Poradna - strana 4
Ke dni 31. 3. 2025 má pedagog vyčerpáno 12 dní studijního volna. Podává výpověď s ukončením pracovního poměru k 31. 5. 2025. Neodpracuje celý školní rok, a tudíž má nárok na 3/4 z 12 dní tedy pouze 9 dní. Co z toho vyplývá pro zaměstnance ve vztahu ke mzdě a nároku na dovolenou:
nic, nedá se s tím nic dělat, zaměstnanec prostě přečerpal,
sníží se o 3 dny nárok na dovolenou,
jiné řešení.
Jak postupovat, když u žáka ZŠ najdeme alkohol či jiné omamné a návykové látky, příp. je žák už pod vlivem těchto látek? Náš školní řád tuto situaci upravuje tak, že na první místě kontaktujeme rodiče žáka. Byl-li by žák pod vlivem, budeme trvat na tom, aby si ho rodič vyzvedl ze školy. Otázka zní, kdy a zda vůbec máme kontaktovat Policii ČR? S tím souvisí i podotázka, jak situaci řešit na mimoškolních akcích (např. sportovní kurz). Je přípustná praxe, kdy v takové situaci kontaktujeme telefonicky rodiče a požadujeme, aby si žáka z akce vyzvedl, a ukončil tím tak jeho vzdělávání na této akci? Máme v takové situaci kontaktovat Policii ČR?
Je možné uznat kvalifikaci učitelce praktických činností ZŠ (výuka vaření), která 25 let byla mistrovou odborného výcviku na střední škole? Má absolvované střední odborné vzdělání zakončené maturitní zkouškou a absolvovala program celoživotního vzdělávání na VŠ na pedagogické fakultě - pedagogický kurs pro mistry odborné výchovy a učitele předmětu praxe (ukončeno v roce 2000).
Nestátní školská právnická osoba zajišťuje dětem stravování formou externího dodavatele obědů. ŠPO a dodavatel se dohodli, že škola bude dětem přispívat měsíčně Kč 2500,- na ovoce a zeleninu. Je tento příspěvek daňově uznatelným nákladem?
Jak interpretovat hypotetickou situaci, kdy žák není hodnocen z výchovného předmětu (např. výtvarná výchova) na konci 2. pololetí, pakliže se žák nedostaví nebo neodevzdá požadované práce ani v náhradním termínu (do 31. 8., resp. 15. 9.)? Předpokládáme, že na vysvědčení obdrží „nehodnocen“ a v celkovém hodnocení „neprospěl“. Může ale postoupit do vyššího ročníku, bude-li mít celkové hodnocení „neprospěl“? Nebo bude mít uvedeno „prospěl“, ačkoliv nebude hodnocen? Pak by ale pro žáka ze situace nevyplývaly žádné důsledky.
Jaký je prosím týdenní úvazek (přímá pedagogická činnost) ředitele školy, který řídí 6 tříd základní školy a 4 oddělení školní družiny s tím, že bude zároveň vykonávat funkci výchovného poradce? Pro upřesnění, veřejná základní škola, pouze první stupeň 1. – 5. třída.
Máme na školních akcích povinnost nabízet alternativní stravování pro muslimské studenty? Jedná se např. o zajištění stravování během týdenního sportovního kurzu.
Jedné naší zaměstnankyni končí PPM 7. 4. 2025. Pak bude čerpat řádnou dovolenou. Z roku 2024 nemá již žádnou dovolenou. Její pracovní doba je 40 hod týdně. Za rok má nárok na 320 hod dovolené. Je správně, že bude čerpat po skončení PPM řádnou dovolenou ve výši 240 hod?
Dále máme zaměstnankyni, které končí PPM 19. 4. 2025. Z roku 2024 má 24 hod dovolené. Po skončení PPM bude čerpat řádnou dovolenou. Také má 40hodinovou týdenní pracovní doba, paní učitelka nárok na 320 hod dovolené za rok. Bude po skončení PPM čerpat 289 hod dovolené? Po skončení čerpání dovolené nastoupí obě zaměstnankyně na rodičovskou dovolenou a zároveň začnou pobírat rodičovský příspěvek od úřadu práce. Mohou na úřad práce nastoupit ihned po skončení PPM, tedy 8. 4. a 20. 4. nebo až po vyčerpání řádné dovolené?
