Poradna - strana 4
Ve škole pracovala školní asistentka, které v červnu skončila pracovní smlouva. Od září ji chceme zaměstnat opět na pozici školní asistentky, ale také zároveň na pozici učitelky MŠ. Je nutné, aby znovu absolvovala vstupní lékařskou prohlídku? Pokud bychom ji zaměstnali pouze na pozici školní asistenkty, je také nutné, aby opět absolvovala vstupní lékařskou prohlídku?
Lze z FKSP čerpat na nákup smuteční kytice při úmrtí bývalého zaměstnance, který odešel do starobního důchodu? Jsme střední škola.
Od 1. 8. 2024 nastupuje nový pedagogický pracovník. K 31. 7. 2024 ukončil pracovní poměr dohodou u bývalého zaměstnavatele (školy). Od 14. 7. 2024 však je v pracovní neschopnosti pravděpodobně do 25. 8. 2024. Dne 26. 8. 2024 nastupuje do nového zaměstnání. Jak se správně postupuje v tomto případě: od 1. 8. 2024 má na nové škole čerpat řádnou dovolenou, ale je v pracovní neschopnosti. Kdo má řešit pracovní neschopnost od 1. 8. 2024? Čí je to vlastně zaměstnanec od 1. 8. do 25. 8. 2024 a jak je to s čerpáním řádné dovolené?
Podle § 6 odst. 1 vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, se: „Žákům prvních ročníků základního vzdělávání a dětem zařazeným do přípravných tříd základních škol se bezplatně poskytují základní školní potřeby v hodnotě 500 Kč na žáka za jeden školní rok.“ Je někde určené co je a co není základní školní potřeba, nebo zde lze využít § 164 odst. 1 písm. a) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), a nechat tak v kompetenci ředitele školy, aby rozhodl?
Jsme střední a základní škola (soukromý zřizovatel). Pro pedagogické pracovníky není z toho důvodu u nás závazné nařízení č. 75/2005 o stanovení rozsahu hodin přímé pedagogické činnosti, my se ale nicméně v případě učitelů SŠ a ZŠ tímto nařízením s malými změnami (nikoli u učitelů) řídíme a máme to tak uvedeno ve vnitřní směrnici. Přímo ze zákona o pedagogických pracovnících je pro nás ale závazné, že ke každé hodině přímé pedagogické činnosti patří nějaký časový úsek pro práce, které s přímou pedagogickou činností souvisí - hovorově tzv. „přímá“ a „nepřímá“ činnost. Zaměstnáváme jako učitele i zaměstnance v rámci dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. Jak máme postupovat se stanovením nepřímé činnosti u dohod? Příklad: učitel v pracovním poměfu má přímou činnost 10 hodin (t. j. 10 hodin výuky v rozvrhu), jeho týdenní úvazek činí 10/21 × 100, t.j. 47,62 %, tedy 19 hodin, tedy o 9 hodin víc než přímo učí. Musí se tento výpočet dodržet i u dohodáře a i když učí jen zmíněných 10 hodin týdně, (což je vlastně 10 × 45 minut, tedy 7,5 hodiny) vykazovat 19 hodin? Bylo by možné u dohodáře dopočítávat nepřímou činnost jinak než-li u učitele v pracovním poměru? Navyšuje se tak téměř na dvojnásobek počet odpracovaných hodin se všemi důsledky (rychlejší dosažení limitu 300 hodin, rychlejší nárok na dovolenou, problém dodržet limit hodin týdně u DPČ apod.), což je pro zaměstnavatele samozřejmě nepříjemné a hlavně nepraktické. Přitom odměna pro učitele-dohodáře je vyšší právě s ohledem na to, že obsahuje i nepřímou činnost. Nestačilo by tedy evidovat například jen 45 minut přímá činnost – výuka plus 15 minut nepřímá činnost – příprava? Byla by z toho celkem hodina, tedy 60 minut práce. Jak k problematice dopočtu přistoupit?
Do vyúčtování dotace za školní rok 2022/2023 patří i ty náklady předmětného školního roku, jejichž úhrada proběhne až v následujícím školním roce, tj. v 09/2023 (např. mzdy a příslušné odvody). Mohu na dohadnou položku k 31. 8. 2023 zaúčtovat fakturu za účetnictví, která se vztahuje k 08/2023, ale byla vystavena v 09/2023 a uhrazena až v 10/2023? Jedná se o soukromou školu, která obdržela dotaci na provoz z MŠMT.
Je možné, aby mimořádně nadaný žák (diagnostikován poradenským zařízením) na gymnáziu absolvoval dva ročníky během jednoho roku? Dá se takto nastavit IVP, nebo je v tomto případě lepší v pololetí žáka přeřadit do vyššího ročníku?
Přijímáme novou vedoucí školní jídelny, a protože vaříme i pro tři děti, které mají mít speciálně upravené jídlo (diabetiky, celiaky), uvažujeme o jejím zařazení do 9. platové třídy. Dosud máme vedoucí školní jídelny zařazenou do 8. platové třídy. Je možné zařadit novou zaměstnankyni do 9. platové třídy?
Jak správně postupovat, pokud od 1. 9. 2024 chceme změnit ve školním řádu způsob používání mobilních telefonů ve škole? Je možné při změně obsahu bodu, který toto upravuje, provést pouze aktualizaci školního řádu a informovat o ní, nebo je třeba vydávat dodatek školního řádu? Musí školská rada schvalovat i případnou aktualizaci? Nedávno jsme prošli hloubkovou kontrolou ČŠI a v průběhu inspekční činnosti jsme školní řád upravovali – inspekcí mi bylo řečeno, že mám udělat pouze aktualizaci a provedla jsem hned bez schvalování. Dle jakého předpisu se která úprava provádí – aktualizace, vydání dodatku? A dle jakého předpisu a kdy je třeba podepsaný informovaný souhlas zákonného zástupce pro práci školní psycholožky se žákem či třídou?
