Vydáno: 07. 08. 2025
Může škola na žádost zřizovatele předložit anonymizovaný přehled odměňování zaměstnanců školy? Pokud by z přehledu jednoznačně vyplývala výše odměny konkrétních zaměstnanců, je možné/vhodné v tomto rozsahu informaci neposkytnout s odkazem na ochranu osobních údajů?
Vydáno: 06. 08. 2025
Mám učitelku, která by učila výhradně v 1. třídě, tj. v rozsahu 20 hodin týdně přímé pedagogické činnosti. Kromě toho by poskytovala 2 hodiny týdně přímé speciálně pedagogické podpory (PSPP). Která varianta je v tomto případě správnější a výhodnější: Uzavřít s ní pracovní poměr na plný úvazek v rozsahu 20 hodin týdně a 2 hodiny PSPP řešit formou DPP, nebo nastavit plný úvazek v rozsahu 22 hodin týdně, včetně PSPP?
Vydáno: 04. 08. 2025
Jsou zaměstnanci školy povinni např. pero Epipen? Jak podávání léků ošetřit ve školním řádu?
Vydáno: 01. 08. 2025