Jsme škola s doplňkovou činností. Alokujeme poměrnou část mezd (určité procento) na doplňkovou činnost (DČ) . Je mzda v DČ základem pro odvod do FKSP, nebo se z těchto mezd odvod do FKSP neprovádí?
Musí mít při uzavírání DPP či DPČ např. v rámci Šablon OP JAK, ale i mimo ně pracovník, se kterým je uzavírání vstupní lékařskou prohlídku?
Mohu spojit do jedné učebny na písemnou práci maturitní zkoušky z Čj studenty gymnázia a SOŠ (dva různé obory), když mají různá zadání, ale stejnou časovou dotaci?
Od kterého data bude pro školy povinné vést elektronickou spisovou službu?
Je potřeba zajistit od zletilých žáků nebo zákonných zástupců nezletilého žáka souhlas s činností školního psychologa zvlášť, nebo stačí požadovat jen souhlas či nesouhlas s činností ŠPP, jehož je školní psycholog součástí? Na naší škole se vyjadřují zákonní zástupci nebo zletilí žáci formou tzv. generálního souhlasu mimo jiné i s tím, že s žákem budou pracovat členové Školního poradenského pracoviště ve složení výchovný poradce, školní metodik prevence a školní psycholog. Je třeba ve zvláštním bodě vymezit činnost školního psychologa a požadovat udělení souhlasu či nesouhlasu s jeho přímým působením na žáka a uvést to takto mimo požadavek o udělení souhlasu či nesouhlasu s činností ŠPP?
Jak je to s výpovědí danou zaměstnavatelem, pozbyl-li zaměstnanec zdravotní způsobilost? Nezpůsobil si pracovní úraz, ani nemoc z povolání. Pokud nemůžeme zaměstnance převést na jiný druh práce a dáme mu 2měsíční výpověď, jak je to s náhradou platu?
V naší škole máme uniformy. Pravidla pro nošení uniforem máme součástí školního řádu. Někteří rodiče/děti však jejich nošení nerespektují. Jak máme postupovat? Tuším, že je zmínka i v naší smlouvě se zástupcem dítěte. Pokud je tedy student nenosí, můžeme to kvalifikovat jako porušení školního řádu nebo porušení smlouvy? Pokud ano, jaké konsekvence to může mít: napomenutí, důtka třídního učitele, poznámka?
Pokud dítě není přijaté do MŠ a rodiče podají odvolání, na základě kterého je poté dítě přijato (MŠ využije autoremeduru), je možné toto dítě při zápisu vést pod jedním registračním číslem?
Prosím kdo tvoří maturitní komisi a jaká jsou hlasovací práva jednotlivých členů?
Z dotazníkového šetření vyplynulo, že jeden vyučující na žáky soustavně křičí a mají z něho strach. Lze to použít jako podklad pro vytýkací dopis?
V jedné třídě např. jeho jméno zmínilo 18 žáků z 19 v odpovědi na otázku: „Máš z něčeho nebo někoho ve škole strach? Z čeho nebo z koho? A proč?“
Žáci svou odpověd dále rozvedli informacemi typu: „je většinou nepříjemný a hodně křičí", “křičí po nás, když něco nevíme", „často se naštve a má nepřiměřené reakce", „nechová se k nám uplně hezky, spíše nás ponižuje", „je agresivní", „před hodinami jsem brečela, protože jsem měla až panický strach".
Z důvodu nemoci došlo u jedné paní učitelky k přečerpání dovolené za rok 2024. Evidujeme u ní tedy pohledávku z důvodu přečerpání dovolené. Jak správně tuto pohledávku vyrovnat, když nepředpokládáme, že se vrátí a že by jí byl zúčtován jakýkoliv příjem, ve kterém by se naše pohledávka vyrovnala? Ze mzdového systému máme vyčíslenu pohledávku na úrovni hrubé mzdy.
Zaměstnanec si v prosinci během lyžařského výcviku způsobil úraz (horní končetina). Z tohoto důvodu byl více než 8 týdnů v pracovní neschopnosti. Nyní se plánuje již vrátit do zaměstnání. Dle jeho vlastních slov není hybnost ruky ve všech směrech 100 %, ale je omezená (dle jeho slov - při zvedání ruky bokem na 60 %). Mohu tedy požadovat mimořádnou lékařskou prohlídku? Vyučující učí pouze tělesnou výchovu, kdy je 100% hybnost horní končetiny nezbytností.