Školní poradenský systém v Rusku

Vydáno: 13 minut čtení

Rusko se svými zhruba 146 miliony obyvatel patří mezi nejlidnatější státy světa. Na velikost populace se udává velmi vysoká úroveň gramotnosti, 99,7 % (Literacy rate by country, 2020), většina obyvatelstva tedy absolvuje alespoň základní vzdělání, a to především v státních zařízeních (Nuic, 2019; Russian schools, 2014).

Úvod
Kvalita a dostupnost vzdělání se však mohou lišit podle oblasti, kde lidé žijí, a podle přístupu k různým minoritním etnickým a náboženským skupinám. Aktuálně lze na území Ruska rozlišit zhruba 200 různých etnických skupin (tvoří 20 % populace, nejpočetnější minoritní skupinou jsou Tataři), 50 % obyvatelstva je věřících (jedná se především o křesťanství, menší část se dále tříští mezi islám, judaismus a východní náboženství) (Currie, Kuzmina a Nadyuk, 2012).
Instituce a organizace jako jsou Rada Evropy či Human Rights Watch se obávají stoupajícího trendu ruského nacionalismu – ruské vládní instituce provádějí kroky k zdůraznění ruské kultury a ruského jazyka a znesnadňují tak přístup ke vzdělání (Si la grande diversité, 2019).
Vzdělávání je v Rusku těžko dostupné i pro specifické skupiny obyvatelstva, jako jsou lidé s handicapem, ať už fyzickým, či mentálním. Organizace spojených národů proto uvítalav roce 2019 novou ruskou legislativu, která se snaží o inkluzi handicapovaných jedinců do všeobecného vzdělávacího systému, avšak i nadále varuje před separací postižených jedinců segregovanou formou vzdělávání a výchovy i před neadekvátním zacházením s handicapovanými jedinci ve specializovaných zařízeních (World Report, 2019).
Školní docházka
Školní docházka pro ruské děti začíná v 6 – 7 letech a je povinná do 15 roku života. Studium je běžně rozdělené na první stupeň (1. – 4. třída) a druhý stupeň (5. – 9. třída) a je považováno za ukončené až po složení zkoušky z ruského jazyka, matematiky a dalších dvou volitelných předmětů. Po složení zkoušky dostane každý žák certifikát o ukončeném základním vzdělání.
Školní rok je rozřazen do čtyř částí, které oddělují jednotlivé týdenní až dvoutýdenní prázdniny a tři měsíce letních prázdnin.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení strategie výuky na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání

Články

Sociální pedagogika na Ukrajině
Co jste nevěděli o pedagogické psychologii na Novém Zélandu
Školský poradenský systém v Rakousku
Pohled do zahraničí - úvod