Je možné upravit pracovní smlouvu se zřetelem na fakt, že se učiteli nemůže zaručit počet hodin? Například: studenti se odhlásí v pololetí, nebo nenastoupí v září, jak se počítalo. Jak toto řešit v případě, že nemáme žáky na doplnění úvazku (jedná se o 1–2 hodiny v případě individuální výuky)?
Má předchůdkyně byla ředitelkou naší školy 25 let. Předtím měla pracovní smlouvu ve stejné škole jako učitelka. Její ředitelské období skončilo 21. července 2024 a spolu se statutární zástupkyní vyhotovily dodatek ke smlouvě z roku 1978, podle kterého bude dále pokračovat ve výuce znovu jako učitelka. Je toto správný postup, nebo jsem měla já, jako nový ředitel, nabídnout nový úvazek a vyhotovit novou pracovní smlouvu?
Statutární zástupce ředitele ZUŠ byl jmenován do funkce před 10 lety a tím mu vznikl pracovní poměr. Musím mu jako ředitel nabídnout pracovní místo v případě, že kvůli organizační změně ruším tuto pozici? (Místo dvou budu mít jednoho zástupce).
Základní škola, příspěvková organizace města, zaměstnala na DPP paní uklízečku. Samotná DPP je hrazena z prostředků z OON nikoliv z hrubých mezd, kde se vyplácí klasicky plat zaměstnancům v pracovním poměru. Paní uklízečka dostala odměnu 2 000 Kč. Budete tato odměna také hrazena z OON?
Příspěvková organizace města, základní škola, dostává peníze na platy od MŠMT UZ 33353, kde jsou rozděleny jednotlivé položky: hrubé mzdy, odvody, FKSP, ONIV, případně OON. Platí i do roku 2024, že z ONIV budou hrazeny náhrady za nemoc nebo již náhrady budou hrazeny z hrubých mezd? Je zde nějaká změna oproti roku 2024?
Chystáme se na obměnu vnitřních cedulí, jimiž jsou označeny třídy, učebny a další prostory školy. Zajímá mě, zda na ceduli musí být uvedeny všechny účely, k nimž daná prostora slouží. Konkrétně: probíhá-li v kmenové třídě I. ročníku ZŠ také školní družina, zda to na ceduli na dveřích musí být uvedeno. Ještě komplikovanější to je u prostor školního klubu – ten probíhá prakticky ve všech kmenových třídách. Důležité je, že nemáme zvláštní prostory (samostatné, resp. nemáme jich tolik) pro školní klub a některá oddělení školní družiny.
Jsme základní škola, příspěvková organizace. V současné době máme paní učitelku na rodičovské dovolené do 27. 8. 2024, kdy budou dítěti 3 roky. Poté by ráda požádala o neplacené volno z důvodu péče o dítě do čtyř let jeho věku. Od září 2024 by měla zájem pracovat na naší škole na zkrácený úvazek jako asistentka pedagoga. Původní smlouva je uzavřena na funkci učitelky. Stačilo by změnit od září „dohodou o změně pracovní smlouvy“ druh vykonávané práce z učitelky na asistentku, nebo bychom s ní měli uzavřít další smlouvu na již zmíněnou funkci AP? Po roce by ráda pracovala zase jako učitelka.
Lze zrušit zřizovací listinu a zároveň vydat novou? Nechceme zrušit příspěvkovou organizaci, pouze vydat novou „modernější“ zřizovací listinu (i s ohledem na jejich 13 dodatků). Lze tuto situaci vyřešit i jiným způsobem? Např. použití formulace „vydání nové zřizovací listiny nahrazuje dosavadní vydání včetně všech platných dodatků“?
Budu od 1. 8. 2024 novou ředitelkou školy. Stávající ředitel se vzdal jmenování k 31. 7. 2024. Já mu 1. 8. 2024 nabízím písemně změnu – pozici učitele. On odmítne. Můžu mu dát už toho 1. 8. 2024 zároveň výpověď z důvodu fiktivní nadbytečnosti s tím, že výpovědní doba je 2 měsíce, což znamená, že odcházející ředitel bude zaměstnancem školy do 31. 10. 2024?
Zaměstnanec vykonávající komplexní (přímou) pedagogickou činnost v zájmovém vzdělávání aktuálně nesplňuje odbornou kvalifikaci. Jaká je časová lhůta pro dodatečné splnění odborné kvalifikace? Co se stane, pokud nedojde ke splnění odborné kvalifikace ze strany pedagoga v této lhůtě? Plyne pro zaměstnavatele zákonná povinnost se zaměstnancem rozvázat pracovní poměr pro nesplnění kvalifikačních požadavků, případně existuje právní postih pro zaměstnavatele, pokud tak neučiní? Jaký orgán má právo konat v oblasti případného rozvázání pracovního poměru, resp. který orgán kontroluje plnění odborné kvalifikace pedagogů volného času?
Konkrétně by mě zajímalo, jaké jsou aktuální pravidla ohledně limitu zaměstnanců ve školách a kdo všechno se do tohoto limitu počítá. Započítává se do tohoto limitu také asistent pedagoga, který byl přidělen škole přes PPP nebo SPC? Vím, že v současné době je limit zaměstnanců nezávazný, ale mám obavy, že se tato situace může změnit. Rád bych se ujistil, že v případě opětovného zavedení limitu nebudeme mít ve škole nadměrný počet zaměstnanců.